Bukefalos 28 år!

Hur kan jag lösa det här? (bomlös sadel)

angelwings

Trådstartare
Jag hoppas jag inte missat någon tråd som behandlar det här nu...

Men i alla fall så har jag en bomlös sadel som jag älskar, men den pad jag har känns för stor och klumpig. Jag skulle vilja ha en pad som bara är under sätet på sadeln liksom. Kan man tillverka något sådant själv? Och i så fall hur? Jag är inte bra på att sy, men jag testar gärna.

Skulle man kunna skära ut skumgummi bitar (med tyg på) efter undersidan på sadeln, på varsin sida och sen på nåt vis fästa dem i sadeln så att de stannar på plats? Då blir det ju tunnel över ryggraden. Eller man kan inte göra nåt sånt? Kanske något annat material?

Glad för tips. :)
Jag hade inget annat foto på den än det här:
3393566084.jpg

Men man ser i alla fall hur den ser ut. Den padden fick jag till när jag köpte sadeln men tyvärr var den helt snedriden så jag fick kasta den. Nu har jag en som jag tycker är klumpig som sagt. Jag vill ha en så 'osynlig' som möjligt. :)
 
Sv: Hur kan jag lösa det här? (bomlös sadel)

Du vill i princip göra bossor till sadeln? Det kan bli vanskligt, sadeln är ju uppbyggd för paddsystemet. Ofta är konstruktionen för vek för att hålla med bossor, d v s sadeln säckar ner mellan "bossorna" och lägger sig på ryggraden.
 
Sv: Hur kan jag lösa det här? (bomlös sadel)

Aha, det försvårar ju saken.

Skulle man kunna 'korta av' en befintlig pad? Alltså att den inte går så långt ner på sidorna utan håller sig mer under sadeln? Eller sidorna behövs också?
Den jag har är ju liksom tjockare uppe på med inlägg och sen tunnare ner mot sidorna. Skulle man kunna ta bort sidorna utan att det blir dumt?

Det är ju inget jätteproblem, men något mindre vore trevligt.
 
Sv: Hur kan jag lösa det här? (bomlös sadel)

Jag kom på att vi ju har både sadelutprovare och hästfysioterapeut i stallet. Man kanske kan fråga där? Eller de kanske inte sysslar med bomlösa sadlar och dess paddar.
*funderar för sig själv*
 
Sv: Hur kan jag lösa det här? (bomlös sadel)

Viss del av biten från kanalen ner mot sidorna behöver behållas för att få stadga i padden, anser jag efter en del experimenterande. Däremot går det att karva ur en del under låren för att få bekvämare sittställning.

I längsled bör du kunna ta av padden så den är lika lång som sadeln, under förutsättning att padden hela tiden ligger still under sadeln så inte vissa delar av sadeln är utan padd s a s.

Frågan är fri, be om hjälp kan man alltid göra.
 
Sv: Hur kan jag lösa det här? (bomlös sadel)

Jag har tagit en Höökspad och klippt av sidorna på den precis under kanlerna och så limmat lite fårskinn som dekoration fram och bak bara för att jag tycker det är fint. Sen har jag gjort som Lovisaleonora sa, skurit iläggen smalare under låren så det inte blir så brett.
IMG_2091-1.jpg
 
Sv: Hur kan jag lösa det här? (bomlös sadel)

Jag har en Skito-interpad till min bomlösa, den använder man mellan sadeln och ett vanligt schabrak. Ligger bara precis under sadeln, som en "vanlig" padd, fast med ordentlig kanal för ryggraden.

Kanske kunde vara något? :)
 
Sv: Hur kan jag lösa det här? (bomlös sadel)

Du kan inte ta vanligt skummgummi för det har inte rätt motstånd men du kan köpa lösa bitar av inlägg hos tex softsaddles och sy en egen pad som bara ligger under själva sadeln. Eller så kan du köpa en interpad på samma ställe. Givetvis är det som Lovisaleonora_ skriver att inläggen måste gå ned en bit men köper man färdiga så är de tillräckligt breda. Du kan ju också mäta på en pad du redan har.
Sedan kan du ju göra inläggen så korta att de inte sticker ut bakom sadeln, där har de ju ändå ingen funktion.

När jag hade min första bomlösa och behövde padda upp den så köpte jag yoga matta och klippte till en himla massa lager så att det blev tillräckligt tjockt. Det fungerade också men det var en väldigt jobb, dels att klippa men också att limma alla dessa delar sedan :angel: Men jag fick det ju som jag ville ha det och kunde då göra den tunnare under låret utan problem. Men nu föredrar jag helt klart sensationspadarnas inlägg. Då vet jag att de har tillräckligt motstånd så att det verkligen blir en bra kanal.
 
Sv: Hur kan jag lösa det här? (bomlös sadel)

Tackar alla för tipsen. :)

Jag ska fundera lite och se vad jag kommer fram till.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 835
Senast: lillamy73
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 244
Senast: Emiro
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 727
Senast: Lavinia
·
Utrustning I bomsadlar har man ju hört att när man sitter i sadeln så ska man få plats med en handflatas bredd bakom sig. Hur är det i bomlöst...
Svar
15
· Visningar
1 096
Senast: annie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp