Bukefalos 28 år!

Hur länge får man tävla "lätt-klass"?

walkaway-

Trådstartare
Jag tycker att det alltid, men framförallt nu, är väldigt otydligt. Hur länge får man tävla "lätt-klass", alltså T8/V5, med sin häst?

Väldigt tacksam för svar.
 
Jag blir alltid lite förvånad över det argumentet. Vad ska du då göra om du har en häst som faktiskt inte har ökad tölt, men ändå råkar vara välriden och lite flashig?

Ja antingen så stannar man kvar i lätt klass och agerar rosettplockare, eller provar en ny nivå trots vissa brister. Frågan är bara vem som ska bli nöjd.
 
Men ska det då inte finnas någon tävling för nybörjare och unghästar? En tävling där man kan börja, finna självförtroende - även om man kanske inte har en flashig häst?

Det jag menar. Är det verkligen rättvist att rida på T8/V5 nivå, och som man säger.. "plocka rosett efter rosett" med poäng över 6,0? Dessa klasser räknades till lätt klasser tidigare. Jag tycker ändå att det verkar vara konstigt! Eller?

Jag har själv inga problem med detta, utan jag undrar på grund av att jag nyligen börjat starta min unghäst i dessa klasser, med ganska goda resultat. Så jag undrade därför hur länge jag kan stanna på denna nivån.
 
Jag ska starta min unghäst för första gången på onsdag. För min del är det en självklarhet att poängen kommer att bli låga. Hon ska börja lära sig vad det går ut på. Om två år hoppas jag att vi kan börja få bra poäng!

Jag tycker att det måste till nytänk inom FIPO-grenarna. Där allt inte fokuseras på flashiga hästar. Jag hoppas, men tror kanske inte helt, att nya domarhandledningen är en väg till detta.
 
Lycka till!

Jag tycker att det kan fokuseras på flashiga hästar - i svårare klasser! Men jag anser att det är synd att benämningen "lättklass" togs bort på dessa klasserna. Det borde finnas grenar för unghästar, mindre fina hästar, samt de som behöver vänja sig vid omgivningen.

För att då få svar på min fundering. När tycker Ni att det är lämpligt att man lämnar "lättklasserna"?
 
Lycka till!

Jag tycker att det kan fokuseras på flashiga hästar - i svårare klasser! Men jag anser att det är synd att benämningen "lättklass" togs bort på dessa klasserna. Det borde finnas grenar för unghästar, mindre fina hästar, samt de som behöver vänja sig vid omgivningen.

För att då få svar på min fundering. När tycker Ni att det är lämpligt att man lämnar "lättklasserna"?

"Det vet man" vill jag påstå men när jag och min tidigare häst låg på stadiga 5,80, 6,10 i totalpoäng i v5 började vi starta V1, v2 (öppen klass). Jag själv ville ta det till en ny nivå och så ansåg jag att vi var lite för "bra" (ta det som ni vill) för de lätta klasserna. :)

På Islandshästens dag har dom unghästklasser. Även lätt, mellan och elit. :bump:
 
varför skulle man inte kunna starta en unghäst eller orutinerad i en gren där det finns bättre ekipage med? måste man vinna eller gå till final med en ung eller orutinerad häst?
Att lägga ribban på final med en ung eller grön häst tycker jag känns lite väl hårt mot både häst och ryttare.

När jag tävlat (både jag och hästen var gröna på tävlingsbanan) har jag valt tävlingar utan final eller tackat nej till att rida final om jag gått vidare.
Varför skulle det vara så viktigt att gå till final? Det gör man väl den dagen man faktiskt har en välutbildad och välriden häst.
Jag vill inte vinna pga att alla andra är kassa, jag vill vinna för att min häst är bra.
 
varför skulle man inte kunna starta en unghäst eller orutinerad i en gren där det finns bättre ekipage med? måste man vinna eller gå till final med en ung eller orutinerad häst?
Att lägga ribban på final med en ung eller grön häst tycker jag känns lite väl hårt mot både häst och ryttare.
Det är nog ingen har som förväntar sig att man ska vinna med en grön häst, men det finne en del mer elitbetonade ryttare som prövar sina nya talanger i lättklass på gott och ont. Det är varken ovanligt med katastrofresultat eller vinst i de fallen.

När jag tävlat (både jag och hästen var gröna på tävlingsbanan) har jag valt tävlingar utan final eller tackat nej till att rida final om jag gått vidare.
Varför skulle det vara så viktigt att gå till final? Det gör man väl den dagen man faktiskt har en välutbildad och välriden häst.
Jag vill inte vinna pga att alla andra är kassa, jag vill vinna för att min häst är bra.
Varför det är viktigt att vinna? De flesta anser nog att det är måttligt viktigt när man ser till hela sitt liv eller omvärlden med krig och elände men samtidigt är det roligt att ibland få känna sig duktig, att få rida final och att slippa rida mot sin instruktör, någon kändis eller den godkända hingsten när man själv endast har en medioker häst och är dito ryttare.

Jag tror det är viktigt för islandshäst sportens framtid att även nya inom sporten har en chans till framgång och placering, de flesta tröttnar på att inte ens på pappret ha en chans att komma till final om platserna abonneras av hel/halvproffs och en vanlig dödlig med riktigt fina hästar. Lösningen är förmodligen inte att stänga ute de duktiga från för deras hästar lämpliga klasser utan att dela in ekipage så de tävlar på mer lika villkor.
 
Uppklassningen är väl tillbaka sen några år? Dock med högre gräns än tidigare.
Nej i och med nya domarhandledningen så är det borta. Lättklass existerar egentligen inte längre. Tanken är att det ska bli något uppklassningssystem, men det får tiden utvisa.
 
Jag blir alltid lite förvånad över det argumentet. Vad ska du då göra om du har en häst som faktiskt inte har ökad tölt, men ändå råkar vara välriden och lite flashig?


Det visar väl bara vilka brister klasserna har. det finns inge tävling mellan lätt klass och nästa nivå.
alla hästar har ökningar men all har inte ökningar så de räcker till VM nivå.



Man borde inför mer klasser som i dressyren, Lätta klasser finns i massor-
Lätt D,C,B.A
Att man kan utvecklas och klassas upp trots vissa begränsningar på hästen.

Det som är så tråkigt inom isissporten för att kunna tävla måste man ha en superhäst annars är man dömd till å harva runt på Lätt klass tävlingar för all framtid.... och hur motiverande är de liksom??
 
För att då få svar på min fundering. När tycker Ni att det är lämpligt att man lämnar "lättklasserna"? [/QUOTE]


När man gång på gång vinner eller kommer 2:a eller 3:a.
 
@Nielaa det var lite det min tanke också var. Men som någon tidigare nämnde är tanken att det ska anordnas så att man kan tävla C-klass, B-klass och slutligen A-klass. Om jag förstått det rätt..

Men jag tror absolut att detta kommer att dröja. Jag vet inte hur tävlingarna fungerar hos Er, men som tidigare nämnt har vår lokalförening det svårt nog med 3 tävlingar om året med befintliga klasser...

Men hur lång tid skall man ge det? Jag har ställt upp på tre tävlingar, och sen grenar sammanlagt, vilket har slutat i tre placeringar; 3-1. Jag kan ju fortfarande känna att min unghäst är på rätt nivå, och har mycket kvar att lära sig i omgivningen. I en av grenarna for hon ut i mitten, vilket självklart ledde till rött kort. Då var musiken & publiksidan lite extra läskig tyckte hon.
 
Fast med de nya domarsystemet så kan en medioker välriden häst få väldigt fina poäng. Problemet (som väldigt få vill inse) är väll att många mediokra hästar rids av mediokra ryttare och iallafall inte kommer upp till den nivån - vilket inte heller alla toppryttare gör. De var bara så himla intressant att lyssna på för nu skulle minsann "jag" också kunna få superpoäng.. Nja om din häst har medelrörelser och är styv i takten fastnar han iaf i brandvägg 2 liksom.. Och om du inte är följsam och rider väl kommer du fastna redan i brandvägg 1..

Jag tycker det har varit väldigt intressant att följa disskusionerna om de nya bedömningssystemet och hur många hobbyryttare som legat runt 4-5,0 innan nu antog att dom skulle vara med och slåss om topplaceringarna, men redan innan systemet byttes så kunde en välriden medelhäst få upp mot 6,5. Med andra ord fanns de oftast en anledning till att hästarna inte kom över 5,0.

För de ryttare som placeringarna ändrats mest på är de som haft superflashig hästar som inte klarat av att gå igenom sig, även om takten varit ok har de alltid legat en styvhet över rörelserna som förrut inte stoppade poängen på samma sätt som de gör nu.
Och det tycker jag är bra, visst vill man ha en så fin häst som möjligt men inte på kostnad av att den kan gå igenom sig och bära sig mjukt och rätt. Mjukheten i tölten är ju ett av de viktigaste vi har.

Och eftersom du med en medelhäst kan komma i vad runt 7,0 om den är välriden förstår jag inte problemet att rida i samma klasser riktigt? Då får du väll helt enkelt rida bättre så att du kan få bättre poäng och komma till final... För i nya domarsystemet handlar de om välridna hästar hela vägen upp den runt 7,0, inte om flashiga.

Sen gillar jag att de kan vara klassuppdelning så att fler får chansen att rida finaler (väldigt bra att öva de också). Men det kommer inte att fungerar på mindre tävlingar - då kommer ju ALLA att få rida final och de blir då väldigt tråkiga priser istället alt. ännu dyrare avgifter. Att de funkar i dressyren beror väll på att de finns många fler som tävlar och de rids inga finaler (tidsbesparande). På tex. vintertölter brukar de vara klassuppdelningar och brukar de funka, men då tävlas de oftast bara i tölt och kanske pass. Ska du hålla tävling med A-B-C indelning i alla töltgrenar (T1, T3, T5, T7, T8, T2, T4, T6) , alla fyrgångsgrenar (V1, V2, V3, V4, V5, V6) och alla femgångsgrenar (F1, F2) - detta är bara ovalbanegrenarna sen tillkommer ju även alla passgrenar. Ska vi då ha tre klasser i alla grenarna blir de 24finaler i töltoch 18finaler i fyrgång , genomförbart? Nej.

Själv tycker jag att med de nya tävlingsreglementent borde alla kunna hitta en tävlingsform som dom trivs i. Och som de låter på vissa att alla topphästar med toppryttare är i vägen i de lättare klasserna - dom hänger bara där en liten stund till att främst hästen (eller en ny ryttare kanske) ska vänja sig. Och om unghästen bara ha medeltempo med är väldigt välriden i övrigt, han har bara inte kommit längre, ska man inte då kunna börja att vänja hästen vid banan och tävlingar iaf på en nivå som är skyst mot hästen så hästen tycker att det är lätt att tävla?

En bra regel kan ju vara att man faktiskt inte bryr sig så himla mkt om alla andra, specillet inte när man rider en bedömningssport - slå din egna gamla poäng - du kan inte göra något åt poängen som de andra får - men du kan göra något åt dina egna!

Annat exempel, en kompis till mig som ville bli sjuksköterska, hon gick första året 3gånger innan hon kom vidare. Efter första terminen är de utgallring - om jag inte minns fel är det typ 30% av 200 eller nå som går vidare, vilka? De med högst betyg såklart, kan man göra något åt de andras betyg? Nej. Men du kan göra något åt dina egna.
Visserligen inte riktigt desamma i islandshästtävling men istället för att beskylla domare, klaga på att folk rider överkvalificerade hästar osv. Träna din egen häst bätte och rid bättre så kommer dina poäng höjas!

Och just de - ha ROLIGT ihop med din häst!

Ja nu har jag skrivit en novell igen, tänkt göra de länge i diverse forum som disskutera detta samma ämne om och om igen.
Viktigt att komma ihåg att detta är bara mina åsikter om hur allt är, dina åsikter som är tvärtemot mina kanske är mer rätt, vad vet jag :)
 

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 130
Senast: Sedna
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
275
Senast: Ponylove
·
Tjatter Hej! Vi är ju på ett diskussionsforum så jag undrar vad ni tycker kännetecknar en bra diskussion, både i person och på nätet. Är det...
Svar
2
· Visningar
266
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp