Hur länge känns det okej för er att vänta på faktura?

Jag tycker att jag har gjort det rätt lätt för personen som ska leverera fakturan till mig. Det går bra med post, direkt i handen eller mejl. Mejl borde ju spara både tid och pengar (porto) för dem. Jag bryr mig inte om vilket, bara jag får fakturan!
Fast det handlar inte så mycket om hur du har gjort utan när de som skriver företagets fakturor har tid att sätta sig och skriva. Om jag fortsätter att ta mitt jobb som exempel så är de tre delägare, och så jag som fakturera på sidan av heltidsstudier, som arbetar på firman. I maj blev min man/en av delägarna rejält sjuk pga en läkarmiss vid en rutinoperation. Det betyder att företaget går på knäna pga dels en man för lite, men även pga att alla var oroliga för hur det skulle gå för min man. Kunderna var de allra flesta helt ovetande om det här, men faktureringen stod helt still, det fanns liksom ingen tid till att titta över prissättningen. Jo några storkunder fick sina fakturor, men i övrigt så har sånt fått vänta till slutet av sommaren och då är det en hög att jobba ikapp.
Så hur fakturan överlämnas är den allra minsta delen i hela faktureringsprocessen, det är allt annat före som tar tid.
 
När man inser att ett helt gäng som man fakturerade samma dag inte har betalt sina fakturor så får man börja med att ringa runt och kolla om de ens har fått dem, det har hänt rätt många gånger att fakturorna har försvunnit på vägen.

Fast det är ju lätt att hantera. Skickar alla fakturor via e-post (xdesk på nätet). Då går det att tydligt följa upp historiken också, när den skickades, när det skrevs påminnelse etc,
 
Fast det är ju lätt att hantera. Skickar alla fakturor via e-post (xdesk på nätet). Då går det att tydligt följa upp historiken också, när den skickades, när det skrevs påminnelse etc,
:rofl: Om det nu var så att jag ville fortsätta med det här jobbet så hade jag nog sett till att vi hade fått den lösningen. :D Men nu försöker jag se till att jag inte behövs och då behövs enkla lösningar, väldigt enkla lösningar som helst inte involvera datorer. Det tog mig tio år att få dem att inse fördelarna med internetbanken.... :cautious: Dessutom står vi inför ett större förändring just nu så frågan är hur mycket fakturering vi kommer att göra i framtiden så tills det landar så görs inga förändringar i faktureringen.
Fast vi hade en kund som fick för sig att kräva digitala fakturor genom ett visst program, inte xdesk utan det var något annat. Det tog mig tre dagar att få fram fakturan... :meh: Säkerligen går det snabbare när man har fått in rutinerna men det var strul på precis allt, och det programmet var så sjukt tungrott. Men jag var nog inte den ena som klagade för kravet på digital faktura försvann väldigt snabbt. :angel:
 
Fast det handlar inte så mycket om hur du har gjort utan när de som skriver företagets fakturor har tid att sätta sig och skriva. Om jag fortsätter att ta mitt jobb som exempel så är de tre delägare, och så jag som fakturera på sidan av heltidsstudier, som arbetar på firman. I maj blev min man/en av delägarna rejält sjuk pga en läkarmiss vid en rutinoperation. Det betyder att företaget går på knäna pga dels en man för lite, men även pga att alla var oroliga för hur det skulle gå för min man. Kunderna var de allra flesta helt ovetande om det här, men faktureringen stod helt still, det fanns liksom ingen tid till att titta över prissättningen. Jo några storkunder fick sina fakturor, men i övrigt så har sånt fått vänta till slutet av sommaren och då är det en hög att jobba ikapp.
Så hur fakturan överlämnas är den allra minsta delen i hela faktureringsprocessen, det är allt annat före som tar tid.
Fast visst måste det väl underlätta REJÄLT med faktura via mejl?? Jag förmodar att de flesta skriver fakturor med hjälp av dator? Då är det ju bara att bifoga den färdiga fakturan och klicka på skicka. Jämfört med att skriva ut fakturan, lägga i kuvert, adressera och frankera, åka och posta, osv........ Och helt krasst MÅSTE man ju ta sig tiden för annars får man inte in pengar till att betala sina egna fakturor eller ta ut lön!
 
Fast visst måste det väl underlätta REJÄLT med faktura via mejl?? Jag förmodar att de flesta skriver fakturor med hjälp av dator? Då är det ju bara att bifoga den färdiga fakturan och klicka på skicka. Jämfört med att skriva ut fakturan, lägga i kuvert, adressera och frankera, åka och posta, osv........ Och helt krasst MÅSTE man ju ta sig tiden för annars får man inte in pengar till att betala sina egna fakturor eller ta ut lön!
:D Återigen, nu ser du bara till dig själv, många av våra kunder har inte ens förstått finessen med mobiltelefon... Skulle jag säga att jag ville ha en mejladress till dem så skulle de tro att jag var fullständigt galen. :D
För att lägga till så ska man då även ta en mejladress, de flesta av våra kunder ringer och beställer, den som tar emot skriver ner beställningen på ett block, de jobbar i en så pass dammig miljö att det är det enklaste. Att då försöka få till en mejladress med rätt bokstäver, det är svårt. Adresser kan man kolla upp via hitta eller eniro.
 
Fast visst måste det väl underlätta REJÄLT med faktura via mejl?? Jag förmodar att de flesta skriver fakturor med hjälp av dator? Då är det ju bara att bifoga den färdiga fakturan och klicka på skicka. Jämfört med att skriva ut fakturan, lägga i kuvert, adressera och frankera, åka och posta, osv........ Och helt krasst MÅSTE man ju ta sig tiden för annars får man inte in pengar till att betala sina egna fakturor eller ta ut lön!

Ja det är enklare men det stora jobbet är normalt sett inte själva skickandet utan förarbetet.
 
Själv brukar jag höra av mig till företaget om jag inte fått fakturan efter en månad för att höra att fakturan inte kommit bort i posten. Sen brukar jag inte påminna fler gånger. En del fakturor har jag aldrig fått men jag påminner inte fler gånger. Det är upp till företagaren att ta betalt för utfört jobb.
 
På en månad tycker jag normalt man ska ha fått fakturan.
Ett större företag skulle jag fråga en eller max två gånger för att kolla så den inte försvunnit på posten, sen får det vara upp till dem om de vill ha pengarna.
Ett litet lokalt företag skulle jag vara mer generös mot om arbetet de gjort i övrigt var professionellt. Men över ett halvår tycker jag är helt orimligt, utom i enstaka fall då det finns en bra ursäkt som t.ex. allvarlig sjukdom.
 
På en månad tycker jag normalt man ska ha fått fakturan.
Ett större företag skulle jag fråga en eller max två gånger för att kolla så den inte försvunnit på posten, sen får det vara upp till dem om de vill ha pengarna.
Ett litet lokalt företag skulle jag vara mer generös mot om arbetet de gjort i övrigt var professionellt. Men över ett halvår tycker jag är helt orimligt, utom i enstaka fall då det finns en bra ursäkt som t.ex. allvarlig sjukdom.

Gällande min lokala rörmokare är det skit både på golvet och på kontoret...
 
Har precis fått fakturan från distriktarna från veckan efter midsommar. Började undra när fakturan på medicinen och återbesöket dök upp men inte ursprungsbesöket. Har kontaktat både jordbruksverket och distriktarna och påmint flera gånger främst för att jag inte litar på Postnord och inte vill få påminnelse pga förkommen faktura. Föredrar faktura via mail.
 
På mitt jobb fakturerar vi en gång per år, oftast i november. Då kommer alltså kostnader från tid som lagts sedan december året innan. Det gäller dock projekt som löper under hela året, ärenden som avslutas innan november faktureras (oftast) 1-3 månader efter beroende på när jag har tid. För min del är det totalt strunt samma om jag kan skicka fakturan med e-post eller brev, det är inte att fylla i själva adressen som är tidshindret :)
 
Jag tycker det är oschysst av företag att dröja så med fakturor. Jag väntade förgäves på en faktura som skulle komma före årsskiftet, så att jag kunde betala den och dra av summan på min deklaration. Det rörde sig om en stor summa pengar. Fakturan kom inte i tid och jag fick skatta på hela inkomsten utan avdrag och jag var inte så glad. Som liten företagare har jag inga marginaler och hade behövt få dra av den stora summan.
 
Jag tycker det är oschysst av företag att dröja så med fakturor. Jag väntade förgäves på en faktura som skulle komma före årsskiftet, så att jag kunde betala den och dra av summan på min deklaration. Det rörde sig om en stor summa pengar. Fakturan kom inte i tid och jag fick skatta på hela inkomsten utan avdrag och jag var inte så glad. Som liten företagare har jag inga marginaler och hade behövt få dra av den stora summan.

Jag hade ringt företaget och sagt så! Har hänt mer än en gång för mig när jag gjort jobb i slutet av året att kunden påpekat att de gärna tar fakturan före årsskifte just pga sånt. Då anstränger jag mig lite extra och ser till att de har den i tid! :) (tillhör annars gruppen småföretagare som har svårt att få tiden att bli över till faktureringsarbete. Ofta sätter jag mig en dag varannan/var trejde månad.)
 
Jag tycker det är oschysst av företag att dröja så med fakturor. Jag väntade förgäves på en faktura som skulle komma före årsskiftet, så att jag kunde betala den och dra av summan på min deklaration. Det rörde sig om en stor summa pengar. Fakturan kom inte i tid och jag fick skatta på hela inkomsten utan avdrag och jag var inte så glad. Som liten företagare har jag inga marginaler och hade behövt få dra av den stora summan.

Jag fakturerar alltid jobbet som gjorts under året senast i december. Ibland har jag ju jobbat i december och jag fakturerar månadsvis så då blir ju fakturadatumet 31 december.
 
Väntar fortfarande på fakturan för båtkapellet vi lät sy upp 2011.
Å andra sidan var det så jävla dåligt utfört så det var knappt värt materialkostnaden :cool:
 
Väntar fortfarande på fakturan för båtkapellet vi lät sy upp 2011.
Å andra sidan var det så jävla dåligt utfört så det var knappt värt materialkostnaden :cool:

Du behöver inte betala även om du skulle få den. Företagare har tre år på sig att fakturera en privatperson, efter det behöver man inte betala :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 314
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 743
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp