Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Celija

Trådstartare
Som rubriken säger. Hur lång tid kan man ungefär säga att det tar innan en ny katt och den gamla kommer överens? Eller snarare, hur länge ska man vänta innan man kan konstatera att det aldrig kommer funka?

Vi har nu hämtat en hona på 15 veckor som kompis till våran 5 månaders hane (han är inte kastrerad eftersom att kulorna inte ramlat ner än) och introducerade henne till hemmet försiktigt.

Hon var väldigt skygg i början men redan första kvällen sov hon med oss i sängen och hon vill ha gos och kel, det märker man. Hon är fortfarande inte helt bekväm här hemma efter två dar, och så fort vår kille är i samma rum så morrar hon, hela tiden. I början låg hon och tryckte under möbler och morrade, nu kan hon ligga ex. i sängen eller under elementet men hon morrar fortfarande och kommer han för nära så väser hon och klöser honom.

Han är bara nyfiken och försöker inte leka eller bråka utan verkar förstå att hon är rädd (inbillar jag mig). Men jag är rädd att det ska vara så här för alltid, det var ju inte tanken.. Förmodligen överanalyserar jag eftersom det bara gått två dagar och det antagligen är fullt normalt, men om någon har några lugnande ord eller råd på vägen så tas det varmt emot.
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Ja, det är fullt normalt. Ingenting konstigt alls, och det har ju bara gått två dagar! Man borde räkna med några veckor i alla fall. I värsta fall månader.

Förmodligen kommer de bli riktiga bra kompisar till slut, framförallt med tanke på att ålderskillnaden inte är så stor :)
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Två dagar är som sagt ingenting.
Hon har precis kommit in i ett nytt revir som hon förmodligen känner inte är hennes, även om gamla katten är välkomnande.
Våra nya missar bråkade inte, men lekte kanske lite väl hårt i början, samtidigt som de efter någon vecka eller två började sova bredvid varandra. Men det var likadant där att gamla katten var nyfiken medan nya drog sig undan.

Vi gjorde så att vi höll undan gamla katten ibland så att nya fick bekanta sig med reviret i lugn och ro utan att behöva oroa sig för revirinnehavaren så att säga =) Men det brukar vara nödvändigast första dagarna samt innan de får träffa varandra och den tiden är ju redan förbi.

Månad senare, tvättar varandra. Men det var först efter 5-6 månader som jag verkligen märkte att den nya missen kände sig hemma och inte som en främling. Då kom hans riktiga person fram och han tog för sig mer.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Jag brukar i normalfallet räkna med en vecka.
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Det är nog omöjligt att veta. Detta gäller visserligen hästar, men principen är nog densamma. Jag har varit med om 2 valacker som 'hatade' varandra i ca. 5 år. Plötsligt en dag var de bästisar (är det fortfarande) utan någon uppenbar anledning.
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Min äldsta hona var som din lilltjej när hon kom (vi hade en 8-årig kastrathane då). Hon var orolig, gömde sig och morrade den första veckan, vecka 2 accepterade hon Hanoo som "pappa" och sedan var de oskiljaktiga tills han gick bort när han var 18.

Jag har vid det här laget släppt ihop ganska många katter (det blir så när man säljer kattungar :)) och för det mesta tar det från ett par dagar till ett par veckor när det gäller yngre individer. Att sätta ihop två vuxna, fertila är en helt annan historia och det kan vara ganska komplicerat om det vill sig illa. Att få ihop en äldre med en yngre har jag (*peppar, peppar*) aldrig misslyckats med. Jag har ju dock en väldigt sällkaplig ras, så har man bara fått dem att inte vara spända inför varandra brukar de bli goda vänner per automatik.
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Tack alla för svar! Det känns lugnare nu och hon har redan blivit lite modigare. Tyvärr så innebär det också att hanen ska dit och bråka på henne. Jag sprutar vatten på honom och har dom åtskilda mest hela tiden, men vad jag har förstått av det jag läst så måste dom bråka för att göra upp om rangordningen..?
Hur mycket ska dom bråka och slåss innan det är klart? Ska man låta dom slåss eller? Som det är nu så bråkar dom 10 sekunder max, innan hanen till slut ger sig? och springer därifrån. Men han ska snabbt tillbaka och bråka lite på henne.
Hur ser man vem som är undergiven och vem som är dominant?

Tänkte köpa feliway idag också.
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Jag uppar lite :angel:, det är olidligt här hemma när han ska hålla på och bråka och jaga henne men det känns inte som att de kommer bli bättre kompisar av att sitta i varsitt rum heller?
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Jag tycker absolut inte att du ska spruta vatten på honom. Det är normalt att kattungar kivas och bråkar en del. Håll dem åtskilda när ni är borta och när ni vill sova. Det som kan komplicera det hela är att han kanske börjar bli könsmogen och har lite andra intressen än att bara leka. Kulorna bör ha ramlat ner senast vid 6 månader, annars får ni nog tänka på att kastrera ändå.
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

När han jagar runt henne i lägenheten fastän hon bara försöker komma undan så sprutar jag vatten på honom för att han ska stanna upp, sen särar jag på de två. Han trissar upp sig själv och går till överdrift.

Men att de bråkar är ju, om än obehagligt för mig, en del av processen vad jag har läst, och jag låter de sköta sig själva så länge det inte går till överdrift. Då tar jag fram sprejflaskan, ett sprut vatten räcker, sen får de vara åtskilda ett tag.

Nu har de iallafall kommit förbi stadiet där de ska slåss så fort de är i samma rum, men hon morrar fortfarande åt honom och han är dit och pucklar på henne emellanåt, men det blir mindre och mindre.

Kastrering kommer göras asap, även om bara en kula ramlat ner. Veterinären här i kring ville vänta till han blev 6 månader och har vi tur trillar den ner snart. Tills dess får de aldrig vara ensamma utan uppsikt, vi vill inte ha några kattungar. :angel:
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Och jag kom på en till sak, ifall det är så att han har annat i tankarna än bara lek, och vi kastrerar, låt oss säga närmsta veckorna, kommer det beteendet försvinna då?
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Jag kastrerade min kattpojke för en vecka sen och jag tycker mej se ett ändrat beteende. Dels så tar han tillsägningarna från de andra katterna mer på allvar, han slutar att terrorisera dem, dels så ÄR han inte lika mycket på dem heller. Iofs så kan det bero på att hunden börjat löpa och hon plötsligt tycker att man kan leka med katten....eller tja katten kanske kan para sig med henne eller hon med honom, så han har fullt upp med en knasig jycke
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

kl. har inte läst tråden för de va så mkt..

Min katt och syrrans katt kommer fortfarande inte överens. De träffades första gången när de va ½år och 1 år. De skiljer alltså ½år mellan dom. Idag är de 9år. Nu kan dom iaf sitta på samma bord utan att mörda varandra =P

Så jag tror de beror på individerna. Endel går ihop direkt och andra aldrig.
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Vad lugnande att höra, min katt är också en riktig terrorist just nu och om lite av det försvinner med kastrering blir ingen gladare än jag. :D
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Då ställer jag frågan:

Min nya hankatt, 5 mån gammal har vi haft i 3,5 vecka nu och han ligge rbara under soffan, fräser åt min gamla katt och vill inte alls bli med i "gänget".
Känns helt hopplöst.

Jag sitter redan idag vid soffan på golvet o tvingar honom komma fram o äta brevid mig o tar försiktigt på honom men det blir inga förbättringar.

Vad ska man göra??
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Oj vad frustrerande det måste kännas, och jag har själv inga bra råd heller. :(

kl
Idag upptäckte jag en knasig sak, när de äter i köket så är det lillan som bestämmer. Det räcker med att hon morrar lite så går han skamset därifrån. Men annars är det ju han som kör runt med henne? Är det inte som med hästar att högst i rang äter först? Eller? Jag försöker läsa mycket om 'kattspråk' men än har jag inte hittat någon förklaring.
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

jättefrustrerande är det.

Jag har faktiskt lagt ut annons nu för o se om jag har tur o någon ksk kan ta honom
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

jättefrustrerande är det.

Jag har faktiskt lagt ut annons nu för o se om jag har tur o någon ksk kan ta honom

Varför så bråttom? Stackars katt som blir runtskickad och aldrig hinner varva ner på ett nytt ställe... Hade jag tagit in en nervös katt hade jag inte ens låtit den träffa övriga husdjur de första veckorna, inte slänger du väl ut en helt ny häst i flocken och tror att den ska trivas direkt?

Katter är inte djur som normalt byter revir eller flockmedlemmar, det tar tid innan de är "hemma" på ett nytt ställe, ibland flera månader...
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Varför så bråttom? Stackars katt som blir runtskickad och aldrig hinner varva ner på ett nytt ställe... Hade jag tagit in en nervös katt hade jag inte ens låtit den träffa övriga husdjur de första veckorna, inte slänger du väl ut en helt ny häst i flocken och tror att den ska trivas direkt?

Katter är inte djur som normalt byter revir eller flockmedlemmar, det tar tid innan de är "hemma" på ett nytt ställe, ibland flera månader...

Därför att jag inte hade en aning om detta, inte vad som var sagt. Vi har dessutom gsk livligt hemma o då tror jag inte det passar honom. Kom överens m tidigare ägare att hon skulle ta tbx om d inte funkade men nu svarar hon inte i tel
 
Sv: Hur länge innan ny katt och gammal katt kommer överens?

Varför tog du hem en katt som inte borde passa hos dig då?

Om han är skygg för att allt är nytt behöver han tid, om han är det för att det är hans personlighet är det bara att förstöra för katten att skicka honom fram och tillbaks när man vet att man har det rörigt. Det är påfrestande för en katt att flytta runt, framförallt i den åldern.

Normalt sett tar man inte hem en katt och förväntar sig att den ska fungera som vanligt, lika lite som man gör det med något annat djur. Man ger den ett eget rum, ett par veckor eller mer att acklimatisera sig, sen börjar man introducera den till resten av familjen. Kastar man bara in den ger man den inga bra förustättningar, och det är nog därför folk verkar ha så svårt att få sina katter att acceptera nykomlingar. Jag vet att mina egna klarar sig med ett par dagar till ett par veckor i möte med nya, men en främmande katt hade jag åtminstone väntat mig att få lägga ett par månader på innan vi är "familj" med varandra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har köpt en Ikea Stavanger fast. (Resårbotten) Eftersom jag är tung (+120 kg) tog jag en fast men den är som att sova på en dörr. Blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 899
Senast: Rosett
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 207
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 137
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp