Bukefalos 28 år!

Hur länge håller Eau d'toilette?

Rosett

Trådstartare
Har några som stått oanvända flera år, gillar inte dofterna :yuck: Frågan är om jag ska slänga dem eller om de är okej att sälja, de är ju några år gamla.

Vad tror ni?

(Det är inga dyra märken).
 
Parfym håller länge om den uppbevaras mörkt och ej över rumstemperatur.
Jag har EDT från 60-70 talet som är fantastisk. Det är dock Guerlain, vet inte hur bra billiga parfymer håller. Men med rätt uppbevaring kanske de kan hålla 5-10 år?
 
Hur många år handlar det om? Mn brukar säga att de flesta parfymer håller i 5 år som max. Om ingredienserna inte är så bra kvalitet som det kan vara med billiga parfymer så håller de kortare tid och har de hög kvalitet kan de hålla längre.

Har de ändrat doft något eller har de luktat samma hela tiden??
 
Det enda som händer om de är för gamla är att de får en annan doft och att vätskan kanske mörknar så om de luktar likadant som de alltid gjort och ser ut som de alltid gjort går det ju sälja.
 
Hur många år handlar det om? Mn brukar säga att de flesta parfymer håller i 5 år som max. Om ingredienserna inte är så bra kvalitet som det kan vara med billiga parfymer så håller de kortare tid och har de hög kvalitet kan de hålla längre.

Har de ändrat doft något eller har de luktat samma hela tiden??
Jag har inte använt dem så vet inte om doften ändrats så mycket, minns ju inte hur de doftade som nya (men de luktar starkt iallafall, provdoftade igår och det luktar fortfarande parfym i lägenheten :eek: ) och exakt antal år vet jag inte heller, kan nog vara 2-5 år eller så. Det är Yves Rocher, så inte så bra kvalitet kanske.
 
Det enda som händer om de är för gamla är att de får en annan doft och att vätskan kanske mörknar så om de luktar likadant som de alltid gjort och ser ut som de alltid gjort går det ju sälja.
Vätskan är ljus. En har färgad flaska så den ser jag ju inte färgen på i och för sig.
 
Jag har inte använt dem så vet inte om doften ändrats så mycket, minns ju inte hur de doftade som nya (men de luktar starkt iallafall, provdoftade igår och det luktar fortfarande parfym i lägenheten :eek: ) och exakt antal år vet jag inte heller, kan nog vara 2-5 år eller så. Det är Yves Rocher, så inte så bra kvalitet kanske.
Om du orkar så kan du gå till någon affär och ta såna där provremsor och jämföra om det nu inte är någon sort som slutat säljas men 2-5 år borde va ok ändå tycker jag
 
Om du orkar så kan du gå till någon affär och ta såna där provremsor och jämföra om det nu inte är någon sort som slutat säljas men 2-5 år borde va ok ändå tycker jag
Du menar provremsor på nytillverkad edt? Jag vet inte om dessa finns i sortimentet fortfarande men tack för tipset! Skulle ju kunna fråga på Yves Rocher faktiskt. :idea: :o
 
Du menar provremsor på nytillverkad edt? Jag vet inte om dessa finns i sortimentet fortfarande men tack för tipset! Skulle ju kunna fråga på Yves Rocher faktiskt. :idea: :o
Ja precis! Då måste man se till att det är exakt samma sort bara så man inte råkar jämföra två olika varianter :D
 
Parfym håller länge om den uppbevaras mörkt och ej över rumstemperatur.
Jag har EDT från 60-70 talet som är fantastisk. Det är dock Guerlain, vet inte hur bra billiga parfymer håller. Men med rätt uppbevaring kanske de kan hålla 5-10 år?
Ja om man förvarar de rätt och det är bra kvalitet så kan de hålla jättelänge.

Och som du säger de ska stå mörkt och i rumstemp så inte i till exempel badrummet där temperaturen går upp och ner när man duschar.

Olika ingredienser bryts ner snabbare och många av de som bryts ner snabbare är populära i dagens parfymer medan du kan lukta på en gammal klassiker som förvarats bra och den luktar likadant som den gjorde för 60 år sedan.
 
Mm jag tycker om gamla dofter som vintage Shalimar tex så har en del gamla flaskar stående. Men har en ny favorit nu, Fracas. Har förstått att det är en love/hate doft men jag älskar den. Gudomlig! :love:
 
Mm jag tycker om gamla dofter som vintage Shalimar tex så har en del gamla flaskar stående. Men har en ny favorit nu, Fracas. Har förstått att det är en love/hate doft men jag älskar den. Gudomlig! :love:
Åååhh Fracas - chockerande!! :d Det är absolut en sån som man älskar eller hatar. Och en verklig klassiker!!!

Just nu gillar jag Kenzo Jungle l'Elephant den är definitivt originell och inte sådär tråkigt inställsam som många andra parfymer är så det har den gemensamt med Fracas även om det är en heelt annan doft och kanske inte riktigt lika in your face jag vet inte men när det är så många som luktar samma så uppskattar man verkligen när någon STICKER UT!!!!
 
Ja verkligen! Jag jobbade i ett parfymeri en gång och fick då uppfattningen att nästan alla svenska kvinnor doftade antingen en variant av DKNY Delicious (tycker alla luktar diskmedel/sköljmedel), Clean eller Escadas sommarparfym. :D

Så tråkigt. Tycker att parfym ska säga något, förmedla något om vem man är. :)
 
Ja verkligen! Jag jobbade i ett parfymeri en gång och fick då uppfattningen att nästan alla svenska kvinnor doftade antingen en variant av DKNY Delicious (tycker alla luktar diskmedel/sköljmedel), Clean eller Escadas sommarparfym. :D

Så tråkigt. Tycker att parfym ska säga något, förmedla något om vem man är. :)
Ja!! Jag gillar dramatiska parfymer som överraskar en lite. Det kanske säger att jag är en drama queen :angel:
 
Kan intyga att "märkesparfymer" håller läääääänge... *vissel*
Har precis provdoftat gamla favoriter (olika Kenzo, Cartier, Armani, Sabatini) som inte använts på åtta-tio år och köpta för mer än 20 år sedan, vissa av dem.
De luktar preciiiiis som då och jag är toknostalgisk!
 
Jag förvarar mina EdT:er upp och ner i sin ask som är placerad i kylskåpet. Jag har flaskor som har många år på nacken. Jag får tyvärr sällan tillfälle att använda dofterna så de lär inte ta slut i första taget.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: julgrisen
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 350
Senast: Snubbelfot
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 626
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp