Hur kan vi göra om vårt badrum?

Voeux

Trådstartare
Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi för avsikt att totalrenovera badrummet, men underskattade kanske kostnaden lite. De offerter som vi tagit in har legat kring 130 tkr ex. material. Vi kommer enbart att bo i den här lägenheten ca 2-3 år och tror kanske inte att vi kommer att få tillbaks dessa pengar vid försäljning, så det känns som ett dumt ekonomiskt beslut att renovera. Sen dess har vi försökt komma på lösningar.

- Det går att måla väggarna, men golvet blir sannolikt inte bra med färg. Vi skrapar golvet med vattenskrapa efter varje dusch och misstänker att färgen på golvet kommer att gå upp efter kort tid.

- Det går att göra något som heter remaljering, alltså kemisk behandling av kaklet för att få det att ändra färg. Dock fungerar inte detta heller på golvet.

- Vi kan inte måla/behandla väggarna och sedan lägga våtrumsmatta eftersom mattan behöver vara innanför kaklet.

- Vi kan tänka oss att sätta kakel på kakel men kan inte göra detta själva och tror kanske inte hantverkare tar sig an detta? (Vitt, möjligtvis ett litet helgprojekt för någon svart kanske. Men dels vill jag inte anlita svart och dels vore det ytterst opassande med hänsyn till mitt jobb).

Är det någon som har tips på hur man kan göra? Vi vill alltså byta färg på kakel och klinker. Är det kört? Kommer vi få leva med det här rosa badrummet i 2-3 år? :D
 
Spontant tänker jag att "fusklösningar" sällan blir riktigt bra i längden. Det kanske blir sämre än nuvarande och drar ner värdet på lägenheten? Gäller det bara 2-3 år så skulle jag försöka stå ut!

Måste såklart få se en bild också :D
 
Spontant tänker jag att "fusklösningar" sällan blir riktigt bra i längden. Det kanske blir sämre än nuvarande och drar ner värdet på lägenheten? Gäller det bara 2-3 år så skulle jag försöka stå ut!

Måste såklart få se en bild också :D

Tänker att så länge det blir snyggare så borde det väl inte dra ner värdet? Ja, så länge inte badrummet är fullt av flagnad färg då :D Men en remaljering är ju exempelvis permanent. Vi vill inte göra något som blir haffsigt och fult, så det är väl därför vi står och stampar lite just nu. Om det är nykaklat med kakel på kakel som ser bra ut så bör det väl inte vara någon nackdel för köparen om det är gammalt kakel under? Tänker att hen antingen gillar lösningen och behåller den eller totalrenoverar och det lär väl enbart bidra med en marginell ökad rivningstid.

Ska fixa bild!
 
Spontant tänker jag såna där kakel plast nånting som har klister på sig som man sätter på kaklet. Går att ta bort. Tar dock tid att sätta ditt då man får skära bitarna själv.

Kakeldekor heter det.
 
Såhär ser det ut idag. Vi ska sätta in glasvägg och kommod, sen byta ut överskåpet till en stor rund spegel bara. Men ja, det hjälper ju inte kakel och klinker :p

D70DFF0C-49E3-4FF3-9E87-BB2C293A866D.jpeg
 
Spontant tänker jag såna där kakel plast nånting som har klister på sig som man sätter på kaklet. Går att ta bort. Tar dock tid att sätta ditt då man får skära bitarna själv.

Kakeldekor heter det.

Vi har testat täcka vår bård med kakelplast men det blir inte bra tyvärr, blev ev liten utstickande kant som kastar en skugga och gör man den 1 mm mindre syns det rosa. Plus att det inte funkar på golvet tyvärr.
 
En lösning vi är inne på just nu är att måla om väggarna vita, så att bården försvinner och väggarna får en vit och jämn färg. Vad jag förstått så ska kakelfärg hålla rätt bra på vägg. Sedan ordna glasvägg, kommod och spegel och sen helt enkelt låta golvet vara. Det känns inte superkul, eftersom vi inte gillar det rosa. Men det kanske skulle vara en OK lösning för de åren vi ska bo här.
 
Nån sorts trall (vet inte vad det heter men det finns väl i både trä och plast) som lägga ovanpå golvet? Fat det känns väldigt svårstädat iofs.
 
Nån sorts trall (vet inte vad det heter men det finns väl i både trä och plast) som lägga ovanpå golvet? Fat det känns väldigt svårstädat iofs.

Ja, jag ser tyvärr framför mig hur det kommer fastna hår och tvålrester i en enda gegga 😬🤢
 
Nä, alltså, det är ju inte supersnyggt. Men jag förstår verkligen inte hur ni kan vilja lägga ner tid och pengar på fusklösningar! Ni ska bara bo där i 2-3 år till. Stå ut eller renovera ordentligt.

Jag har satt kakelplast med framgång men det var i ett kök (edit: i en hyresrätt). Det blev riktigt bra!

Men i ett badrum tror jag inte på det och som du säger så funkar det ju inte på golvet.

Stå ut är mitt bästa råd.
 
Spontant tänker jag såna där kakel plast nånting som har klister på sig som man sätter på kaklet. Går att ta bort. Tar dock tid att sätta ditt då man får skära bitarna själv.

Kakeldekor heter det.

Det finns färdigutskurna till kakel som är av standardstorlek. Det köpte jag för 12 år sen iaf.
 
Nä, alltså, det är ju inte supersnyggt. Men jag förstår verkligen inte hur ni kan vilja lägga ner tid och pengar på fusklösningar! Ni ska bara bo där i 2-3 år till. Stå ut eller renovera ordentligt.

Jag har satt kakelplast med framgång men det var i ett kök. Det blev riktigt bra!

Men i ett badrum tror jag inte på det och som du säger så funkar det ju inte på golvet.

Stå ut är mitt bästa råd.

Själv förstår jag inte ens begreppet "fusklösningar". Det är väl en vanlig lösning som allt annat :D Jag gillar inte färgen, så jag målar om (eller gör remaljering), det blir snyggare. Likväl som någon annan yta. En behöver ju inte ha det fulare än nödvändigt bara för att det inte är en totalrenovering. Så nej, jag är för snygga och tillräckligt hållbara lösningar som gör intrycket trevligare. Dock ej hafstigheter.
 
Själv förstår jag inte ens begreppet "fusklösningar". Det är väl en vanlig lösning som allt annat :D Jag gillar inte färgen, så jag målar om (eller gör remaljering), det blir snyggare. Likväl som någon annan yta. En behöver ju inte ha det fulare än nödvändigt bara för att det inte är en totalrenovering. Så nej, jag är för snygga och tillräckligt hållbara lösningar som gör intrycket trevligare. Dock ej hafstigheter.

Jag förstår inte varför ni vill lägga ner tid och pengar på arbete i en lägenhet ni kommer flytta från om 2-3 år. Jag kan förstå renovering som höjer värdet på bostaden men jag tvivlar på att målning av badrum i fint skick (men enligt dig ful färg) skulle höja värdet på bostaden.
 
Jag förstår inte varför ni vill lägga ner tid och pengar på arbete i en lägenhet ni kommer flytta från om 2-3 år. Jag kan förstå renovering som höjer värdet på bostaden men jag tvivlar på att målning av badrum i fint skick (men enligt dig ful färg) skulle höja värdet på bostaden.

Nej, du behöver inte förstå. Vi vill dock gärna bo fint och trivas under våra år här och har inga problem att lägga lite tid och pengar på det. Allt handlar inte enbart om lägenhetens eventuella framtida värde, för oss, utan vår trivsel.
 
Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi för avsikt att totalrenovera badrummet, men underskattade kanske kostnaden lite. De offerter som vi tagit in har legat kring 130 tkr ex. material. Vi kommer enbart att bo i den här lägenheten ca 2-3 år och tror kanske inte att vi kommer att få tillbaks dessa pengar vid försäljning, så det känns som ett dumt ekonomiskt beslut att renovera. Sen dess har vi försökt komma på lösningar.

- Det går att måla väggarna, men golvet blir sannolikt inte bra med färg. Vi skrapar golvet med vattenskrapa efter varje dusch och misstänker att färgen på golvet kommer att gå upp efter kort tid.

- Det går att göra något som heter remaljering, alltså kemisk behandling av kaklet för att få det att ändra färg. Dock fungerar inte detta heller på golvet.

- Vi kan inte måla/behandla väggarna och sedan lägga våtrumsmatta eftersom mattan behöver vara innanför kaklet.

- Vi kan tänka oss att sätta kakel på kakel men kan inte göra detta själva och tror kanske inte hantverkare tar sig an detta? (Vitt, möjligtvis ett litet helgprojekt för någon svart kanske. Men dels vill jag inte anlita svart och dels vore det ytterst opassande med hänsyn till mitt jobb).

Är det någon som har tips på hur man kan göra? Vi vill alltså byta färg på kakel och klinker. Är det kört? Kommer vi få leva med det här rosa badrummet i 2-3 år? :D

Jag tycker golvet eller golvfärgen är lite trendig men kanske inte er stil ;) Däremot förstör bården allting. Med helvita väggar blir inte golvet alls så farligt. Så jag hade nog starkt övervägt lösningen med målning på väggarna. Har dock aldrig gjort det själv/anlitat någon för det så har ingen aning om hur bra man kan få det.
Vad gäller dålig avrinning - har ni rensat duschavloppet? När jag har flyttat in i bostäder har jag typ alltid fått börja med att göra det :yuck::meh:
Badrummet kommer absolut få ett lyft med kommod och annan spegel. Går det att byta draperiet mot någon glasvägg? Det gör också stor skillnad och minskar mängden vatten som åker runt.
 
Jag tycker golvet eller golvfärgen är lite trendig men kanske inte er stil ;) Däremot förstör bården allting. Med helvita väggar blir inte golvet alls så farligt. Så jag hade nog starkt övervägt lösningen med målning på väggarna. Har dock aldrig gjort det själv/anlitat någon för det så har ingen aning om hur bra man kan få det.
Vad gäller dålig avrinning - har ni rensat duschavloppet? När jag har flyttat in i bostäder har jag typ alltid fått börja med att göra det :yuck::meh:
Badrummet kommer absolut få ett lyft med kommod och annan spegel. Går det att byta draperiet mot någon glasvägg? Det gör också stor skillnad och minskar mängden vatten som åker runt.

Med avrinningen menar jag tyvärr golvets lutning. Vilket är lite märkligt, för det är föreningens senaste renovering (stambyte gissar jag, kanske 90 tal) så alla badrum gjordes samtidigt då. Men tydligen med en inte helt bra hantverkare eftersom de misslyckats lite med att få vattnet att rinna av. Så det blir liksom en liten pöl mitt på golvet som inte rinner av av sig själv, så man får skrapa.

Glasvägg ska absolut in! Tror som du, att får man till väggarna så blir det mycket bättre. Remaljeringen skulle kosta 15 000 kr och blir såklart bättre än färg. Samtidigt skulle en vanlig målning bara kosta färgen, typ 1000 kr? Så frågan är ju om en remaljering verkligen är värd när resultatet blir så snarlikt. Dock blir ju remaljeringen permanent och färgen kanske måste göras om efter en (längre) tid. Hmmm....
 
Kan ni inte sätta upp nån gigantisk aprikos-rosa ros på väggen eller nått annat som gör det ÄNNU fulare. Lite kitch liksom. Låta badrummet vara fult men med glimten i ögat?

Jag har aldrig sett målad kakel som ser ut som något annat än målad kakel = fusklösning i mina ögon. Man har alltså "förstört" den praktiska emaljen och ersatt med en klart sämre yta. Som kommer slitas på ett fult sätt. I mina ögon är det snyggare med ful färg på kakel än övermålad kakel.

Om en glad amatör målar kakel blir det knappast så himla bra heller.. inte som att måla gipsvägg..

Skulle jag köpa en lägenhet med övermålad kakel hade jag utgått från att hela kaklet måste bytas inom kort med tanke på färgens begränsade livslängd och att den inte kan tas bort utan att skada kaklet, om den ens målades utan att slipa..

Om kaklet bara var "fult" kunde jag ju själv valt när det var värt att byta.

Och glöm inte att täta noga när ni byter spegel mm! Kanske uppenbart men har sett folk slarva med det förr..
 
Om tanken är att sälja inom ett par år så säger jag hellre fult och funktionellt än en budgetrenovering. Det är ju främst bården som gör det fult och hopplöst omodernt. Jag hade nöjt mig med ny inredning. Även en budgetrenovering kostar och i ärlighetens namn blir det aldrig helt bra, dessutom ger det ett lite trist intryck vid en senare försäljning.
 
Kan ni inte sätta upp nån gigantisk aprikos-rosa ros på väggen eller nått annat som gör det ÄNNU fulare. Lite kitch liksom. Låta badrummet vara fult men med glimten i ögat?

Jag har aldrig sett målad kakel som ser ut som något annat än målad kakel = fusklösning i mina ögon. Man har alltså "förstört" den praktiska emaljen och ersatt med en klart sämre yta. Som kommer slitas på ett fult sätt. I mina ögon är det snyggare med ful färg på kakel än övermålad kakel.

Om en glad amatör målar kakel blir det knappast så himla bra heller.. inte som att måla gipsvägg..

Skulle jag köpa en lägenhet med övermålad kakel hade jag utgått från att hela kaklet måste bytas inom kort med tanke på färgens begränsade livslängd och att den inte kan tas bort utan att skada kaklet, om den ens målades utan att slipa..

Om kaklet bara var "fult" kunde jag ju själv valt när det var värt att byta.

Och glöm inte att täta noga när ni byter spegel mm! Kanske uppenbart men har sett folk slarva med det förr..

Dock blir det ju inte så med remaljering, så målning är ju inte enda alternativet. Så jag pushar alltså inte för den ena eller andra lösningen i den här tråden. Min förhoppning hade varit att det fanns fler lösningar än de vi redan kikat på, men det kanske det inte finns.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 760
Senast: BernT
·
Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 198
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 675
Senast: Stekspaden
·
Hemmet Vi ska renovera badrummet i stugan vi hyr ut. Vi ska INTE höja hyran. Vi brukar höja hyran mellan hyresgästerna istället. Men det som...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp