Bukefalos 28 år!

Hur länge håller kattmat?

Smurfoff

Trådstartare
Hur länge håller royal canin kitten maten? Då 2 kg i djuraffären kostar 350 kr, och på nätet kostar en 10kg säck 529. så tänkte det var smartare att köpa en stor.

Hur länge håller maten innan den blir dålig?

Har en ragdoll kattunge, hon äter ca: en skål om dagen.

Är det smartast att köpa en stor?
 
Jag skrev om detta här om dagen i någon tråd...

"En skål om dagen" säger inget hur mycket katten äter, en skål kan ha vilken storlek som helst.

Jag köper 10 kg säckar.
Problemet med fodret är att det härsknar ganska snabbt om det utsätts för syre.
Köp en lufttät fodertunna i lagom storlek och en mindre lufttät burk (en som rymmer typ 1-2 kg).
Öppna säcken och fyll den mindre byttan som du använder till att fylla på matskålen varje dag.
Stora fodersäcken sätter du en stor påsklämma på (se till att du tryckt ut all luft så det är minimalt!) och sen ställer du ner säcken i den lufttäta tunnan.
Då utsätts den större mängden foder i säcken för mindre luft än om du hade öppnat den varje dag. Nu öppnar du bara den när du ska fylla på den mindre byttan.
Häll inte ut fodret löst i tunnan, det håller längre i påsen!

Har du stor frys eller frysbox så kan du frysa in torrfodret, då håller det länge!
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 764
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 596
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 465
Senast: Sofie.S
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 206
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp