Hur lägga upp mat vid delade pass?

Jag äter köttproteiner som köttgrytor, köttfärssås, stekar och kycklinggrytor som har stått i kylskåpet i sju dagar. Kolhydraterna såsom ris, pasta och potatis blir lätt trista efter 2-3 dagar så de lagar jag helst samma dag. (Det finns trix att ta till för att få de tillagade kolhydrater fräschare t.ex. micra riset med ett “lock” av blöt Torky.)

Jag har aldrig blivit magsjuk eller påverkad av att jag äter ”gammal” mat.
 
Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten...
Imorgon jobbar jag t.ex 4.57-8.59 och sen 13.46-18.17. Men det skiljer ofta från dag till dag. Ibland kommer dygnsvilorna bli korta, så blir ofta ingen lagad mat efter jobbet.
Min matångest har slagit till och jag får inte till det logiska tänkandet alls.

Ser inte riktigt problemet, du får väl göra som oss långtradar chaffisar, axeptera den delade dygnsvilan (3+9= en 11 timmare) och äta oh sova utifrån det. Finns ingen långtradar chaffis som skulle gnälla på ett sådant upplägg så främt facket förhandlat bort 10 timmers arbetstid regeln då din arbetstid på börjas i "Nattfönstret" och avslutas efter 14 timmar 20 minuter. Dock får du bara göra det här två gånger pr. vecka. Övriga dagar får Arbetstiden inte överkrida 13 timmar.
 
Ser inte riktigt problemet, du får väl göra som oss långtradar chaffisar, axeptera den delade dygnsvilan (3+9= en 11 timmare) och äta oh sova utifrån det. Finns ingen långtradar chaffis som skulle gnälla på ett sådant upplägg så främt facket förhandlat bort 10 timmers arbetstid regeln då din arbetstid på börjas i "Nattfönstret" och avslutas efter 14 timmar 20 minuter. Dock får du bara göra det här två gånger pr. vecka. Övriga dagar får Arbetstiden inte överkrida 13 timmar.

Lika givande inlägg som vanligt!
 
Det beror ju ganska mycket på hur man fungerar rent kroppsligt. För egen del så hade jag utökat antalet måltider till fem istället för de vanliga tre. Halva frukosten innan morgonpasset, andra halvan efter morgonpasset, lunch strax innan kvällspasset, ett matigt mellanmål nånstans mitt i kvällspasset och ett till mellanmål vid hemkomst.

Det blir ju lite jonglerande om man ska ha matlådor till allt. Å andra sidan: har man tillgång till ett basalt kök (kyl+micro) och tål att äta samma mat ett par dagar i rad så behöver det inte bli jättejobbigt. Knepiga veckor så gör jag ett storkok (soppa, gryta, gratäng) på söndagen, fryser i lådor över natten och staplar in hela veckans luncher i jobbköket på måndagmorgon. Är man okej med att baka så är nedfrysta frukostmuffins trevliga att peta ner i väskan på morgonen och äta lagom till eftermiddagsfikat.

Har man lite förvaringsmöjligheter på jobbet så kan man också bygga upp ett miniskafferi av potentiella mellanmål. Havregryn, torkad fruk och valfria fröer/nötter håller i evigheter i rumstemperatur och blir till gröt med lite kokande vatten. På samma sätt så går det utmärkt att hälla varmt vatten över ett paket snabbnudlar och valfri grönsak, låta stå en stund och eventuellt toppa med ett kokt ägg - nudelsoppa! Knäckebröd med nötsmör (håller väl i rumstemp) görs lite roligare med grönsaksresterna från nudelsoppan. Och lyckas man få med sig lite mjölk eller yoghurt en dag så har man en utmärkt müsli av nötter, fröer, torkad frukt, havrgryn och/eller knäckebröd i bitar.

Inga förvaringsmöjligheter på jobbet. Och eftersom jag ibland har uppehåll på annat ställe än jag börjar, finns inte kyl heller. Ska försöka komma ihåg att leta fram min lilla kylväska som jag har någonstans.
 
Nej, en macka eller nått går jättebra att äta under passet!
Jag börjar ibland jobba 4, åker strax efter 3. Men jag är van och eftersom jag gärna slutar runt 13-14, så måste jag gå upp tidigt. Det tråkiga är väl att man inte är så rolig eftersom sovklockan ringer vid 18...

Jag hade ätit en macka i bilen på väg till jobbet. Sen hade jag ätit lunch (lagad mat) plus ett mellanmål mellan passen och middag när jag kom hem.
 
Skulle jag utgå från mig själv så hade jag försökt ha frukost som jag kan ta med och äta på vägen till jobbet. Som är färdig sen innan och bara ta med, mest för att jag har så svårt att komma igång på morgonen. Just nu äter jag oftast rågbröd men en matigare variant med ägg kanske (fast jag hade valt stekt ägg om jag skulle äta det i bilen 😅) + nån frukt och kanske en drickyoghurt. Jag har dock svårt att äta när jag är nyvaken därav att jag skulle ta mat jag kan äta när jag väl kommit iväg och är lätt att äta på språng. Jag hade nog haft en extra frukt, drickyoghurt eller annat jag skulle kunna äta innan första passet slutar. Äter just nu en del proteinpudding som jag tycker är lätt att få ner och som jag håller mig på ett tag, har proteinbars jag kan ta med som nödlösning när jag inte hinner/orkar/glömt fixa nåt.
Jag försöker hålla en måltidsintervall på ca var 4e timme så typ två mellanmål utöver måltiderna. Till jobbet tar jag ofta med sallad, soppa, tonfisken keso eller annat men jag jobbar ju natt och vill mest äta ett lättare mål på kvällen men jag tänker att man kanske inte heller vill äta en så tung lunch för att inte bli alltför dåsig i ditt yrke heller.
Hade haft en lättare mellis typ frukt på pass två också och sen ätit middag efter passet. Då utgår jag bara efter vad som skulle funka för mig.
 
Ni som säger att ni inte skulle ätit före jobbet, fungerar ni verkligen med fyra timmars arbete utan någon form av mat? TS kör buss, då kan man ju inte sitta och vara seg i skallen.

Dagveckor går jag upp 05 och äter frukost 08.30, då får jag pressa i mig mina mackor eftersom jag inte hunnit bli hungrig.
Har ett tungt industrijobb som kräver fokus.
Dricker en Celsius o bilen på vägen till jobbet, är min bästa start på dagen 😁
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Dagveckor går jag upp 05 och äter frukost 08.30, då får jag pressa i mig mina mackor eftersom jag inte hunnit bli hungrig.
Har ett tungt industrijobb som kräver fokus.
Dricker en Celsius o bilen på vägen till jobbet, är min bästa start på dagen 😁

Jag åt också frukost på första rasten när jag jobbade i industrin. Hellre 4 h jobb innan ordentlig frukost än att försöka få i mig något stadigt under första vakna timmarna när jag åker till jobbet vid 05.

(Däremot klarar jag inte 4 h eftermiddag utan mat, och måste äta strax innan jag går och lägger mig på kvällen för att inte sova dåligt. Olika mat- och sov-klocka helt klart...)
 
Senast ändrad:
Jag månadshandlar och hade tänkt en till frys. Inte riktigt kommit på var den ska stå och nu när jag vill spara ihop till hus, så har allt dyrt puttats åt sidan.

Jag har två gånger köpt frys, med 20 års mellanrum. Båda gånger har jag fått en välfungerande begagnad för 900:- Frysar verkar inte beröras av inflation? :idea: :D

(Den gick att hämta med den Renault Zoe jag hade då, så jag behövde inte ens bekosta transport. :idea:)

(900:- är 7,5 utelunch runt min arbetsplats, så det var ju snabbt intjänat ur mitt perspektiv.)
 
Jag har två gånger köpt frys, med 20 års mellanrum. Båda gånger har jag fått en välfungerande begagnad för 900:- Frysar verkar inte beröras av inflation? :idea: :D

(Den gick att hämta med den Renault Zoe jag hade då, så jag behövde inte ens bekosta transport. :idea:)

(900:- är 7,5 utelunch runt min arbetsplats, så det var ju snabbt intjänat ur mitt perspektiv.)

Jag har lite svårt att hämta sånt eftersom jag är själv.
 
Ni som säger att ni inte skulle ätit före jobbet, fungerar ni verkligen med fyra timmars arbete utan någon form av mat? TS kör buss, då kan man ju inte sitta och vara seg i skallen.
Inga problem. Efter sju-åtta timmar kan magen börja protestera, men koncentrationen påverkas väldigt lite huruvida jag ätit eller ej. När jag är ledig händer det rätt ofta att frukost intas framåt fyra-halv fem på eftermiddagen och då har jag oftast vaknat vid 10.
 
Jag kan inte laga mat på jobbet.
Finns det något uppehållsrum eller liknande? I så fall kan det kanske hjälpa om du skaffar en elektrisk lunch/matlåda.

Dessa värmer upp tillagad mat genom att man pluggar in lådan i väggkontakten eller i bilens cigarettändaruttag. Värmer olika snabbt, det framgår ofta. Kostar från ca 150 på diverse nätshoppar. Ser ut som en lunchlåda i plast med handtag. Ofta metallinsats och ibland flera fack. Kapacitet upp till ca 1,5 liter. Kan en sådan underlätta?

Det finns också en variant som är en miniångkokare där man kan tillaga maten (jag har haft en sådan - superbra!), men i ditt fall är det väl mer en med enbart uppvärmningsfunktion som är aktuell.
 
Finns det något uppehållsrum eller liknande? I så fall kan det kanske hjälpa om du skaffar en elektrisk lunch/matlåda.

Dessa värmer upp tillagad mat genom att man pluggar in lådan i väggkontakten eller i bilens cigarettändaruttag. Värmer olika snabbt, det framgår ofta. Kostar från ca 150 på diverse nätshoppar. Ser ut som en lunchlåda i plast med handtag. Ofta metallinsats och ibland flera fack. Kapacitet upp till ca 1,5 liter. Kan en sådan underlätta?

Det finns också en variant som är en miniångkokare där man kan tillaga maten (jag har haft en sådan - superbra!), men i ditt fall är det väl mer en med enbart uppvärmningsfunktion som är aktuell.

Micro har vi, men jag kan inte laga mat. Bara värma.
 
Jag med. En halvhög frys väger dock inte speciellt mycket, så det var inga problem med endast en säckkärra till hjälp. Hade varit svårt bära den upp för trappan hemma utan kärra dock.

Toppen för dig! Själv har jag knäckt luckan i bagagerumsgolvet på min bil för lägre vikt än de 25-30 kg som en frys väger. Och jag skulle aldrig orka lyfta en frys på den vikten heller.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 229
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 295
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp