Bukefalos 28 år!

Hur kör du egentligen?

Luff

Trådstartare
Har upptäckt en massa bilister som ligger och trycker utmed strecket mot vägkanten. Det ser lite osäkert ut. Som att dom är rädda för mötande trafik. Hur placerar ni er på körbanan i dagsljus?
 
Oj det har jag knappt reflekterat över. Jag håller ju koll på hur jag ligger genom att se vart mittlinjen är. Antar att jag ligger i mitten av körfältet. Sen när jag får möte med ett större fordon trycker jag mig mot vägrenen som ett plåster :D
 
Snabbt och aggressivt men svinbra enligt mig själv.
Min assistent skrek iofs ”nej jag vill inte dö än, jag är bara 22 år!!!” senaste gången han åkte med mig så tror att meningarna kan vara något delade.
 
Låter hemskt illa att köra så pass aggressivt. Tänker du inte på dina medtrafikanter överhuvudtaget?

Han är ngt dramatiskt lagd av sig ska tilläggas ;) Men funkar liksom inte att tvek-seg-köra i stan i rusningstrafik. Är ett större problem när folk slickar mittlinjen, ligger i fel fil, inte tar några beslut och inte fattar kugghjulsprincipen. Senast jag körde kom en gubbe och körde fel väg genom rondellen och tutade ilsket. Där är jag inte ännu ;)
 
Ligger mitt i körfältet även vid möten med större ekipage. Tycker det är obehagligt att åka med dem som ligger nära vägrenen, tycker generellt att de kör oftast rätt dåligt med. Starkt ogillande till de som inte riktigt kan hålla sig i egen fil vid omkörningar utan gärna ligger med ett hjulpar på fel sida filmarkeringarna.
 
beror på, men oftast höger delen av körbanan.
kör ganska lungt för det mesta.
sen kan jag bli bi galen och köra som det inte finns mer tid i värden, då går det fort.
 
Har upptäckt en massa bilister som ligger och trycker utmed strecket mot vägkanten. Det ser lite osäkert ut. Som att dom är rädda för mötande trafik. Hur placerar ni er på körbanan i dagsljus?

Mitt i. Vill inte ligga för nära vägrenen ifall det är någon som promenerar där eller så.
 
Det beror på vilken typ av väg det är, men generellt sett, på bra vägar med väl markerade filer, då ligger jag i mitten av körfältet med bilen.

I övrigt så kör jag snabbt, men avslappnat. I princip samtliga som åkt med mig har spontant börjat prata om att jag kör mjukt och flera har sagt att det känns tryggt och som att jag har full kontroll på allt. Jag tenderar att, på typiskt stockholmssätt, ligga lite väl nära bilarna framför när jag kör just i stadstrafik, men å andra sidan är det snudd på omöjligt att undvik sådant. När det gäller hastigheten så blir det lite varierat. I bostadsområden, förbi skolor eller när det är mycket trafik ute så är jag noga med att inte köra i högre hastigheter än tillåtet. På tom motorväg med viltstängsel så kan det gå fort.
 
Det händer att jag är nära kanten men jag håller mig gärna i mitten. Känns rätt rimligt kan jag tycka, vad ska jag ut i vägrenen och göra liksom?
De bilister jag stöter på som är ut i kanten tycker jag mest brukar kännas osäkra och det är ofta i sällskap med en del vinglande och låg fart. Kan jag inte köra om så håller jag rejält avstånd och de flesta rättar till sig efter en liten stund. Känns som att det ofta är bilister som är osäkra över bakomvarande.
 
Jag kör mest buss och eftersom filerna på Stockholms större vägar ofta är väldigt slimmade, så ligger jag lite var stans beroende på situationen. Försöker som standard att lägga mig mitt i förstås. Även med bil ligger jag oftast i mitten tror jag. På små vägar där det är trångt och kurvigt, kör jag oftast väldigt nära kanten. Mycket för att vissa bilister verkar tro att man ramlar i diket om man ligger närmare än 1 m. Då har jag gjort mitt i alla fall. Återigen med buss, men jag trir att där kör jag på samma sätt med bil.
Precis som @tornblomma kör jag rätt defensivt, det är en yrkesskada. Tar mig mycket större friheter med buss dock, med bil är jag lite mer att jag gör som jag vill att alla andra ska göra.
 
Har upptäckt en massa bilister som ligger och trycker utmed strecket mot vägkanten. Det ser lite osäkert ut. Som att dom är rädda för mötande trafik. Hur placerar ni er på körbanan i dagsljus?
Så länge de håller sig inom sin körbana är det väl ok?

Själv kör jag oftast i mitten och vid smalare vägar närmare vägkanten.
 
Kör, medvetet, ganska så långt till höger, men självklart inte utanför linjen. Detta för att det är tystare än att ligga i spåren, speciellt på vissa vägar (blir trött i huvudet av vägbuller). Är även skonsammare åt däcken, men det är bara en bonus.
Kör annars ganska sådär medel, mot bra, enligt mig själv. Enligt sambo och ex kör jag bra. Är varken för försiktig, eller dumdristig.
Försöker hålla hastigheten där det är bebyggelse, på landsväg kan det gå fortare, men sällan "kortet bort direkt"-fort.
 
Har upptäckt en massa bilister som ligger och trycker utmed strecket mot vägkanten. Det ser lite osäkert ut. Som att dom är rädda för mötande trafik. Hur placerar ni er på körbanan i dagsljus?
Hellre nära vägkanten än folk som vinglar på mittlinjen. Jag kör mycket 2+1 väg och motorväg och blir tokig på folk som inte håller åt sig. Man får köra så långsamt man vill men se till att folk kan köra om säkert.
I stan verkar folk ha väldigt svårt att använda blinkers vilket stör trafikrytmen.
 
Till jobbet varje morgon kör jag några mil på en liten landsväg på vischan utan mittlinje. Vägen är krokig och innehåller ett par riktigt snäva kurvor med skymd sikt. Jag placerar mig alltid ganska långt ut till höger på denna väg, i kurvorna placerar jag mig så att jag tryggt skulle kunna möta en lastbil utan att behöva flytta på mig. Väldigt många ligger mitt i vägen och kör, och det har hänt mer än en gång att bilar jag mött i kurvorna har fått paniksvänga mot kanten för att inte krocka med mig. Totalt livsfarligt! Jag upplever att de som ligger i mitten av vägen inte riktigt vet vart de har bilen.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 090
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 610
Senast: Hazel
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp