Hur lägger ni upp framridningen inför tävling?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den jag sitter på idag. Nu förstår jag ju självklart att det är skillnad från ekipage till ekipage hur man gör och hur lång tid man behöver på sig, men hur lägger ni upp framridningen inför tävling? Hur långt innan er starttid börjar ni rida? Vart lägger ni störst fokus och hur rider ni fram på framridning respektive i collecting-ring? Om ni startar fler klasser under samma dag, hur ser upplägget ut i pausen mellan klasserna för er och er häst?

Ni får gärna berätta vilken nivå ni tävlar på också. Det är alltid intressant att höra hur andra gör som är mer rutinerade än en själv. För egen del är det väldigt, väldigt grundläggande, siktar på lokala LC-LB på tävling, och det är i stort sett där vi är på träning också även om vi nosar på vissa delar av LA-programmen hemma.
 
Nu svarar jag trots att jag bara deltagit i en klubbtävling i dressyr (LC och LB tror jag mönstren hette). Jag tävlar dock hyfsat flitigt i olika westerngrenar och jag kan tycka att sådant här är roligt att diskutera och jämföra. När jag tävlar rider jag oftast 3-4 klasser vars mönster är jättekorta i jämförelse med de där jag red på dressyrtävlingen.

Om det är varmt ute rider jag fram väldigt kort och är det lite svalare eller jag har anledning att misstänka att hästen har mycket energi så rider jag fram längre. Kort framridning kan vara 15-20 minuter. Då kollar jag start, stopp, backa, gå undan för skänkeln och böjning. Om aktuellt mönster innehåller något trixigt kan jag försiktigt prova det, till exempel om det är turn/spin (vända på bakdelen) men jag nöter inte eftersom det hästen inte kan innan framridning kommer den inte att lära sig där heller. Är hästen pigg så kan det bli en del samlande arbete i trav och galopp, mest galopp för det är mest effektivt i det läget. Ibland är jag med i någon klass där man leder hästen och av någon anledning har dessa på senaste tiden varit först på dagen. Det är bra eftersom hästen då har varit in och sett banan innan jag ska rida där. Då rider jag oftast inte innan utan påminner bara hästen vid hand om vad som förväntas av den. Är det däremot en ridklass tätt inpå ledklassen så rider jag först och försöker frenetiskt göra rent hästen efteråt :D

Oftast rullar tävlingarna på i rätt bra tempo så att det bara blir kortare pauser mellan klasserna jag rider och då sitter jag inte av emellan utan är kvar på framridningen. Är det möjligt så ställer jag mig någonstans där jag ser tävlingsbanan bra. När jag ridit fram så rider jag bara lite kort innan varje klass och ser till att hästen är i gång så att säga. I collecting ring joggar jag oftast och bara håller igång hästen. Påminner den lite om att samla sig och om vem det är som står för riktningsbyten. Jag har aldrig varit på en tävling med fasta starttider (annat än för dagens första start) så hur jag skulle göra då är svårt att svara på.

Är det längre stund mellan klasserna ställer jag undan hästen i box/släp och så får den äta och dricka. Jag brukar inte sadla av då för att spara tid men det beror lite på. Är det lång tid så sadlar jag av för att undvika att den lägger sig för att försöka rulla sig med sadeln på (ja det har hänt...).

Jag tävlar på D, C och ibland för skojs skull på B-nivå. Har ingen aning om vad det motsvarar inom dressyr. I någon gren är jag uppklassad till C-nivå och i andra inte.
 
Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den jag sitter på idag. Nu förstår jag ju självklart att det är skillnad från ekipage till ekipage hur man gör och hur lång tid man behöver på sig, men hur lägger ni upp framridningen inför tävling? Hur långt innan er starttid börjar ni rida? Vart lägger ni störst fokus och hur rider ni fram på framridning respektive i collecting-ring? Om ni startar fler klasser under samma dag, hur ser upplägget ut i pausen mellan klasserna för er och er häst?

Ni får gärna berätta vilken nivå ni tävlar på också. Det är alltid intressant att höra hur andra gör som är mer rutinerade än en själv. För egen del är det väldigt, väldigt grundläggande, siktar på lokala LC-LB på tävling, och det är i stort sett där vi är på träning också även om vi nosar på vissa delar av LA-programmen hemma.

Jag har en framridning som jag alltid gör när jag ska rida på bana och på tävling gör jag på samma sätt. Börjar skritta och gör skolorna, skänkelvikningar, fram och bakdelsvändningar i båda varven, tar någon vara "pyttetrav" och sedan galopp i lätt sits lite framåt och får upp lite flås. Därefter får hästen lugna sig lite i skritt på lång tygel. Detta tar ca 20 minuter. Sedan börjar jag "rida", samlar ihop och kollar av att hon är framme för hjälperna och någon galoppfattning i varje varv ganska kort före start. Att göra samma sak hemma och borta är bra för mig och tävlingsnerverna. Jag har en plan, jag vet vad jag ska göra och jag vet hur lång tid det tar. Innan hade jag lätt för att bara planlöst trava omkring på framridningen. Dessutom känner hästen igen sig och vet vad som förväntas vilket också gör den lugnare. Jag tävlar också på lägsta nivån - LC - LB.
Jag fick ett bra råd av min tränare - en framridning är ingen träning - det är bara en framridning. Rid inte de svåra momenten på framridningen, det bara stressar dig och hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 833
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 545
Senast: nullo-modo
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
3 860
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp