Bukefalos 28 år!

Hur länge vänta på att katten klättrar ner självmant?

superstar

Trådstartare
Min katt har klättrat upp på en takbjälke i stallet (ca 20 meter högt) och suttit där sedan någon gång igår. Jag vet att han varit på samma plats minst 4 ggr tidigare och då tagit sig ner självmant, så man bör ju tycka att han vet hur det går till. Men nu när det passerat ett dygn börjar jag faktiskt undra. När man kommer jamar han och verkar vilja ner, men samtidigt så lägger han sig efter en stund och sover/tvättar sig/tittar på fåglarna så han verkar ju inte särskilt stressad.

Hur länge skulle ni våga vänta innan mer drastiska åtgärder (typ brandkåren...) tas till?
 
Sv: Hur länge vänta på att katten klättrar ner självmant?

Om han har varit uppe där tidigare och tagit sig ned själv hade jag inte varit oroad.
Att be brandkåren komma kostar 2 man och en stegbil - runda slängar 6000 kronor sist jag frågade.
 
Sv: Hur länge vänta på att katten klättrar ner självmant?

Och när de kom till oss för att plocka ner en kattunge kostade det inget mer än en tårta.
De tyckte det var bra övning att å öva med liften och kom när inga andra lam fanns. Dock med hela styrkan så att de kunde åka om det kom ett larm.
 
Sv: Hur länge vänta på att katten klättrar ner självmant?

När vår ungkatt klättrade upp i ett stort träd härom veckan, och inte vågade klättra ner, så vågade vi vänta.

Den satt på 10-15 meters höjd, och trädets nedersta 5-7 meter saknar helt grenar, det är bara relativt slät bark. Så fort katten kunde se oss i närheten, jamade den och lät ynklig, men den ville, eller vågade, inte komma ner hur vi än lockade. Stege var inte möjlig att använda för att klättra upp.

Den fick sitta kvar under natten, och på morgonen så satt den utanför ytterdörren.

Vi förde många resonemang om hur vi skulle kunna göra för att få ner katten, men det löste sig av sig själv.

Katten klarar några dygn i trädet/på bjälken. Låt den försöka lösa det själv, men sök efte räddningsmöjligheter medan du väntar.

Finns det någon hantverkare som ofta jobbar på tak/med höga byggnader som ladugårdar eller så, i närheten? En sådan person har ofta erfarenhet av att fixa med saker högt upp, samt har tillgång till adekvat utrustning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge vänta på att katten klättrar ner självmant?

En tjej på mitt jobb berättade att en av deras katter suttit 11 dygn i en hög tall och sedan blåst ner :eek:, och när den varit nere några dagar klättrade den upp i en annan tall och satt där i nio dagar till. den gången kom den ner för egen maskin och mådde bra efter omständigheterna.

Jag tycker det var extremt och skulle inte vilja vänta så länge, men katter har en förmåga att överleva det mesta verkar det som.
 
Sv: Hur länge vänta på att katten klättrar ner självmant?

Jag hoppas verkligen att katten har kommit ner nu men jag hade inte väntat alls om en katt hade suttit där uppe i ett dygn. Jag hade inte ens väntat så länge. En katt behöver äta ofta för att må bra. Redan efter 12-24 timmar börjar dess inre organ fara illa av svälten.
 
Sv: Hur länge vänta på att katten klättrar ner självmant?

Jag hade is i magen och efter 3 dygn klättrade han ner. Självklart hade jag kunna tänka mig att ringa brandkåren för att få ner honom, beroende på priset (skiljer sig tydligen en hel del mellan olika stationer...) men vad händer nästa gång han klättrar upp? Kan ju inte ringa brandkåren stup i kvarten? Så jag är väldigt glad att han tog sitt förnuft till fånga och klättrade ner på egen hand, även om jag kände mig elak som väntade så länge...
 
Sv: Hur länge vänta på att katten klättrar ner självmant?

Härligt att han kom ner utan nån större dramatik. Förhoppningsvis gör han inte om det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 628
Senast: tott
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
737
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp