Bukefalos 28 år!

Hur kör du egentligen?

Det beror på. Jag ligger i mitten av körbanan om jag kör i mittfil, vänsterfil eller i stadstrafik. Min pappa klagade alltid när jag övningskörde att jag låg för långt till höger och tyvärr gör jag fortfarande det när jag kör enfiligt eller i högerfilen och inte koncentrerar mig på att ligga i mitten. Men till skillnad från när jag övningskörde märker jag att jag ligger långt till höger, jag hamnar liksom där automatiskt om jag inte har en bra anledning till att inte ligga där (andra bilar, trottoar, mörkt etc.).
Menar naturligtvis filen, inte körbanan :banghead:
 
Jag håller på att ta körkort just nu, uppkörning i morgon. Jag har iaf fått lära mig att försöka ligga i mitten av körfältet när markeringar finns. Men hellre lite till höger än vänster i dagsljus, men mer till vänster i mörker. På smalare vägar är det extremt viktigt att hålla höger vid skymd sikt, hellre släppa lite på gasen, men hålla ut i skymda kurvor. ”Tänk på att din mötande kanske genar här i kurvan.”

Min lärare sade samma sak idag.
Och ”till höger är det mjuk, till vänster plåt, hamnar du helst på en åker eller i fronten på mötande trafik” när vi efter ett läskigt möte med bil som körde mer i mitten än sin fil diskuterade fenomenet.
Hans övertygelse är att unga som spelar tv-spel av typen bilspel blir sämre förare. De kör på samma sätt i bilen som vid tv-spel.
 
Hans övertygelse är att unga som spelar tv-spel av typen bilspel blir sämre förare. De kör på samma sätt i bilen som vid tv-spel.

Nu blir det väl OT som fan, men jag kan inte hålla klaffen. Spontant känner jag att han knappt kan ha sett några TV-spel, eller personligen känt några som har dem som hobby... det brukar vara så när folk skyller på att dumheter beror på spelande. :cautious: Ända sedan första gången jag satte mig bakom ratten har jag kört sansat, och jag har spelat (ja, även bilspel, där jag kör som en blådåre...) sedan barnsben. Och jag är verkligen inte ensam om det.

Men visst, det är ju i ropet att beskylla spel för all världens ondska nu igen, så det är väl roligt för den jeppen att få känna sig duktig och korrekt...
 
Nu blir det väl OT som fan, men jag kan inte hålla klaffen. Spontant känner jag att han knappt kan ha sett några TV-spel, eller personligen känt några som har dem som hobby... det brukar vara så när folk skyller på att dumheter beror på spelande. :cautious: Ända sedan första gången jag satte mig bakom ratten har jag kört sansat, och jag har spelat (ja, även bilspel, där jag kör som en blådåre...) sedan barnsben. Och jag är verkligen inte ensam om det.

Men visst, det är ju i ropet att beskylla spel för all världens ondska nu igen, så det är väl roligt för den jeppen att få känna sig duktig och korrekt...
Tagga ner, blir du personligen kränkt av ett inlägg som inte är riktat till dig?
 
Nu blir det väl OT som fan, men jag kan inte hålla klaffen. Spontant känner jag att han knappt kan ha sett några TV-spel, eller personligen känt några som har dem som hobby... det brukar vara så när folk skyller på att dumheter beror på spelande. :cautious: Ända sedan första gången jag satte mig bakom ratten har jag kört sansat, och jag har spelat (ja, även bilspel, där jag kör som en blådåre...) sedan barnsben. Och jag är verkligen inte ensam om det.

Men visst, det är ju i ropet att beskylla spel för all världens ondska nu igen, så det är väl roligt för den jeppen att få känna sig duktig och korrekt...

Jag har ingen aning. Men enligt honom är det många som dels tror att bilen hår att styra som vid tv-spel, dels antar jag att han med 20 års erfarenhet märkt en förändring. Eller så är han idiot. Jag vet inte, jag berättade bara vad han sade.
 
Tagga ner, blir du personligen kränkt av ett inlägg som inte är riktat till dig?

Nej, jag blir personligen kränkt av att min hobby konstant skits på av diverse mossiga typer, och det är inte första gången jag sett det hända här på forumet, så därför kände jag mig tvungen att säga någonting. Tagga ner själv istället för att fälla dryga kommentarer som du alltför ofta gör, det är bara att ignorera mina inlägg om det inte passar.
 
Nej, jag blir personligen kränkt av att min hobby konstant skits på av diverse mossiga typer, och det är inte första gången jag sett det hända här på forumet, så därför kände jag mig tvungen att säga någonting. Tagga ner själv istället för att fälla dryga kommentarer som du alltför ofta gör, det är bara att ignorera mina inlägg om det inte passar.

Det var inte min avsikt. Men är det konstigt om man blir influerad som 18-åring som spelat mycket?
 
Det var inte min avsikt. Men är det konstigt om man blir influerad som 18-åring som spelat mycket?

Nej, jag tror inte att du menade något illa heller, jag fick bara krupp på den typiska stenålders-attityden du beskrev, eftersom jag ser den alltför ofta och speciellt nu när media gärna vill skylla sånt som masskjutningar osv på TV-spel. Jag tror inte att det på långa vägar har så stort inflytande som vissa vill tro, om ens något inflytande alls. Det är liksom inte som att man totalt tappar allt grepp om verkligheten bara för att man spelar mycket.
 
Nej, jag tror inte att du menade något illa heller, jag fick bara krupp på den typiska stenålders-attityden du beskrev, eftersom jag ser den alltför ofta och speciellt nu när media gärna vill skylla sånt som masskjutningar osv på TV-spel. Jag tror inte att det på långa vägar har så stort inflytande som vissa vill tro, om ens något inflytande alls. Det är liksom inte som att man totalt tappar allt grepp om verkligheten bara för att man spelar mycket.

Det tror jag är att överdriva, däremot ser jag inget konstigt i att om man som 18-ish spelar mycket bilspel sen håller bilratten på samma sätt och tar med sig en del beteenden. Ungefär som att jag tar efter skrivsätt hos en författare jag snöat in på, eller hur någon pratar.
 
Hans övertygelse är att unga som spelar tv-spel av typen bilspel blir sämre förare. De kör på samma sätt i bilen som vid tv-spel.
Hmmm, jag har varit ung och spelat en hel del bilspel i mina dar (bland annat bilspel där man ska köra ifrån polisen eller preja ner dem i diket), men kör inte likadant som jag gjorde i spelen i verkligheten, kanske är jag undantaget som bekräftar regeln? :cautious: 🤔
 
Hmmm, jag har varit ung och spelat en hel del bilspel i mina dar (bland annat bilspel där man ska köra ifrån polisen eller preja ner dem i diket), men kör inte likadant som jag gjorde i spelen i verkligheten, kanske är jag undantaget som bekräftar regeln? :cautious: 🤔

Det lär ju inte gälla alla. Man är olika mottaglig och har olika utvecklat konsekvenstänk. Du är inte heller man, 18 och nybörjare på trafikskola.
 
Jag tror inte någon sagt att dom ligger nära mittstrecket i dagsljus vilket ju var vad iakttagelsen gällde i startinlägget. Jag kör med marginal till både mittstreck och streck vid vägkant - ungefär mitt på min körbana i exemplet som på bilden. Visa bifogad fil 36128
Så kör jag med, känns bäst så. och ingen som gnällt på min körning. Jag sköter mig själv och håller koll på alla andra som vinglar omkring på vägarna
 
Min lärare sade samma sak idag.
Och ”till höger är det mjuk, till vänster plåt, hamnar du helst på en åker eller i fronten på mötande trafik” när vi efter ett läskigt möte med bil som körde mer i mitten än sin fil diskuterade fenomenet.
Hans övertygelse är att unga som spelar tv-spel av typen bilspel blir sämre förare. De kör på samma sätt i bilen som vid tv-spel.
Hmm, där jag bor har jag betydligt oftare träd än åker till höger. Träd är inte på något sätt mjuka så det känns för mig som ett ganska knepigt råd. Väldigt mycket vilt också. Går inte en vecka utan att jag ser rådjur, älg eller vildsvin. Själv föredrar jag att ligga i mitten av mitt körfält.
 
Hmmm, jag har varit ung och spelat en hel del bilspel i mina dar (bland annat bilspel där man ska köra ifrån polisen eller preja ner dem i diket), men kör inte likadant som jag gjorde i spelen i verkligheten, kanske är jag undantaget som bekräftar regeln? :cautious: 🤔
...eller så har ingen vågat påpeka vilken jävla dåre du är i trafiken av rädsla att bli nästa som prejas ner i diket av en stor livsfarlig mördar-lastbil ;)

(Bara skojar såklart! Du kör asbra och bäst osv!)
 
Jag kör också i mitten av körbanan även i dagsljus. Alldeles för mycket vilt här i krokarna och vildsvin är definitivt inte mjuka att köra på. Jag är väl också typen som kör relativt fort om det inte är 30-väg men tror jag kör rätt så vettigt. Har åtminstone hittills aldrig krockat eller kört på någonting annat än mindre djur trots att det var 10+ år sen jag tog körkort och jag har kört rätt mycket varje år sedan dess.

Min bil tappade för övrigt sin bakre vindrutetorkare inklusive torkararm för ett tag sedan. Den är tyvärr lagad nu men det var extremt praktiskt när den var trasig eftersom det sprutade spolarvatten sisådär tio meter bakåt istället för på rutan. Flertalet rövslickare som blev fy-sprayade :devil:
 
...eller så har ingen vågat påpeka vilken jävla dåre du är i trafiken av rädsla att bli nästa som prejas ner i diket av en stor livsfarlig mördar-lastbil ;)

(Bara skojar såklart! Du kör asbra och bäst osv!)
Ååååh fan, är det därför personbilarna inte vågar tränga sig före mig i avsmalningarna. 😮😂😂😂
 
Eftersom jag är en funderare så kollade jag lite hur andra låg på vägen när dom kör . Och de är som på bilden nån la upp
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 090
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 610
Senast: Hazel
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 172
Senast: Acto
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp