Bukefalos 28 år!

Hur köper ni kläder?

Köper sällan kläder! Jag köpte en keps för att skydda ansiktet mot solen förra veckan. Det är nog det enda jag handlat i år. Tycker det är svårt att hitta kläder på nätet, det är också svårt för mig att tänka hur passform och material passar.
 
Jag köper kläder någon gång per år, typ höst, vår och kanske sommar.

Försöker att tänka kapselgarderob även om jag inte har tagit steget fullt ut.

Handlar företrädesvis i butik och mest när det är rabatter.

Angående näthandel så tycker jag
- att den får mig att behålla saker jag annars inte skulle ha köpt pga passform eller kvalitet, men jag orkar inte skicka tillbaka.
-är tveksam hur ett hållbarhetsperspeltiv (ofantliga logistikkedjor)
 
Handlar aldrig om det inte är nåt specifikt jag behöver och nästan alltid på internet. Avskyr att gå i butiker, avskyr att prova i provhytter (blir helt stressad av personal som kommer och tjatar på mig). Tycker det är jätteskönt att få prova hemma i lugn och ro, i butik blir det oftast att jag blir så trött på skiten och tar nåt bara för att bli klar och sen blir jag missnöjd.
 
Jag syr de flesta av mina kläder numer och njuter av att ha kläder som passar min kropp. Syr det jag behöver, eller jag hinner inte riktigt så garderoben är lite tom. Behöver lära mig sy skjortor och kostymbyxor också "bara".

Köper jeans och bh på nätet (finns bara 1 affär med jeans i rätt längd).

Trosor på Lindex vid behov och strumpor på Gekås 2ggr om året.
 
Handlar både i butik och nätshopping.
MEN jag funderar rätt så länge innan jag handlar de så länge att de blir rea på de med
 
Kom att tänka på nu när jag köpt lite nytt, tråd mest för skojs skull :)

Hur köper ni kläder? Butik eller nätet? Planerat efter behov eller spontant när ni hittat nåt? Osv...

Jag handlade på nätet på den tiden jag köpte kläder. Sen köpte jag häst...:meh::cautious::angel::p

Nej, skämt åt sido. Har alldeles för mycket kläder så köper knappt något. Jag får slita på det jag har helt enkelt. Jobbar som personlig assistent och använder således inge ”finkläder” på jobbet, utan 99% är det leggings, mjukisar, eller träningstights som gäller. Jag måste ju vara smidig för två sas så kan inte ha några stela, åtsittande kläder. Träffar oftast ingen annan än den jag jobbar åt heller så bryr mig verkligen noll om hur det ser ut, det ska funka att röra sig i obehindrat.

Hemma är det ridkläder eller mjukisar.

Ska jag ut på annat så har jag kläder till det i överflöd (eftersom det som sagt används väldigt sällan)
 
Jag tycker det är smidigare att nätshoppa men bara om jag kan göra jättebeställningar och sen räkna med att returnera en hel del. Tycker aldrig saker passar så gillar inte att gå runt på stan och tillbringa en massa tid i provrum för att kanske hitta något enstaka som passar..

Pga miljön försöker jag dock dra ner på shopping generellt och framförallt nätshopping. Bättre att jag tvingar mig till stan än att vara värsta miljöboven.
 
Jag har läst att nätshoppingen är ett enormt miljöproblem. Framförallt pga alla returfrakter.
Alla behöver ju dessutom inte ta bil till stan, många kan ju åka buss eller gå/cykla.
Aha. Jag inbillade mig att de som främst shoppar på internet är de som inte bor jättecentralt. Klart många kan åka kollektivt eller gå/cykla, men jämfört med att ta bilen flera mil till butiker borde nätshopping vara ok eller? (Jag tar aldrig bil oavsett, men i princip alla andra här gör.)
 
Aha. Jag inbillade mig att de som främst shoppar på internet är de som inte bor jättecentralt. Klart många kan åka kollektivt eller gå/cykla, men jämfört med att ta bilen flera mil till butiker borde nätshopping vara ok eller? (Jag tar aldrig bil oavsett, men i princip alla andra här gör.)
Nä jag tror typ alla nätshoppar oavsett hur man bor. Utbudet och smidigheten är svårslaget..
Nej jag tror faktiskt inte nätshopping är bättre oavsett hur man tar sig till butiken.
 
Men är det inte bättre att få varan skickad hem till sig, med bilar som ändå går och kör massa annat, än att folk sätter sig i bilen och åker till stan?

Dels så skapar returerna massor av transporter, varan åker oftast till en tredjepartslogistik ställe (för Sveriges del hittas ofta dessa i Baltikum) där kontrolleras och kanske ompaketeras om den ska gå ut på lager igen, annars kanske den slängs för att returer är för dyra att hantera.

Sedan kräver näthandeln betydligt mer emballage än traditionell butikshandel. Oftast är dessa emballage orimligt stora viket gör att mycket av logistiken består av luft.
 
Dels så skapar returerna massor av transporter, varan åker oftast till en tredjepartslogistik ställe (för Sveriges del hittas ofta dessa i Baltikum) där kontrolleras och kanske ompaketeras om den ska gå ut på lager igen, annars kanske den slängs för att returer är för dyra att hantera.

Sedan kräver näthandeln betydligt mer emballage än traditionell butikshandel. Oftast är dessa emballage orimligt stora viket gör att mycket av logistiken består av luft.

En stor del av problemet är också att vi förväntar oss att få varorna väldigt snabbt vilket gör att man får köra halvtomma bilar för att nå sina mål istället för att försöka maximera antalet paket i en bil.
 
Jag köper på secondhand, får avlagt från syrran och resten på rea på nätet. Köper lite för mycket, inget passar ihop och jag tål inga kläder alls egentligen, har pga sjukdom en väldigt skör och irriterad hud. Avskyr hela skiten med kläder.
 
Jag är utfattig så handlar mycket på Lidl hemma :D På sant! De har faktiskt helt ok kläder... Händer ibland att jag spontanköper ett plagg på hm men verkligen inte ofta. Annars brukar jag ”storhandla” på Primark varje eller vartannat år. Men då provar jag aldrig för det är ju en mardröm.

Hatar det egentligen, hade velat köpa bara fairtrade och uppsytt av folk med schyssta villkor.
 
Jag köper på secondhand, får avlagt från syrran och resten på rea på nätet. Köper lite för mycket, inget passar ihop och jag tål inga kläder alls egentligen, har pga sjukdom en väldigt skör och irriterad hud. Avskyr hela skiten med kläder.
Har du provat bambu? Folk tror väl snart att jag säljer bambu själv, det gör jag inte men det är ett oslagbart material när det kommer till allt som är nära huden. Mjukt, andas bra och varken kyler eller känns blött om man svettas. Att det är miljövänligt och naturligt antibakteriellt gör det bara än bättre.
 
Kom att tänka på nu när jag köpt lite nytt, tråd mest för skojs skull :)

Hur köper ni kläder? Butik eller nätet? Planerat efter behov eller spontant när ni hittat nåt? Osv...

Nytt handlar jag oftast på plats i butik.
Köper en hel del begagnat via tradera, mycket som säljs där är knappt använt eller tom med lapparna kvar.
Både spontanköp och planerade kanske man kan kalla dom? Jag har ganska begränsad smak och är lite petig med snitt, tyg, halsringning osv. och håller lite utkik efter saker jag gillar. Sällan som jag måste köpa något omgående, utan brukar köpa när jag verkligen hittar något jag vill ha men tittar runt ganska ofta.
 
Men är det inte bättre att få varan skickad hem till sig, med bilar som ändå går och kör massa annat, än att folk sätter sig i bilen och åker till stan?
Fast egentligen tror jag många gör någonting annat också i stan som gör att de åker till stan ändå oavsett ibland, bara att de inte längre går i klädaffärer när de väl är där.
 
Men är det inte bättre att få varan skickad hem till sig, med bilar som ändå går och kör massa annat, än att folk sätter sig i bilen och åker till stan?
Inte enligt de studier som gjorts och det är primärt för att man beställer hem varor och sedan skickar tillbaka igen i stor utsträckning. Det är alltså många varor som går fram och tillbaka.
 
Kom att tänka på nu när jag köpt lite nytt, tråd mest för skojs skull :)

Hur köper ni kläder? Butik eller nätet? Planerat efter behov eller spontant när ni hittat nåt? Osv...
Enbart på nätet, förutom ridkläder där jag ibland smiter in på någon butik och fyller på när alla t-shirts börjat ta slut. Jag är numer helt ointresserad av kläder, men behöver en "skaplig" garderob för jobbet så kör säsongsbeställningar på de stora näthandlarna. Behöver väldigt sällan returnera eftersom jag är astrist och typ bara köper nya färger av sådant jag redan vet passar och att jag gillar (läs: nya Filippa K-klänningar som är strykfria typ, och liknande favoriter som jag vet "alltid" funkar).

Jag försöker också av miljöskäl köpa så lite som möjligt och hellre plagg som håller länge - vilket för mig blir win-win eftersom jag då slipper genomlida det där shoppingmomentet så ofta. Det är ett ganska planerat inköp när det görs, jag ser till att lägga en stor beställning för att slippa många frakter och för att liksom täcka upp årets behov.

Till barnet måste vi ju av naturliga skäl köpa betydligt oftare, även där tänker jag dock hellre färre och mer miljövänliga plagg som får nötas tills de är slut eller urvuxna (då de skänks vidare) och förutom när andan faller på under lunchen och jag stoppar in näsan i den lokala Mini Rodini-butiken så köps också hennes kläder uteslutande på nätet om jag får bestämma. Maken och svärmor gillar dock PoP-butikerna så de fyller på därifrån ibland.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
375
Senast: Eli
·
Kläder & Bli fin För drygt ett år sedan köpte jag fodrade leggings i en lokal butik. Nu är jag tillbaka dit och exakt inget passar. Allt är för långt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 627
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 630
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
885
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp