Hur lägga upp mat vid delade pass?

Ja, det är det säkert. Men de flesta som äter då, ska nog inte gå upp kl 2-3 och i så fall klarar sig med mindre sömn än mig.
Jag föreställde mig att om en börjar klockan fem kliver en upp runt fyra kanske, beroende på restid då. :) I så fall går det ju fint att käka runt sju, varva ned till klockan åtta och sedan börja gå till sängs. Men jag vet förstås inte hur detaljerna i din situation ser ut.
 
Jag föreställde mig att om en börjar klockan fem kliver en upp runt fyra kanske, beroende på restid då. :) I så fall går det ju fint att käka runt sju, varva ned till klockan åtta och sedan börja gå till sängs. Men jag vet förstås inte hur detaljerna i din situation ser ut.

Jag har 4 mil till jobbet, så gå upp 1 h tidigare än jag börjar blir väldigt tight 😅
 
Jag har 4 mil till jobbet, så gå upp 1 h tidigare än jag börjar blir väldigt tight 😅
Ja då blir det lite besvärligare. 😅 Sedan har vi ju olika sömnbehov också, jag hade käkat middag när jag kom hem.

Pendlar du med bil? Åker man kollektivt går det ju att äta på vägen sas, annars kanske det funkar bättre att käka på arbetsplatsen innan man åker hem så är det bara nedvarvningen kvar när man väl är hemma?
 
Ja då blir det lite besvärligare. 😅 Sedan har vi ju olika sömnbehov också, jag hade käkat middag när jag kom hem.

Pendlar du med bil? Åker man kollektivt går det ju att äta på vägen sas, annars kanske det funkar bättre att käka på arbetsplatsen innan man åker hem så är det bara nedvarvningen kvar när man väl är hemma?

Åker bil. Jag har inga problem att hoppa i säng direkt efter maten. Det har jag gjort i flera år. Men som sagt, jag behöver 7-8 h sömn helst och med 9-10 h dygnsvila så går det ju som synes inte ihop. Att lägga ännu mer av min sovtid på att laga mat, diska och allt sånt är således inte aktuellt. Jag tror inte ens du vill åka med en trött busschaufför?
 
Ni som säger att ni inte skulle ätit före jobbet, fungerar ni verkligen med fyra timmars arbete utan någon form av mat? TS kör buss, då kan man ju inte sitta och vara seg i skallen.

Jag äter inte på morgonen, stiger upp 04.15, äter min frukost strax efter 08. Har ett tungt fysiskt jobb, funkar jättebra :)
 
Jag hade ätit frukost innan jag börjar jobba. Lunch innan jag gick på andra passet. Mellis under andra passet och sen middag efter. Antagligen hade jag ätit middag innan jag åker hem.

Jobbar inte delade pass men jag jobbar 7-22 och har 5,5 mil till jobbet så jag vet hur det är att inte ha dygnsvilan.
 
Åker bil. Jag har inga problem att hoppa i säng direkt efter maten. Det har jag gjort i flera år. Men som sagt, jag behöver 7-8 h sömn helst och med 9-10 h dygnsvila så går det ju som synes inte ihop. Att lägga ännu mer av min sovtid på att laga mat, diska och allt sånt är således inte aktuellt. Jag tror inte ens du vill åka med en trött busschaufför?
Jag menar inte att man behöver ställa sig och Laga mat när man kommer hem, men kan du sova direkt går det ju fint att klämma in en middag så fort du kommer in genom dörren. Du verkar ju redan ha hittat sånt som funkar med färdiga soppor till exempel.
Går det inte ta en sådan till frukost också? :) Det är ju ingen som säger att det måste vara "frukostmat" bara för att det är morgon!

Klart ingen vill ha trötta chaufförer i trafiken. Fins det inte någonstans på jobbet där du kan ta igen lite vila mellan passen?
 
Jag menar inte att man behöver ställa sig och Laga mat när man kommer hem, men kan du sova direkt går det ju fint att klämma in en middag så fort du kommer in genom dörren. Du verkar ju redan ha hittat sånt som funkar med färdiga soppor till exempel.
Går det inte ta en sådan till frukost också? :) Det är ju ingen som säger att det måste vara "frukostmat" bara för att det är morgon!

Klart ingen vill ha trötta chaufförer i trafiken. Fins det inte någonstans på jobbet där du kan ta igen lite vila mellan passen?

Japp, så färdiga soppor får det bli när jag har kort dygnsvila 👌 Passar perfekt.
 
Jag hade ätit frukost innan jag börjar jobba. Lunch innan jag gick på andra passet. Mellis under andra passet och sen middag efter. Antagligen hade jag ätit middag innan jag åker hem.

Jobbar inte delade pass men jag jobbar 7-22 och har 5,5 mil till jobbet så jag vet hur det är att inte ha dygnsvilan.

Oj, jag skulle aldrig klara mig 9 h på frukosten 😅
 
Jag skulle ätit direkt på morgonen innan första passet, hade aldrig klarat mig tills det var slut. Sen hade jag ätit något fika/mellanmål vid 09. Lunch innan andra passet och nått mellanmål under eftermiddagen och middag när jag kom hem.
 
Är det helt omöjligt att äta något litet under själva passet? Annars hade jag tagit med en macka och tagit som frukost vid 7-tiden. Sedan lunch runt lunchtid, frukt eller en macka till på eftermiddagen, och värma något matigt när man kommer hem.

Men att behöva åka hemifrån vid 4 på morgonen låter direkt plågsamt, jag hade aldrig fungerat som människa på det oavsett matrutiner. :bag:
 
Är det helt omöjligt att äta något litet under själva passet? Annars hade jag tagit med en macka och tagit som frukost vid 7-tiden. Sedan lunch runt lunchtid, frukt eller en macka till på eftermiddagen, och värma något matigt när man kommer hem.

Men att behöva åka hemifrån vid 4 på morgonen låter direkt plågsamt, jag hade aldrig fungerat som människa på det oavsett matrutiner. :bag:

Nej, en macka eller nått går jättebra att äta under passet!
Jag börjar ibland jobba 4, åker strax efter 3. Men jag är van och eftersom jag gärna slutar runt 13-14, så måste jag gå upp tidigt. Det tråkiga är väl att man inte är så rolig eftersom sovklockan ringer vid 18...
 
Ni som säger att ni inte skulle ätit före jobbet, fungerar ni verkligen med fyra timmars arbete utan mat.
Jag gör. När jag jobbade morgon gick jag upp vid 5-tiden, började kl 6 och hade rast mellan 9-10. Men är utpräglad kvällsmänniska, hatar att äta på morgonen och tycker maten bara växer i munnen. Min mor kan knappt gå runt huset utan frukost i kroppen.

Med TS arbetstider skulle jag nog äta när jag kom till jobbet, efter första passet, lunch innan andra passet och middag när jag kommer hem men det blir ju väldigt mycket planerande och olika matlådor.
 
Det beror ju ganska mycket på hur man fungerar rent kroppsligt. För egen del så hade jag utökat antalet måltider till fem istället för de vanliga tre. Halva frukosten innan morgonpasset, andra halvan efter morgonpasset, lunch strax innan kvällspasset, ett matigt mellanmål nånstans mitt i kvällspasset och ett till mellanmål vid hemkomst.

Det blir ju lite jonglerande om man ska ha matlådor till allt. Å andra sidan: har man tillgång till ett basalt kök (kyl+micro) och tål att äta samma mat ett par dagar i rad så behöver det inte bli jättejobbigt. Knepiga veckor så gör jag ett storkok (soppa, gryta, gratäng) på söndagen, fryser i lådor över natten och staplar in hela veckans luncher i jobbköket på måndagmorgon. Är man okej med att baka så är nedfrysta frukostmuffins trevliga att peta ner i väskan på morgonen och äta lagom till eftermiddagsfikat.

Har man lite förvaringsmöjligheter på jobbet så kan man också bygga upp ett miniskafferi av potentiella mellanmål. Havregryn, torkad fruk och valfria fröer/nötter håller i evigheter i rumstemperatur och blir till gröt med lite kokande vatten. På samma sätt så går det utmärkt att hälla varmt vatten över ett paket snabbnudlar och valfri grönsak, låta stå en stund och eventuellt toppa med ett kokt ägg - nudelsoppa! Knäckebröd med nötsmör (håller väl i rumstemp) görs lite roligare med grönsaksresterna från nudelsoppan. Och lyckas man få med sig lite mjölk eller yoghurt en dag så har man en utmärkt müsli av nötter, fröer, torkad frukt, havrgryn och/eller knäckebröd i bitar.
 
Om jag inte fick i mig något hemma innan jag åkte hade jag förmodligen kört en smoothie/drickyoghurt/proteinmilkshake kanske en timme in i passet, ett mellanmål/frukost nr 2 när passet slutar, lunch kring kl 13, och en proteinbar eller liknande mellanmål någon gång under kvällen för att sen äta en matlåda när jag kom hem.
Matlådor brukar klara sig 3 dagar, vissa längre än så. Ris är väl det man inte ska förvara för länge bara som redan är nämnt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 081
Senast: Wille
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 257
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp