Hur länge känns det okej för er att vänta på faktura?

bettysmatte

Trådstartare
Jag är medveten att det är tillåtet att vänta flera år att skicka faktura, om man vill. Men nu undrar jag vad som faktiskt känns bra för er? Jag tycker att det känns "normalt" att man får en faktura ca 1-3 veckor efter att ett jobb är utfört. Efter en månad börjar jag undra var fakturan är. Jag väntar i nuläget på en faktura på ett jobb som var klart första veckan i juli. Har börjat göra ett par vänliga påstötningar, men hittills har ingen faktura dykt upp. Ska kanske tillägga att det inte är ett jättestort jobb, så det BORDE inte ta speciellt lång tid att skriva faktura. Det är heller inget stort företag där man stänger ner för semester hela sommaren. Tycker att det är så konstigt att man inte vill ha in pengar för att betala för material, osv. För min egen del gillar jag inte att ha saker "hängande".....
 
Ring till dom och fråga? Det hade jag nog gjort om jag tyckt att det tog tid för en faktura att komma. Då kan man få svar på varför. Det är så jag tänker. :)
Jag har messat/pratat med personen. Det finns ingen bra anledning. Men nu var det ju egentligen inte min fråga, utan vad folk tycker är "normalt"/vanligt/vettigt? Jag kanske är för otålig?
 
En månad efter avslutat jobb/leverans eller en månad efter månadsskiftet efter avslutat jobb/leverans tycker jag är okej. Vi har dock fått fakturor både 9 månader och över ett år senare och det är för mig jobbigt om jag inte vet vad fakturan kommer landa på. Annars om jag vet summan någorlunda så tänker jag att det är deras förlust att inte få in pengarna omgående. Då sätts pengarna på ett konto bara. Har jag stött på så kan jag ju inte göra så mycket mer än att vänta.
 
En månad efter avslutat jobb/leverans eller en månad efter månadsskiftet efter avslutat jobb/leverans tycker jag är okej. Vi har dock fått fakturor både 9 månader och över ett år senare och det är för mig jobbigt om jag inte vet vad fakturan kommer landa på. Annars om jag vet summan någorlunda så tänker jag att det är deras förlust att inte få in pengarna omgående. Då sätts pengarna på ett konto bara. Har jag stött på så kan jag ju inte göra så mycket mer än att vänta.
Det är ju just det. Jag vet inte vad fakturan kommer att landa på, och jag gillar inte ovissheten.
 
Jag är ganska dålig på att fakturera. Det är nog inte som du tror att större företag har semesterstängt å därför inte fakturerar, utan oftast mindre företag där man är helt själv och inte har tiden helt enkelt. Visst, det går ganska snabbt, men det är inte prioriterad tid att sätta sig vid datorn tyvärr. Det drabbar naturligtvis företagaren hårdast eftersom man inte får in några pengar... men jag har full förståelse för kunder som vill kunna betala också.

När jag deklarerade i våras upptäckte jag en obetald faktura från förra året, så jag messade kunden. Han hade inte fått den och jag såg själv sen att den aldrig var utskriven. Så svarade han att "man måste ju skicka påminnelser till folk för att de ska fakturera nuförtiden" :D. Det är nog inte helt ovanligt - fast såå seg brukar inte ens jag vara.
 
Så märkligt! Jag tycker fakturor numera dimper ner innan jobbet ens är utfört och sen förväntas man betala inom 15 dagar.

Å andra sidan är jag själv lite hemsk; jag skriver ibland 10 dagar på egna fakturor eftersom jag oftast är i skriande behov av inkomst. Ett visst företag betalade på 2 dagar! Himmelskt! De flesta stora kräver 30 dagars betaltid.

Men det var inte det frågan gällde. Jag väntade nyligen på en faktura som efter 7 månader ännu inte kommit. Så jag kontaktade företaget, som missat den helt. Häpp!
 
Jag vill ha fakturan inom två månader. Väntar just nu på en faktura från i påskas och har påmint SÅ många gånger att jag inte pallar mer. Skitstörigt :meh:.
 
Dagen efter att jobbet är slutfört helst :p men för att vara lite rimlig: fakturor man vet kommer bli lite dyrare vill jag helst ha inom en månad så jag kan bli av med den snart och de som inte är så himla dyra är inte så noga.
 
Första rörmokarklantarna som var här fakturerade i december, arbetet var klart i mars... :meh: De försökte dessutom salta fakturan.

Jag fakturerar så fort jag kan, dels behöver jag pengarna och dels för att budgetarna för olika projekt ska kunna hållas uppdaterade. Dvs de ska kunna se om de budgeterat rätt för min tid eller om en justering behöver göras.
 
Eftersom jag fakturerar på vårt lilla företag så ja det kan dröja, speciellt för de kunder som i våran mening är små, med återigen i våran mening små belopp. För en privat kund kan fakturan var stor dock. Men våra större kunder har offerter, vilket gör att det blir väldigt enkelt att fakturera, mindre kunder har visserligen ofta fått ett pris "mellan tummen och pekfingret" men sen måste det räknas ut lite mer exakt.
Som i vårt fall så ska det levereras, sen ska chauffören lämna transportsedeln till en person i företag, denne är den som ha koll på vilket pris han har gett till personen och sen ska pappret till mig.

När det väl har landat hos mig så brukar jag skriva ut fakturan inom något dygn, men sen ska det till posten också... :angel::rage: När man inser att ett helt gäng som man fakturerade samma dag inte har betalt sina fakturor så får man börja med att ringa runt och kolla om de ens har fått dem, det har hänt rätt många gånger att fakturorna har försvunnit på vägen.
När det bara är en kund som hävdar att denne inte har fått någon faktura så är jag ofta skeptisk men skickar en påminnelse, men när det är flera, som man vet är postade samma dag, ja då misstänker jag att Postmord har roat sig. :down: Samtidigt blir jag allt mindre skeptisk mot kunderna och allt mer skeptisk till postmord. :meh:
 
Jag är medveten att det är tillåtet att vänta flera år att skicka faktura, om man vill. Men nu undrar jag vad som faktiskt känns bra för er? Jag tycker att det känns "normalt" att man får en faktura ca 1-3 veckor efter att ett jobb är utfört. Efter en månad börjar jag undra var fakturan är. Jag väntar i nuläget på en faktura på ett jobb som var klart första veckan i juli. Har börjat göra ett par vänliga påstötningar, men hittills har ingen faktura dykt upp. Ska kanske tillägga att det inte är ett jättestort jobb, så det BORDE inte ta speciellt lång tid att skriva faktura. Det är heller inget stort företag där man stänger ner för semester hela sommaren. Tycker att det är så konstigt att man inte vill ha in pengar för att betala för material, osv. För min egen del gillar jag inte att ha saker "hängande".....
Jag väntar på en faktura från april...
Har påmint vid flera tillfällen, senast i juni. Då sa jag att jag hoppas att jag slipper påminnelse avgift på på fakturan som aldrig kommer. Behövde samma persons tjänster nu i september, när jag beställde tjänsten så var jag tydlig med att jag vill ha faktura, eller att rättare sagt det va billigt att anlita hen då jag inte får några fakturor på jobben....

/B
 
Jag är medveten att det är tillåtet att vänta flera år att skicka faktura, om man vill. Men nu undrar jag vad som faktiskt känns bra för er? Jag tycker att det känns "normalt" att man får en faktura ca 1-3 veckor efter att ett jobb är utfört. Efter en månad börjar jag undra var fakturan är. Jag väntar i nuläget på en faktura på ett jobb som var klart första veckan i juli. Har börjat göra ett par vänliga påstötningar, men hittills har ingen faktura dykt upp. Ska kanske tillägga att det inte är ett jättestort jobb, så det BORDE inte ta speciellt lång tid att skriva faktura. Det är heller inget stort företag där man stänger ner för semester hela sommaren. Tycker att det är så konstigt att man inte vill ha in pengar för att betala för material, osv. För min egen del gillar jag inte att ha saker "hängande".....

Det är faktiskt irriterande när man får vänta på fakturan tycker jag. Vill göra rätt för mig.
En månad är väl det normala tycker jag. Hänt mig för flera år sen nu att när jag hade två hästar uppstallade på en "lyx" anläggning och när jag skulle flytta hem mina efter hästar att vi byggt och renoverat färdigt på gården så skulle jag få en faktura för det senaste halvåret (!) och jag frågade flera gr efter den när den aldrig kom eftersom jag vill dels betala och göra rätt för mig dels betala den fort eftersom de vanligtvis inte tar emot inackorderingar som "tack". Sa säkert till och påminde minst 10 gr om den men det kom aldrig ngn och jag kände jaja det får väl vara så. Då var det ändå för allt foder, uppstallning+ tjänster, spån, träningar osv för 6 månader! :eek: Det förvånar mig att man inte vill få in pengarna!:confused:
 
Det beror på från vem fakturan kommer - stora företag, företag med kreditlösningar/faktureringstjänster och "vanliga" grejer som inte är specialbeställt känns det rimligt att inte behöva vänta mer än en månad.

Hantverkare däremot (och ffa min snickare) brukar jag vara nöjd om fakturan kommer rätt år så det blir korrekt med ROT-avdrag etc. :up:
 
Eftersom jag fakturerar på vårt lilla företag så ja det kan dröja, speciellt för de kunder som i våran mening är små, med återigen i våran mening små belopp. För en privat kund kan fakturan var stor dock. Men våra större kunder har offerter, vilket gör att det blir väldigt enkelt att fakturera, mindre kunder har visserligen ofta fått ett pris "mellan tummen och pekfingret" men sen måste det räknas ut lite mer exakt.
Som i vårt fall så ska det levereras, sen ska chauffören lämna transportsedeln till en person i företag, denne är den som ha koll på vilket pris han har gett till personen och sen ska pappret till mig.

När det väl har landat hos mig så brukar jag skriva ut fakturan inom något dygn, men sen ska det till posten också... :angel::rage: När man inser att ett helt gäng som man fakturerade samma dag inte har betalt sina fakturor så får man börja med att ringa runt och kolla om de ens har fått dem, det har hänt rätt många gånger att fakturorna har försvunnit på vägen.
När det bara är en kund som hävdar att denne inte har fått någon faktura så är jag ofta skeptisk men skickar en påminnelse, men när det är flera, som man vet är postade samma dag, ja då misstänker jag att Postmord har roat sig. :down: Samtidigt blir jag allt mindre skeptisk mot kunderna och allt mer skeptisk till postmord. :meh:
Jag tycker att jag har gjort det rätt lätt för personen som ska leverera fakturan till mig. Det går bra med post, direkt i handen eller mejl. Mejl borde ju spara både tid och pengar (porto) för dem. Jag bryr mig inte om vilket, bara jag får fakturan!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 311
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 726
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp