Hur länge känns det okej för er att vänta på faktura?

Jag tycker det är oschysst av företag att dröja så med fakturor. Jag väntade förgäves på en faktura som skulle komma före årsskiftet, så att jag kunde betala den och dra av summan på min deklaration. Det rörde sig om en stor summa pengar. Fakturan kom inte i tid och jag fick skatta på hela inkomsten utan avdrag och jag var inte så glad. Som liten företagare har jag inga marginaler och hade behövt få dra av den stora summan.
Då skulle jag ha ringt och sagt till, det är ju inte alla företag som har dec som slutmånad utan brytmånaden kan ligga på andra ställen i kalendern och vi har företag som ringer och säger det och då prioriterar vi den fakturan självklart.
 
Jag blir stressad av att fakturor är sena. Jag tror alltid att de har kommit bort på posten och att jag istället ska få en saftig faktura från ett inkassobolag eller kronofogden. Jag tycker också att det är jobbigt att behöva hålla på summan tills fakturan kommer.

Nu i somras fick jag faktura för språngavgift två och en halv månad efter att jag la in mitt sto på språngrulla. Jag var bortrest under två veckor i juli och var orolig över att fakturan skulle komma när jag precis åkt och vara på tio dagar så att jag inte skulle hinna betala den i tid. Mailade hingsthållaren men fick inget svar men tänkte att jag i alla fall gjort vad jag kunde för att få betala.
 
Jag vill ha den direkt. (Fick fakturan från kliniken 1h efter vårt besök idag).
Jag tycker att det är helt rationellt om jag får den inom en månad.

Ps. Varför har företag 3 år på sig? Känns fullkomligt onödigt även för de minsta bolagen att få vänta så länge med lagen på sin sida.
 
Jag har haft samma person till en viss typ av arbeten i 10 år. Har anlitats i snitt 2-3 ggr/år, och hittills har jag fått fakturor en gång. Det var efter fem år. Nu är det fem år sedan igen, men jag kommer att betala allt ändå när den väl kommer, för att hen är så bra på sitt jobb och jag inte vill bråka.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
73 764
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 499
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp