Bukefalos 28 år!

Flaxande ben?

Sv: Flaxande ben?

Vilket underbart sätt! Oturligt nog finansierar jag både träning, häst och utrustning själv.. Men helt klart värt att prova!

Liten uppdatering på mina flaxande ben..
Provade i går att knyta fast stigbyglarna i sadelgjorden. Ingen bra idé. Skänkeln blev mer stilla, men hej och hå vad det gick fort!

Provade idag att länga lädren ett hål. Fungerade sisådär. En liten förbättring, ska fortsätta och se hur det går.

Pratade med min tränare. Då hon red sist flaxade hennes ben också. Då sa hon att det förmodligen skulle ta henne två veckors "varje-dag" ridning att få skänkeln stilla. Det som hittills tagit henne en vecka att lösa med hästen har tagit mig ungefär ett år.. Så jag ska fortsätta kämpa i två år till innan skänkeln blir stilla och stadig - eller?
 
Sv: Flaxande ben?

Tittar på din avatar.....Är det Odalisco? Vissa iberiska hästar är det nästan
omöjligt att hålla underskänkeln stilla på i traven. Vad är det för ras på din häst? :idea:
 
Sv: Flaxande ben?

Det är en holländare jag har.
Men har har väldigt mycket trav, speciellt då han släpper i ryggen ordetligt.
Hans stora rörelser i traven är förmodligen det som gör att mina ben flaxar. När han blir lite spänd, så blir det bara ännu värre.. som på tävling!

Men jag ska lära mig. Jag ska, jag ska, jag ska!!!
 
Sv: Flaxande ben?

Jag tyckte hundralapparna var en bra idé :angel: Dessutom tror jag att du blir mindre benägen att tappa dom om dom är dina egna :devil:
 
Sv: Flaxande ben?

Det är en holländare jag har.
Men har har väldigt mycket trav, speciellt då han släpper i ryggen ordetligt.
Hans stora rörelser i traven är förmodligen det som gör att mina ben flaxar. När han blir lite spänd, så blir det bara ännu värre.. som på tävling!

Men jag ska lära mig. Jag ska, jag ska, jag ska!!!

Jag älskar din inställning! Heja heja:banana:, det kommer att gå braaa!!!
Prova med att spänna rumpan så att du får två luftkuddar att sitta på, börja
med snigeltempo (trav) o öka på tempot allteftersom du känner att det känns
bra. Fungerar för mig i alla fall :D!
 
Sv: Flaxande ben?

Har inet läst hela tråden nu men:
Jag hade "flaxande" skänklar förut, men det försvann ju mer jag jobbade med min sits i helhet. Tänk på att stabilisera upp hela bålen så att du får ett bra säte, då slutar du klämma med knäet och låret (vilket vanligtvis är anledningen till flaxandet). Jag tror inte på metoder som att spänna fast stigbygeln osv (som jag ser att flera har rekommenderat), utan det är bättre att angripa huvudproblemet, vilket förmodligen är din sits. Såg också att du funderat över stigläderlängden, det är bra. Testa lite olika längder. Ibland kan man behöva ha kortare/längre beroende på hästen och dess rörelser. Jag rider t.ex med lite kortare läder på min häst än på andras, just för att han tar väldigt stora steg som är svåra att följa med i annars.
 
Sv: Flaxande ben?

Hade precis samma problem som du, dock inte längre.. för mig hjälpte de o rida endast med short chaps eller med ridstövlar!
Vet inte om du gör de redan men om inte så testa!

Jag kan inte rida utan längre för då blir de samma sak som innan så stödet behövs tydligen från short chaps eller rid stövlar mot problemet=)
 
Sv: Flaxande ben?

Jag provade för någon dag sedan att "knyta" fast stigbygeln i sadelgjorden, men det gick inte så bra. Det blev full fart på kusen!
Jag försöker jobba med min sits, och har på senaste året kommit lång väg. Men nu är skänkeln det största problemet. Och den vill jag verkligen ha stilla!

Tjockisina: Jag rider alltid med skor och chaps. Det är bekvämast så tycker jag. Men lite jobbigt då jag inte får tävla så.



Nu har jag provat en ny grej; då jag börjar känna mig nöjd med ridpasset, så sadlar jag av och sitter upp barbacka. Bara för att verkligen sitta. Svårt, men skänkeln blir mer stilla när jag kommer riktigt nära hästen.

Så jag jobbar på. Jag ska lyckas!!
 
Sv: Flaxande ben?

Jo, det kommer ju förmodligen kännas lite mer då.

När jag berättade om min idé om att rida med hundralappar, eller min och min...!! Så sa de andra att dom skulle vara i ridhuset då jag red, för att tjäna lite pengar. :o

dom har uppenbarligen inte så höga tankar om mig!!
 
Sv: Flaxande ben?

Det är bra att du jobbar på sitsen! Att du har problem med skänkeln har ju att göra med sitsen, så när du blir ännu stabilare kommer det nog att lösa sig. Sen ska man ju veta också att vissa hästar bidrar till en flaxigare skänkel, genom annorlunda rörelsemönster och steglängd. Har sett många ryttare i höga klasser som flaxar rätt rejält med skänkel på sina hästar, och sen när de rider andra hästar är det mycket mer stilla. Och jag känner att jag flaxar mer på hästar med stort steg. Kanske är det så för dig med.
 
Sv: Flaxande ben?

Hur ser din häst ut i kroppen?

Min gamla häst var rätt bred just över ryggen och ungefär där mina knän var smalnade han av rätt kraftigt, så det var enormt svårt att hålla benen stilla, det fanns ju helt enkelt "ingen häst" att ha underskänklarna emot.
 
Sv: Flaxande ben?

Jo, jag har en känsla av att hans rörelser bidrar en hel del, då jag inte har samma problem på andra hästar.
Men jag ska lära min att hålla dom stilla. Har sett filmklipp på Edward Gal, och hans skänkel rör sig då inte det minsta! Så ska jag också lära mig rida. :o

Shaklima:Kanske är så jag ska göra, ha tillräckligt stora sedlar för att det verkligen ska svida när jag tappar dom. :D´
 
Sv: Flaxande ben?

Min häst är ganska nätt modell, jag skulle nog kunna ha skänkeln intill, men.. Jag är otroligt kobent! Det är så jag skrattar åt mig själv ibland. Knäna pekar rakt ut åt sidan när jag sitter till häst.
Det resulterar då i att min underskänkel har svårt att komma in till hästen och få stöd.:mad:

Ett problem, men problem är ju till för att lösas..Inte sant?
 
Sv: Flaxande ben?

Jag har också mina problem med skänklarna och kommer inte till bra ridning utan en dressyrsadel. Men även då måste jag, efter att ha värmt upp hästen, släppa stigbyglarna och trava omkring. Först lungt och sedan i ett friskt tempo. Precis som utan sadel (som du skrev) så får man en helt annan sits när man inte tänker på de :devil: stigbyglarna...
Efter en kort stund tar jag stigbyglarna igen och vips sitter jag mkt bättre! Jag kan helt enkelt inte hitta den avslappningen, balansen mellan att spänna vissa muskler och ändå vara avslappnad och följsam, utan att rida så en stund. En dag kan man ju hoppas att det leder till att man slipper släppa stigbyglarna, jag tränar nog inte tillräckligt hårt än dock ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har ridit i närmare 25 år och det är inte utan att jag skäms att jag just kommit på att jag helt missuppfattat detta med att rida...
2
Svar
33
· Visningar
6 637
Senast: mackan
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 217
Senast: Fenestra
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 367
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 392
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp