Bukefalos 28 år!

Hur köper ni kläder?

Jenka

Trådstartare
Kom att tänka på nu när jag köpt lite nytt, tråd mest för skojs skull :)

Hur köper ni kläder? Butik eller nätet? Planerat efter behov eller spontant när ni hittat nåt? Osv...
 
Spontant, både i butik och online. Ibland tänker jag att jag ska köpa ett par byxor men kommer hem med en topp. Ungefär så. :o

Enda gången jag är superfokuserad på att hitta något jag behöver är om det verkligen är kris, typ jag har ingen bikini och nu är det sommar, då MÅSTE jag hitta något badplagg och då hittar jag det med.
 
Jag handlar kläder så sällan som möjligt. Det är helt enkelt så att jag tycker att det är urtråkigt.
Måste jag ha något så föredrar jag att shoppa i butik så jag kan prova direkt. Det händer dock att jag beställer via nätet, kanske 30 procent av inköpen.
Spontant händer inte eftersom jag aldrig besöker affärer eller shoppingsidor utan att ha ett specifikt behov.

Det är en himla tur att jag jobbar i uniform :D
 
Köper sällan kläder då garderoben är överfull och jag syr nytt på löpande band.
Men när jag handlar är det ofta spontant i butik, oftast secondhand.
 
Jag köper så sällan som möjligt, och tänker igenom både en och tusen gånger om jag verkligen behöver plagget eller inte. När jag väl köper något så är det ofta så att jag spanat på något en längre tid, funderat en stund och sedan dyker det upp på rea. Då passar jag på :p Jag köper både på nätet och i fysisk butik, men föredrar det sistnämnda eftersom jag är kräsen med passform.

Förut shoppade jag mer, när jag aldrig riktigt hittade något bra. Nu köper jag kläder mer sällan, men då blir det dyrare plagg som håller bättre och som faktiskt även är bekvämare. Tex så har jag börjat ha friluftsbyxor istället för mjukisbyxor, rejält underställ istället för strumpbyxor eller liknande osv.

Mitt ständiga problem är dock att hitta något att ha på överkroppen, jag har jättesvårt att hitta något som är bekvämt och som faktiskt sitter bra. Där blir det ofta att jag köper enkla bomullslinnen, för det är lätt, men tyvärr då så köper jag ofta billiga varianter som slits snabbt, förlorar formen och blir tråkiga. Det kan också vara så att de förstörs "snabbt" för att jag bara använder sådana :cautious: Får se om jag någon gång hittar en bra lösning på det där.
 
Nästan alltid online (de få gångerna jag handlar kläder). Mest pga att butikerna har väldigt kasst sortiment i större storlekar = varken roligt eller givande att ge sig ut på shoppingtur.
 
När jag var yngre älskade jag att gå i affärer och spontant prova allt som såg kul ut. Men det intresset bara tvärdog. Nu är det enbart nätet som gäller och enbart behovsstyrt. Gillar att om man inser att man behöver en vit skjorta kan kolla på 50 modeller på samma stället. Sjuk smidigt. Handlar överlag extremt lite kläder numera och har dåligt koll på senaste trenderna
 
Kom att tänka på nu när jag köpt lite nytt, tråd mest för skojs skull :)

Hur köper ni kläder? Butik eller nätet? Planerat efter behov eller spontant när ni hittat nåt? Osv...
Sällan, helst butik och gärna när jag hittar någonting. Det är hopplöst att leta kläder när man behöver :D

Ursur på HM just nu för de vägrar avslöja var man kan finna en viss kjol, jag orkar inte kolla varje butik i stan för hand, bara kollat en än så länge, och webbsidan har inte den blekaste aning. (att gissa storlek o material i kläder på HM postorder tycker jag är som att kasta pil när man blundar. Man kan lika gärna få hem någonting fantastiskt som en plastpåse oavsett bild.)

Tidigare trålade jag butiker ett par gånger i månaden och köpte kläder någon gång varannan månad eller någon gång i halvåret. Men vissa år så råkar de slå på stort och mina färger eller material säljs överallt, då blir det mer :D
 
Senast ändrad:
Jag minns inte när jag köpte kläder senast.
Har köpt något enstaka plagg på nätet, annars blir det i butik och vid behov.
 
På nätet mest. Förr i butik.

Idag har jag provat en annorlunda variant. Brutit armen så behövde helt sonika kläder jag kan få på mig. Noll energi eller ork. Så gick in i butik, högg en expedit och bad henne hjälpa mig. Jag sa nej till några saker jag tyckte var hysteriskt fula men i övrigt så bara accepterade. För ont för att dra ut på det. Det mesta är sådant jag absolut inte hade köpt själv. Ska bli spännande att se om jag kommer bli positivt överraskad sen när jag fått på mig dem osv
 
Köper väldigt sällan kläder och då med stor eftertanke. Butik eller nätet, beror på var jag hittar det jag söker. Jag har ständigt koll på utbudet, men köper sällan. Vill att min shopping ska vara meningsfull och hållbar. Undantaget är second hand, då kan jag köp spontant.
 
Jag har tänkt att jag inte ska köpa några kläder utan istället sy dom själv. Mönster och tyg tenderar jag dock att spontanshoppa på nätet mesta dels :P. Hur mycket användbart som blir sytt vet jag inte riktigt, har hållt på ett år ungefär och då bara handlat två prylar under tiden varav en på secondhand. Man kommer rätt långt på det man har. Har förvisso bytt till mig lite med på naturskyddsföreningens bytesdag och fått avlagt från min mamma och andra i omgivningen.
 
Köper mest på nätet för jag hatar att hålla på och joxa i provrum. Särskilt vintertid, när man ska ta av sig fjorton plagg och hålla reda på kängor och halsduk och vantar och kappa och grejer PLUS väska och de vanliga kläderna. Det händer att jag spontanköper något i butik dock, jag vet ungefär vad jag ska ha för storlek i de vanliga butiker (H&M, KappAhl osv.) om det är enkla trikåplagg och sånt, men föredrar absolut att handla på nätet.
 
Gillar kläder och shoppar både på nätet och i butik om/när jag hittar något jag behöver eller "bara" vill ha.
 
Jag köper nästan allt på nätet. Bättre utbud, enklare att prova hemma och lättare att söka rätt på ursprung och information både om själva plagget/skorna, dess framställningen och arbetarnas villkor. Jag tar hellre omaket med att skicka tillbaka än att prova i butik. Jag behöver ofta ha på mig plagget/skorna en stund för att veta om min kropp klarar av plagget/skorna och jag vill kunna fundera igenom i lugn och ro vilket bästa alternativet är, dvs. vad av några olika alternativ jag kommer få mest användning för. De få gånger jag har köpt i butik har jag nästan alltid fått inse att kroppen efter en stund med plagget/skorna på säger nej och då blir det ett väldigt dyrt köp (både för plånboken och miljön) oavsett vad skorna/plagget kostade eftersom de då inte används. Jag har ganska lite kläder och skor jämfört med många andra men det jag har är köpt med omsorg, de har den funktion jag behöver ha och kan kombineras i oändlighet nästan.
Jag köper när ett behov uppstår eller när jag vet att det kommer uppstå, dvs. enbart planerade köp. Jag köper numera ganska dyra plagg (dyra på ordinarie pris alltså) för att få den funktionen jag både behöver och vill ha men fyndar på reor och minns inte senast jag köpte något till ordinarie pris. Jag googlar priser på det jag behöver när det handlar om dyrare saker för att få bästa pris. Det kan skilja enormt mellan olika ställen och jag gillar känslan av att ha gjort en bra affär :)
 
Koper nastan enbart i butik, och det senaste aret circa 70% i second hand da jag har en valdig valsorterad butik nara mig.
Oftast "spontanshoppning" men ar inte san person arr jag har en oversvammande garderob anda
 
Alltid i butik.
Jag har en så märkligt formad kropp att typ 90 % av allt jag tar med in i provhytten sitter uselt. Byxor är för korta, är plagget insvängt så hamnar smalaste delen över höften och ärmarna är nästan alltid för trånga.

Det är nästan aldrig möjligt att köpa nåt utan att prova. Dessutom skulle jag aldrig orka hålla på och skicka hit och dit. Det skulle bli liggande och till slut skulle jag bara kasta det.
 
Mest I butik om det inte är något specifikt jag letar efter som är lättare att hitta på nätet, försöker köpa second hand mest nu, känns ändå som att folk knappt använder sina kläder när man ser allt som säljs oanvänt eller till och med med tagsen kvar :confused: visst har det hänt mig någon gång att jag köpt något som jag sen inte fattat alls hur jag tänkte men om halva ens garderob består av oanvända grejer så behöver man nog se över sitt shoppingbeteende
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
375
Senast: Eli
·
Kläder & Bli fin För drygt ett år sedan köpte jag fodrade leggings i en lokal butik. Nu är jag tillbaka dit och exakt inget passar. Allt är för långt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
4 627
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 630
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
885
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp