Bukefalos 28 år!

Hur kör du egentligen?

Tog körkort för ett par år sedan och lärde mig att i dagsljus ska du ligga till höger, nära vägstrecken. I mörker mer mot mitten. Således är det så jag kör. Vilket antagligen har räddat mig från att krocka ett par gånger när galningar missbedömt sina omkörningar.
Hur kan det rädda dig från dåliga mötesomkörningar att ligga där och trycka mil efter mil? Om du ser en idiotomkörning så kan du väl gå ut då?
På "mina" landsvägar skulle det dessutom inte hjälpa, det går inte plats tre bilar i bredd om en inte är jävligt bra på att köra bil för då rör det sig om backspegel mot backspegel.
Ser ut ungefär så här med strecken, finns ju ingen marginal om man vinglar över strecket;
36120
 
Hur kan det rädda dig från dåliga mötesomkörningar att ligga där och trycka mil efter mil? Om du ser en idiotomkörning så kan du väl gå ut då?
På "mina" landsvägar skulle det dessutom inte hjälpa, det går inte plats tre bilar i bredd om en inte är jävligt bra på att köra bil för då rör det sig om backspegel mot backspegel.
Ser ut ungefär så här med strecken, finns ju ingen marginal om man vinglar över strecket; Visa bifogad fil 36120

Hos oss ligger man också nära båda strecken om man håller sig i filen. Vägren finnes ej och bredden är nog typ 2,4 bilar.
 
Kör oftast mitt i min fil på vägarna häromkring, i kurvor utan sikt blir det mer åt höger då många kör över på motsatt sida där tyvärr. Kör samma med både traktor med eller utan släp, och bil/bil med släp. Blir inte så bra att råka hamna utanför asfaltkanten med traktor heller. Finns ingen vägren.
Har jag fri sikt på "vår" lite större väg skär jag kurvorna men det gäller enbart vissa kurvor.

På vår väg här utanför finns det bara en fil så där får man köra i mitten och stanna till vid möte. Det går att mötas om båda kör på eller utanför vita linjerna. Kör extra sakta vid krön och i kurvor.

Har nog aldrig reflekterat över det där med att köra i "spåren" eller utanför, tycker det är en aning otrevligt att ligga för långt till höger när jag kör genom tät skog, sedan jag körde på ett rådjur. Som ironiskt nog kom från vänster rakt in i sidan på bilen, så hade inte spelat någon roll om jag legat mer åt nån sida.

Kör jag i mörker på sträckor med god sikt i klart väder, så kör jag faktiskt mitt i vägen på de vägar utan mittlinje. Möter mycket sällan en enda bil, cykel eller gående på dessa vägar efter kl 20, desto fler vilda djur dock. Känner jag har mer marginal från bägge håll då för vilt och andra dolda ting.
 
Hur kan det rädda dig från dåliga mötesomkörningar att ligga där och trycka mil efter mil? Om du ser en idiotomkörning så kan du väl gå ut då?
På "mina" landsvägar skulle det dessutom inte hjälpa, det går inte plats tre bilar i bredd om en inte är jävligt bra på att köra bil för då rör det sig om backspegel mot backspegel.
Ser ut ungefär så här med strecken, finns ju ingen marginal om man vinglar över strecket; Visa bifogad fil 36120

Du ser inte alltid mötande trafik i tid, tänk kurvor. Och vaddå ligger och trycker? Jag håller höger vilket man ska i dagsljus och klart väder.
 
Du ser inte alltid mötande trafik i tid, tänk kurvor. Och vaddå ligger och trycker? Jag håller höger vilket man ska i dagsljus och klart väder.

Jag tänker också att det är en naturlig placering för att underlätta för andra. Värre att ligga längs mittlinjen och förhindra andra. Sen om man ligger och trycker längs en linje överordnat att vara uppmärksam blir det nog tokigt oavsett vilken linje man väljer.
 
Det kommer från en kompis barn som tog körkort förra året.
Jag håller på att ta körkort just nu, uppkörning i morgon. Jag har iaf fått lära mig att försöka ligga i mitten av körfältet när markeringar finns. Men hellre lite till höger än vänster i dagsljus, men mer till vänster i mörker. På smalare vägar är det extremt viktigt att hålla höger vid skymd sikt, hellre släppa lite på gasen, men hålla ut i skymda kurvor. ”Tänk på att din mötande kanske genar här i kurvan.”
 
Jag håller på att ta körkort just nu, uppkörning i morgon. Jag har iaf fått lära mig att försöka ligga i mitten av körfältet när markeringar finns. Men hellre lite till höger än vänster i dagsljus, men mer till vänster i mörker. På smalare vägar är det extremt viktigt att hålla höger vid skymd sikt, hellre släppa lite på gasen, men hålla ut i skymda kurvor. ”Tänk på att din mötande kanske genar här i kurvan.”

Känns tryggt att höra, jag blev lite förskräckt när jag fick höra vad som skulle ha lärts ut.
 
Apropå idiotomkörningar så är min erfarenhet att sådana oftare påbörjas om den mötande (läs: jag själv) kör riktigt långt till höger i körfältet, det gäller i viss mån i bil men framför allt på mc. Kör jag långt till höger blir effekten att fler ser en möjlighet att pressa sig förbi trots möte, kör jag i vänster hjulspår och s a s "tar plats" så sker det märkbart mer sällan.
 
Apropå idiotomkörningar så är min erfarenhet att sådana oftare påbörjas om den mötande (läs: jag själv) kör riktigt långt till höger i körfältet, det gäller i viss mån i bil men framför allt på mc. Kör jag långt till höger blir effekten att fler ser en möjlighet att pressa sig förbi trots möte, kör jag i vänster hjulspår och s a s "tar plats" så sker det märkbart mer sällan.
Det är ofta jag är ute och kör med hästtransport och det blir kö bakom, fastän vägen är rak och fin med bra sikt utan möten. Mer ofta än sällan väntar kön med att köra om till sista sekund och jag får bevittna 3-4 idiotomkörningar istället för 4 flygande 🤦‍♀️ får road rage bara jag tänker på det. Appropå idiotomkörningar, alltså
 
Själv reagerar jag mera på om en bilist verkar köra "omedvetet" än själva placeringen av var de kör, även om jag nog tenderar att tycka att det är obehagligare att möta en som ligger väldigt nära mitten, än en som ligger till höger.
 
Jag tror inte någon sagt att dom ligger nära mittstrecket i dagsljus vilket ju var vad iakttagelsen gällde i startinlägget. Jag kör med marginal till både mittstreck och streck vid vägkant - ungefär mitt på min körbana i exemplet som på bilden.
36128
 
De värsta människor som finns är de självmordsbenägna idioterna som genar i kurvor och som anser att mitt i vägen är skitbra vid möte på smal väg utan mittenstreck och än värre är de vintertid när vägen består av 3 spår = man får vara snabb att vika ut i snökanten om man inte vill bli mos.

Spåriga vägar är nog eländigt när man har en bild med smalare mellan hjulen än vad spåren är = åker omkring som i en tvålkopp om man måste halka i och ur dem och att då möta dylika kamikazebilister (de ligger gärna i hög fart dessutom) är ingen favorit öht.
 
Jag har nyligen kommit ut som gasrunkare.
Det är inget jag är stolt över, men så är det. Ny mår jag är medveten om det kan jag börja jobba aktivt med det. Och jag blir bättre :up:
 
Har upptäckt en massa bilister som ligger och trycker utmed strecket mot vägkanten. Det ser lite osäkert ut. Som att dom är rädda för mötande trafik. Hur placerar ni er på körbanan i dagsljus?
Försöker köra mitt i oavsett dagsljus eller inte. Ibland måste man slicka kanterna (smala vägar), kan säga att det är mer spännande med lastbil speciellt vid tjällossning när kanterna är mjuka och kan ge sig, med personbil ska det mycket till innan den hamnar för långt ut. Även om kanten skulle ge sig är det relativt lätt att styra upp på vägen igen, förutsatt att man inte är ute i halva diket och kör förstås. 🙄
 
Där jag kör till jobbet och stallet varje dag är det mer vanligt med folk som kör för långt åt vänster än till höger, på sina ställen är vägen smal och utan mittlinje.
Oftast är det äldre som kör så, vid möte får jag ofta köra ut mer i väggrenen än jag hade behövt, om dom hade flyttat lite på sig.
En gång slog mötandes backspeglar emot mina backspeglar, trots att jag körde ut så långt jag kunde, dom låg kvar som om det bara var dom på vägen -_-
 
Det beror på. Jag ligger i mitten av körbanan om jag kör i mittfil, vänsterfil eller i stadstrafik. Min pappa klagade alltid när jag övningskörde att jag låg för långt till höger och tyvärr gör jag fortfarande det när jag kör enfiligt eller i högerfilen och inte koncentrerar mig på att ligga i mitten. Men till skillnad från när jag övningskörde märker jag att jag ligger långt till höger, jag hamnar liksom där automatiskt om jag inte har en bra anledning till att inte ligga där (andra bilar, trottoar, mörkt etc.).
 
Fantastiskt bra så länge det ingen trafik ute! Kör typ aldrig i stadstrafik då vi bor på landet och jag dessutom jobbar natt. Har kört mycket bil på nätterna och är van vid det, är det dagtid och trafik så får maken köra om vi ska in mot stan. Är det kväll/natt så kör jag då han tycker det är jobbigt att köra då då han inte är van.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 090
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 610
Senast: Hazel
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp