Hur kräsna är ni?

Sv: Hur kräsna är ni?

Jag struntar fullständigt i vilket märke utrustningen är, bara den är funktionell och passar hästen.

Immer

Vad roligt att höra andras syn på utrustning!
Själv så står jag i ett stall (inte nu, för hästen är på foder i 2 år:cry: )
där det är en härlig blandning på utrustningspriser. Jag är en sån som aldrig fingrar på kvalitén, men svindyrt behöver ju inte betyda svinbra. Jag undviker dessutom att handla på H och absolut inte B. (vill inte handla på postorder) H finns i stan och det syns på alla hästar och ponnier man mött i ridhusen och tävlingarna.
Vi har två andra butiker i stan som har ett litet annat utbud, så slipper man skylta med vart man har köpt sakerna.
Nu menar jag inte att det är fel att köpa hos omnämnda butiker, men det är en idé som jag antagligen får dras med i resten av mitt liv...

En tjej köper bara svindyrt, men då har hon bara hästen som intresse. Några andra, äldre, har det som de fick med hästen när de köpte den typ för 15 år sen. En annan tjej storhandlar på B varannan månad (okej då, jag överdriver lite här) och hon har en massa prylar, men jag tycker inte att det är så snyggt.
De andra är väl som jag, dvs att transportskydd, sadel och täcken, dvs. sånt som bara måste hålla alt. sitta helt perfekt, att det får väl kosta vad det nu kostar så att säga.

De i grannstallet, i de luxe stallet, rynkar mest på näsan när vi kommer i våra normala transporter, normala bilar och helt normal utrustning. För dem är det bara De Luxe som gäller! Trist tycker jag.

En annan fundering; När jag har varit ute lite på lokala tävlingar, tycker jag att folk kollar snett på mig för att min häst är ett varmblod (vinner ändå:banana: ) när de sitter på jättefina, dyra hästar. Men vad de sitter i, verkar de faktiskt skita i. Jag har sett sadlar som är sneda för blotta ögat!!! Och den killen som satt i sadeln kollade jättesnett på mig för att jag skulle starta i samma klass som honom med mitt oädla varmblod.

Har inte han missat nått då??

Chili skrev:
Nåväl, skitkul att fler svarat! Tycker det är skoj att läsa... Som någon skrev, om nu ingen säger sig handla på Hööks eller Börjes, hur kommer det sig då att t.ex. Börjes skickar iväg ca. 1000 paket om dan? :smirk:

Tror du hela hästvärlden sitter här på Buke eller? :smirk:

jag bryr mig inte om vilka märken det är på mina grejer - så länge de fungerar och fyller sin funktion är jag nöjd.
sen om det innebär att sakerna jag använder är köpta på börjes eller på någon lyxridsportsaffär bryr jag mig inte om.
jag själv mår bättre av att köpa många bra grejer billigt, än en bra grej dyrt.
kan tillägga att min häst aldrig fått skav av sina billiga hööksgrimmor eller de billiga hööksschabraken (som f.ö. inte har gått sönder eller ens fått den slitna looken) :p
han har även ett gekås-träns som är alldeles utmärkt
schampo, salvor och liknande handlar jag efter erfarenhet - det som är billigt och bra hamnar i min varukorg.

Jag behöver ingen superdyr utrustning, jag har en välriden och snygg häst istället! :d Jag gillar att blanda billigt och lite dyrare, köper det som jag tycker är snyggt helt enkelt!

Jag förstår folk som inte har råd att alltid köpa det senaste och dyraste, vissa väljer att lägga pengar på bra träning istället! :p

Tycker det är patetiskt med folk som kommer med sina svindyra hästar med svindyr utrustning på tävling och sen går hästarna som skit och ryttarna rider som krattor, säger inte att alla med exclusiv utrustning rider dåligt men visst ser man det OFTA! :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Chili skrev:
En liten skön undersökning ;)
Vad får er älskling ha på sig egentligen? Står ni ut med budget i stil med Ge-kås eller Börjes på saker som träns och täcken, eller handlas det bara exklusivt?
Påverkas dina köp av kompisar/andra i stallet? Ifall du bytte stall där inställningen är tvärt emot din, skulle du gradvis ta till dig detta eller hålla den nivå du tidigare hade?

Kul att veta hur andra har det när man bor själv i skogen med liten påverkan från annat än när folk rider förbi :p

Jadu, jag har väll inte lixom fobi för börjes och så. Jag har ett börjes täcke, och det fick jag med när jag köpte hästen.
Det e usel kvalité men de e ju onödigt att slänga bort det inann det e helt traskigt, :angel:.

Jag köper bara bra täcken, dvs. horsewear, bucas, mark todd m.m m.m
Träns tycker inte jag att det e lika viktigt med, däröfr att det spelar inte så stor roll om de e halvkass kvalite bara de e mjukt så det inte skaver och ser hyfsat bra ut.
Just nu har jag 2 träns i 700kr klassen, men komemr jag igång och trävlar till våren som de e tänkt så ska de blir både ny sadel och träns i annan färg, och då ska jag köpa nytt träns och då ska jag nog satsa på ett fint tävlingsträns av bättre kvalite.

Visst påverkas jag av andra i stallet,´men de e mer inspirerande att se ahaa, det täcket eller shabraket e ju snyggt! eller det där var ju inte lika sngygt som i katalogen elelr liknande.

Men jaa, för att återgå till frågan. Mikn häst måste inte vara klädd i lyx, men jag köäper dyra grejjer för kvaliten. Men jag vet redan att han e fin, det behövs det inga dyra täcken för att bevisa.

lilla_mej skrev:
Jag tycker att det låter lite larvigt och säga så. Alla har inte råd att handla dom dyraste sakerna, jag är en av dom. jag är i stället glad för att jag kan ha min häst, och sen så tycker inte jag att det är nån skillnad på om jag skulle köpa en filt från börjes, eller en betydligt dyrare nån annanstans.Jag köper alltid billiga saker till mina hästar, för jag har inte råd med nåt annat, och då är det väl konstigt att allt billigt håller lika bra som det dyrare? för en del andra i samma stall som jag köper bara det dyraste av allting, men det är ingen större skillnad, de håller minst lika länge! Ärligt talat tror jag inte att hästen bryr sig om den har nåt dyrt och fint märkestäcke på sig. Då handlar det om ägarens intressen. alla får lägga sina pengar på vad dom vill, men jag tror inte att hästen bryr sig ett skvatt!

Ridning och i mitt fall dressyr, e mycket emr än bara ridningen!
Det är känslan av att ha de dära perfekt sittande ridbyxorna, stödet i ryggen och ridstövlarna som ligger så bra intill hästen som förstöärken känslan.
Samma sak tror jag gäller för hästen, ett tjcok equiline shabrak som inte glider e ju mycket mera bekvämt än ett tunnt lågkvalité shabrak som inte vill ligga still.

Det ja vill komma fram till är att de mer exklusiva grejjerna får iaf mig att må bättre och är väldigt inspirerande.

Sen att du inte har råd det förstår jag ju, dett många som inte har. MEn då har inte du heller rätt att klaga till oss andra, som trots allt kan lägga ner de pengarna.
Om du hade haft några tusenlappar över varje månad, hade inte du gjort samma sak?

min får inte ha fula färger som babyblå, puderrosa osv.
Annars går det bra med vad som helst, bara det passar mina och hans behov.
Viktiga saker som sadel är ju värt att lägga ner en del på, men sånt som slits fort ändå får gärna vara billigt (täcken osv)

Jag handlar på såväl Ullared/Börjes som dyrare ställen, helt beroende på vad jag är ute efter.

Om jag börjar med de dyrare grejerna så är det typ:
de flesta täcken, där vill jag ha kvalitet! Speciellt utetäcken, skulle jag inte köpa i Ullared utan jag föredrar Horseware. Sen har jag några medelklass täcken oxå ju, men täcken ska ha bra kvalitet!!
Billiga fleecetäcken tkr jag är onödigt att köpa för dom har ofta dålig passform o är elektriska.
sadlar o träns, måste va kvalitet!! alla lädergrejer för övrigt oxå.
transportskydd, vanliga skydd o en del lindor vill jag oxå ha kvalitet på, det är viktiga grejer som måste skydda ordentligt. Föredrar Bucas, Eskadron, Veredus, Equiline m fl
sen måste jag typ ha Bucas grimmor....!
shabrak, de billigare blir ofta fula efter några tvättar, sen tkr jag väl det är snyggt om man har fina shabrak, liksom täcken :d

Billiga grejer:
t ex shampo o alla såna grejer, köper ofta bra märken men ser till att köpa det på rätt ställe (Börjes, Ullared) o därmed till bra pris!
borstar o såna smågrejer, köper jag oxå på ovannämnda ställen, billigt o bra.
sen händer det såklart att man köper billiga shabrak, täcken, skydd o sånt om man ser nåt fint, beror helt på till vad o när man ska använda det!

skulle nog inte vilja kalla mig märkessnobb, utan jag prioriterar hellre kvalitet före kvantitet, men sen är det ju ofta så att kvalitet = märkesgrejer, dock INTE alltid.
Har köpt mängder med bra kvalitets/märkesgrejer gn Börjes, då har jag fått det till mkt bra o billigt pris, så visst är jag ekonomisk oxå. Va tusan man e ju smålänning :rofl:

Jag blandar hej vilt, jag köper det JAg tycker är snyggt och det jag trivs med, om det är Hööks eller Shires spelar mindre roll. Har dock gärna Shires och BUcas på utetäckena för de håller bättre och har bättre passform. Men fleecetäckena, där avgör passformen och priset, inte märket. Jag försöker undvika att köpa grimmor, har minst 20 st, men skulle jag köpa en nu skulle dety bara en Buxas i mina favvofärger, blått o rött, annars blir det bara om jag snubblar öber något jättesött.
Träns - halvbra kvalité, jag måste inte ha de dyraste sadlarna, bara de passar...
Osv, jag har haft min blandade stil i alla år...

Sorbe skrev:
Tror du hela hästvärlden sitter här på Buke eller? :smirk:

haha nej verkligen inte... Men det var liksom en liknelse, eller vad man ska kalla det. Det går ju inte dåligt för Börjes eller Hööks på något sätt, så folk köper ju beviseligen deras grejer.

Verkar vara ett hett ämne det här...

Jag köper det jag har råd med... Så enkelt är det.. Har handlat både på börjes gekås och hööks. Tycker att grejjerna håller måttet finfint.. Sakerna från gekås är kanoners... Håller jättebra och tappar inte färg. Sen är det ju sadlar och så då. Jag ser det som det viktigaste att den passar. Får jag tag på en sadel för 500 som passar är det ju jättebra.. Likaväl som jag hellre rider utan sadel än att köpa en bara för att ha.

skrev i den här tråden för drygt ett år sedan (sidan 1) och det jag kan säga är att nu när jag har börjat köpa på mig lite grejjer så är kvalité A & O. Är så less på skitgrejjer som går sönder fort, så jag lägger hellre ned lite pengar på bra saker för det blir mest ekonomiskt i längden.

Men att köpa ett träns för tex 6-8 000 har jag inte råd med, och det finns billigare men bra ändå. Täcken är också sådant jag inte tummar på kvalitén med. Har köpt alltför många som är dåliga

BILLIGTAST=BÄST, ironi, nää. jag köper nästan bara billigt men det är endån vääldigt fina grejor. har bara finare täcken typ :)

Jag blandar hejvilt på grejerna. Har både budget och lyx.

Träns och sadel är lyx. Där vill jag ha riktig kvalite samt vintertäckena. Men annars är jag inte så petnoga.
Kollar lädret innan jag köper något. Har för närvarande en riktig lågbudget magplatta men den duger alldeles utmärkt. Min lädergrimma är också budget.

Så länge man tycker det är snyggt själv så kvittar det för min del om det är billigt eller dyrt.

Visst är det alltid kul att kunna unna sig hästgrejer och få riktig kvalitet men det är inte alltid det behövs.

Om jag stod i ett stall där alla hade ett visst täcke/senskydd whatever skulle jag nog efterhand börja tycka det är snyggt.Man vänjer sig ju vid det mesta och eftersom jag är kvinna är dte min fulla rättighet att byta åsikt när jag vill :D

så länge passform o utseende tilltalar mig så köper jag billigt... dock snålar jag inte på kvalitet när det gäller sadel o träns... eftersom det ska hålla många år o sitta bra på hästen... men tex shabrak köper jag hellre billigare o fler än några o dyra... mycket roligare att ha många att byta med :D

Täcken e nog värt att satsa en lite slant på... i år hade jag tur att jag hittade ett vintertäcke av bra kvalitet på rea i maj... det var nog några som idiotförklarade mig då men jag e bara glad att jag tjänade några slantar när kassan inte e så stor!!!

För att inte tala om billiga täcken. Där finns det enorma skillnader i passform och funktion beroende på pris.

Nu kommer jag väl att bli halshuggen av folk som tycker att deras billiga prylar är så bra :angel:

Vars ligger prisgränsen?
http://i71.photobucket.com/albums/i147/VeronikaKumpula/Carissa04_63.jpg
http://i71.photobucket.com/albums/i147/VeronikaKumpula/Carissa04_62.jpg
http://i71.photobucket.com/albums/i147/VeronikaKumpula/Carissa04_18.jpg
http://i71.photobucket.com/albums/i147/VeronikaKumpula/Carissa05_07.jpg

500kr, köptes för 4 år och funkar lika bra ännu. Har betalt betydligt större summor för täcken, inget har passat henne lika bra som detta.
Bogvecken ligger för en gångs skull på rätt ställe, de är skuret på ett bra sätt över ryggen, lagom längd och de sitter så bra att jag nästan aldrig behöver använda bensnörena.

Så ja, jag tycker att mina billiga prylar är bra, i alla fall när de kommer till detta täcke.

Jag tror- (det är detsamma som att inte veta...) hihi...
till saken...

En del prioriterar att ha fina saker- många av dessa vill naturligvis visa upp dom, dock inte alla. Bor oftast i ett kollektivstall med privathästar i olika nivåer. Vill gärna hänga med modet och byter täcken till varje säsong. (alltså inte tjocklek utan nya varje vinter)

En del prioriterar att ha flera hästar- Dessa bor oftast i små "billiga" stallar och myser med sina djur... En gammal Fristadsjacka är det bästa man kan ha är deras motto... Tycker om att köpa billiga saker som kan bytas ut när det behövs...

En del är nyblivna hästägare... dessa vill naturligtvis prova ALLT, från hovkrats till sadlar HELA tiden. Efter något år har man dock stillat sin köplust och har vad man behöver, och tre ton till, till sin häst. Dessa människor står oftast uppstallade i ett stall med folk omkring sig- typ ridskola.

Hihihi... Iaf får man den uppfattningen när man läser såna trådar här på Bukefalos!

Själv står min häst i privatstallet på ridskolan, trots att jag har stall hemma, för att jag älskar allt sällskap. En del vill ju bara vara för sig själva... INTE JAG...
JAg köper bara "dyra" saker till min gosse- det tycker jag han är värd... och så rider jag mycket nogrannare och snällare när han har fått något nytt. Jag tjänar mina pengar själv- vilket är en fördel när man vill vara först med att köpa allt som finns på marknaden...
Gillar att visa upp den nya saken-
JAG VET= Fjantigt. Men jag står för det... hihi...

Skulle absolut vara precis likadan var jag än bodde... Är man idiot så är man... hihihi

hurra och jag ser upp till er som kan köpa märkesgrejer utan "pappa betalar" som nån skrev...men då gäller de ju att man har ett bra jobb lr lever på svältgränsen o sparar allt.

Nej. Jag jobbar inom vård o omsorg (läs:dåligt betalt)
alltså inget jobb som ger mej mycket inkomst, lever långtifrån på svältgränsen men, som jag skrivit i en annan tråd, prioriterar att kunna köpa det jag vill ha, mao fina sk "dyrare" saker, så jag jobbar en hel del, mellan 3-10 nätter EXTRA/månad.
Tycker du låter barnslig o kanske något avundsjuk?......

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 442
Senast: As_Vegas
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 632
Senast: moonstruck
·
B
Hästmänniskan :mad: ...Vi bor i ett litet samhälle som är omgivet av skogar, ängar och insjöar. Här finns massor av fina ridvägar, sandvägar... 2
Svar
20
· Visningar
2 809
Senast: mala
·
B
Träning En av våra ponnyer har fått ett helt förändrat lynne. Jag funderar på vad anledningen kan vara. När den kom till oss i vårt lilla stall...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022