hur komma till rätta med svagare vänstersida på ryttare?

J

jeskre

jag har börjat rida igen efter ett långt uppehåll och även om det går fort framåt så upplever jag att min vänstra sida är betydligt svagare än min högra.
Men hur tusan ska jag träna upp den???? Jag har tyvärr bara möjlighet å rida 1 gång i veckan å då vill jag ju få ut max utan å behöva irritera mig på min vänstra skänkel!!!
Höger sitter som klister där den ska vara :) men vänster.. känns som den flaxar och lever ett eget liv, hälen åker upp vilket gör att foten ju åker in i stigbygeln... otroligt irriterande! tips?
 
Sv: hur komma till rätta med svagare vänstersida på ryttare?

Ja har exakt samma problem! Fast för mig gäller det höger sida ;)

Jag har själv inga tips på hur man kan göra så jag kommer följa den här tråden :D Haha
 
Sv: hur komma till rätta med svagare vänstersida på ryttare?

ja men visst är det irriterande???? hela passet överskuggas ju av att man måste korrigera det ena benet hela tiden...
fick ett tips om att testa byta sadel till en med antingen större eller mindre knästöd- jag kan tyvärr inte göra det då jag rider på ridskola.
ett annat tips jag fick var att förlänga stigbygeln en aning då kommer man ju längre ner och får ner hälen lättare...
ska testa det där m längre stigbyglar nästa gång.
sen har jag lite problem med mitt vänstra knä så jag vet inte om det kan ställa till det.

Men jag väntar oxå på svar ngn borde väl ha tips????:)
 
Sv: hur komma till rätta med svagare vänstersida på ryttare?

okeej! :) När jag rider barbacka så far mitt höger knä alltid upp eller om jag rider nedsittning med stigbyglar så fladdrar min högra fot omkring medans vänster är helt stabil! Så jag får typ var tredje steg räta upp mig, superjobbigt!
 
Sv: hur komma till rätta med svagare vänstersida på ryttare?

Känner du dig liksidig i kroppen för övrigt när du rider?

För ett år sedan fick jag otroligt svårt att rida i höger varv, ingenting fungerade. Hade fått ont i ryggen ett tag tidigare och det visade sig att jag var väldigt sned. Efter bara två behandlingar hos naprapat var det plötsligt tom enklare att rida i högervarvet! Sen har det tagit fler behandlingar innan jag blivit ordentligt bättre, men jag är iaf inte så sned längre.

Kan vara värt att fundera på om det finns någon orsak till det du upplever!
 
Sv: hur komma till rätta med svagare vänstersida på ryttare?

Har precis samma problem med vänster sida. Har mina aningar om att ryggen spökar. Men jag ska följa tråden för att få tips.
 
Sv: hur komma till rätta med svagare vänstersida på ryttare?

jag har ju fött barn för 3 månader sen så kroppen är ju lite ostabil fortfarande efter graviditeten.. och jag känner mig svagare i hela vänster sida men mest benet förståss.
hoppas jag kommer tillrätta m detta snart! har bett en jötteduktig tjej titta på mig under ett pass för tips om jag gör ngt fel, d ska bli spännande.:eek:

men jag vill verkligen få till detta eftersom d känns som att d bromsar mig hela tiden, för när jag börjar fokusera på vä ben så tappar jag allt annat, händer,hållning, rubbet! :mad:
 
Sv: hur komma till rätta med svagare vänstersida på ryttare?

pratat med min instruktör idag inför morgondagens ridpass och hon tyckte vi skulle köra passet utan stigbyglar!
Så imorgon ska vi köra mkt olika travövningar utan stigisar!!!
Det kommer bli jobbigt men förhoppningsvis betalar det sig! :)
Jag ser fram emot passet med skräckblandad förtjusning alltså först sitsträning och sen hårdkörning! Men jag längtar ändå! Sen ska jag rida på fredag igen ....
Jag kommer med uppdatering!:banana:
 
Sv: hur komma till rätta med svagare vänstersida på ryttare?

Varför inte börja träna andra sporter, tex frisisk och svettis (är det en sport?)

När du rider sà tänk pà att hâlla bàlen stabil, naveln främst! Tänk att magen skall puta ut och du ä stabil i ländryggen och att aldrig böjer ryggraden för att fjädra med hästens rörelse, följa hästens rörelse màste man göra med beckenet, men för att göra det màste man vara stark, ha en naturlig bra hàlning för ridning eller jobba välldigt välldigt hàrt för att fà en bra sits.

Att sitta bra och att ha balans nog för att inverka pà hästen ordentligt är välldigt svàrt och det tar de flesta ryttare àr av träning och mycket ridning för att fà en riktigt god sits.

Att tänka pà att hàlla bàlen stabil och inte böja (fjädra) med ryggraden är det bästa tippset jag kan tänka pà. När det fungerar sà faller de andra bitarna pà plats en efter en.
 
Sv: hur komma till rätta med svagare vänstersida på ryttare?

Hej!
Jag tror mig ha lösningen på dina problem. Kommer inte ihåg när eller med som jag var på en föreläsning och detta problem togs upp.

Jag gissar att du är högerhänt (annars blir min hjälp inte så lyckad).
Problemet är ofta att man inte har lika bra motorik i vänstersida som i höger, alltså blir man då lite "flaxigare" i ridningen med vänstersidan.

Din vänstersida kan du träna upp i vardagen. T.e.x. kan du alltid börja med vänsterfoten när du ska gå upp för en trappa, använd vänster hand när du ska lyfta ett glas till munnen, har du en benägenhet att sitta och kludda lite med en penna kan du göra detta med vänster hand ibland o.s.v.
Jag har själv gjort detta för att träna upp vänstersidan och det hjälper!!!!

Hoppas jag var någotlunda tydlig :crazy:

Lycka till!!!!! :):):)
 
Sv: hur komma till rätta med svagare vänstersida på ryttare?

tack för tipsen!
Här kommer lite uppdatering:
Förra veckan tog jag 2 pass utan stigbyglar varav det ena innehöll sitsträning .
Jag har fått väldigt mkt beröm av min instruktör vad gäller min balans och min sits vilket ju gläder mig! :D
Min vänstersida har redan blivit mkt bättre! Jag får tänka lite extra på den men att rida utan stigbyglar gör verkligen susen. Ska försöka fortsätta rida 2 ggr i veckan då jag känner att det ger jättemkt!
Denna vecka har jag inte ridit alls då jag varit på annan ort..:(
Ska tänka på det där med aktivering av vänstersidan i det dagliga livet.
Vad gäller övrig träning så har jag inte så mkt tid över till att träna , just nu är det spinning och ridning som hinns med. JAg är mamma ledig med en 3 månaders bebis och en 5 åring som oxå kräver sitt.
Har tidigare tränat på gym men det gick jag bara "sönder" av. :p
Så nu satsar jag på ridningen istället!
 

Liknande trådar

Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
8 468
Dressyr Till att börja med är jag inte helt säker på att den här tråden hamnat rätt, om inte vore det snällt att flytta den. När jag rider...
2
Svar
39
· Visningar
3 978
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp