Bukefalos 28 år!

Hur lär jag honom galoppfattning?

R

Reeban

Jag har en stor femårig valack, korsning melllan ardenner och halvblod. Han är världens underbaraste häst och jag håller för fullt på att rida in honom. Jag hade först tänk rida han några månader i skritt och trav så att han kan bygga lite muskler och balans för att sen började galoppera och rida lite mer avancerat. Nu till min fråga. Vilket e det bästa sättet att lära en häst galoppfattning????!!! :confused:
Behöver råd och tips!!! ;)
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

ETT bra sätt är att longera först o lära in kommandot-galopp!
Jag har samtidigt tagit en snabb kram i linan o sen kunnat gjort samma sak uppsuttet. Den hästen har ALDRIG fattat fel galopp.

I Galopp så bär sig hästen som regel lättare o därför rider jag unghästar i alla gångarterna.

I fattningen får hästen inte trava iväg i ett för snabbt tempo, då den får svårt att hålla rätt på benen.
Rid gärna med sällskap o kom ihåg att berömma massor o strunta i vilken galopp det blir i början.
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

hej!! jag skulle råda dig till att vänta ett tag tills hästen har lärt sig alla gångarter tillräkligt bra. med en så pass ung häst ska man ta en sak i taget. ta den tid hästen behöver. det kan bli himla svårt för den att förstå sådant svårt redan nu. vänta ett år och testa dig fram sen. gör det du sa att skritta en månad eller nåt, det låter helt perfekt. då lovar jag dig att hästen kommer få jätte fina muskler!! ha det bra!! kram från jojo
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

hej!! jag skulle råda dig till att vänta ett tag tills hästen har lärt sig alla gångarter tillräkligt bra. med en så pass ung häst ska man ta en sak i taget. ta den tid hästen behöver. det kan bli himla svårt för den att förstå sådant svårt redan nu. vänta ett år och testa dig fram sen. gör det du sa att skritta en månad eller nåt, det låter helt perfekt. då lovar jag dig att hästen kommer få jätte fina muskler!! ha det bra!! kram från jojo
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

Ja, jag hade oxå tänkt göra på det viset men tänkte höra mig för om råd från andra. Men det borde ju vara det enklast sättet att först lära honom att galoppera genom kommandot "gaaaalopp" under longering. Tack för tipset!
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

hej!! jag skulle råda dig till att vänta ett tag tills hästen har lärt sig alla gångarter tillräkligt bra. med en så pass ung häst ska man ta en sak i taget. ta den tid hästen behöver. det kan bli himla svårt för den att förstå sådant svårt redan nu. vänta ett år och testa dig fram sen. gör det du sa att skritta en månad eller nåt, det låter helt perfekt. då lovar jag dig att hästen kommer få jätte fina muskler!! ha det bra!! kram från jojo

----------------------------------------------------

Tack för ditt svar! ;)
Jag tar det väldigt lugnt med honom. Dels för att han e så ung o han har aldrig varit hanterad innan (gått på lösdrift tills för 1 månad sen) och sen för att jag vill inte att han ska känna sig stressad eller så. Vi tar det i hans takt. Skritten funkar bra nu o han börjar lyssna bra på skänklarna. Traven e lite "vinglig" men han har ju inte så bra balans eller koll på sina stora hovar :) Men han e otroligt klok o så småningom blir det nog oxå bra. Galopp väntar jag några månader med. Jag har ju all tid i världen!!
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

Som sagt, det bästa är att lära in kommandot från marken, genom longering/ tömkörning. Sen är bara att använda det tillsammns med galoppskänkel tills han lär sig att skänkeln betyder samma sak liksom..
Du har ingen bild på honom? Häftig korsning tycker jag, skulle gärna vilja se den! Lycka till!
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

Som sagt, det bästa är att lära in kommandot från marken, genom longering/ tömkörning. Sen är bara att använda det tillsammns med galoppskänkel tills han lär sig att skänkeln betyder samma sak liksom..
Du har ingen bild på honom? Häftig korsning tycker jag, skulle gärna vilja se den! Lycka till!

----------------------------------------------------

Jo jag ska fixa bild på honom så fort jag kan. Han ser ut som ett halvblod fast väldigt stor o grov. Han e ca 1,72 hög, med rätt korta ben o kropp. Ska fixa bild!
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

*knapp*

Kan väl låta bra att bara skritta och trava honom ett tag, se bara till att du inte "inte" galopperar om han råkar rulla igång i galopp.
Altså, såklart att om han är dum och rusar iväg i avskräckande syfte måste man ju ta bort det beteendet men om han tappar balansen eller nått och trillar in i galopp så fortsätt att galoppera en liten bit och beröm innan du saktar av.
Anledningen?
Om du sitter och blåhåller att hästen INTE FÅR galoppera, oavsett, så kommer (kan komma..) det bli väldigt konstigt för hästen den dagen du Plötsligt bestämmer att "idag ska vi galoppera"...

Gör inte så stor affär av galopperandet. Har man tillräckligt med utrymme är det inte svårt även för en ovan stor häst att galoppera med ryttare.

Lycka till! :)
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

*knapp*

Kan väl låta bra att bara skritta och trava honom ett tag, se bara till att du inte "inte" galopperar om han råkar rulla igång i galopp.
Altså, såklart att om han är dum och rusar iväg i avskräckande syfte måste man ju ta bort det beteendet men om han tappar balansen eller nått och trillar in i galopp så fortsätt att galoppera en liten bit och beröm innan du saktar av.
Anledningen?
Om du sitter och blåhåller att hästen INTE FÅR galoppera, oavsett, så kommer (kan komma..) det bli väldigt konstigt för hästen den dagen du Plötsligt bestämmer att "idag ska vi galoppera"...

Gör inte så stor affär av galopperandet. Har man tillräckligt med utrymme är det inte svårt även för en ovan stor häst att galoppera med ryttare.

Lycka till!

-------------------------------------------------

Tack för ditt svar o dina tips.
Anledningen till att jag ställde frågan från början e för att han har varit rätt "slö" o lugn än så länge, vilket kanske kan försvåra det här med att lära honom galopp eftersom han inte e den typen som travar o travar tills han faller in i galopp? Men igår va jag ute o red honom o nu har han börjat få lite energi. Han har ju bara varit igång i 1,5 vecka nu o han börjar gilla havren :)
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

Försök göra allt du kan för att inte låta honom rusa in i galoppen, dvs trava och trava tills han snubblar in i den.. Det främjar bara slängtraven och kan vara svårt att få bort sen..


Lär honom ett muntligt kommando som du kan använda i början, samtidigt som du ger galoppskänkel och släpper fram i handen..

Ett bra sätt att komma igång i galopp kan vara att rida på volt (om han är tillräckligt stark för det, annars gör du det strax innan ett hörn. Om du rider på bana dvs..)
Flytta in bakdelen lite innanför spåret så ytter bak kommer mer under hästen i skritt eller trav (lättast från trav på vissa och skritt på andra, har med styrka och temperament att göra. ;)) då har du det aktiverande galoppbenet på rätt ställe och det underlättar lite när du lägger till galoppskänkeln och smackar fram..

Svårt att bara skriva.. Inte ridit tillräckligt mkt i sommar för att få fram det hela i ord. ;)

Lycka till!
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

hej!! jag skulle råda dig till att vänta ett tag tills hästen har lärt sig alla gångarter tillräkligt bra. med en så pass ung häst ska man ta en sak i taget. ta den tid hästen behöver. det kan bli himla svårt för den att förstå sådant svårt redan nu. vänta ett år och testa dig fram sen. gör det du sa att skritta en månad eller nåt, det låter helt perfekt. då lovar jag dig att hästen kommer få jätte fina muskler!! ha det bra!! kram från jojo

----------------------------------------------------

Tack för ditt svar! ;)
Jag tar det väldigt lugnt med honom. Dels för att han e så ung o han har aldrig varit hanterad innan (gått på lösdrift tills för 1 månad sen) och sen för att jag vill inte att han ska känna sig stressad eller så. Vi tar det i hans takt. Skritten funkar bra nu o han börjar lyssna bra på skänklarna. Traven e lite "vinglig" men han har ju inte så bra balans eller koll på sina stora hovar :) Men han e otroligt klok o så småningom blir det nog oxå bra. Galopp väntar jag några månader med. Jag har ju all tid i världen!!


hejsan:) men de är juu jätte bra att du tar de lite lugnt med han;) han var väl inte så gammal om ja minns fel?:smirk: man ska ju ta de lite lugnt i början.. Galoppen kommer , ja lovar! de fixar sig nog;) Lycka till!!
 
en liten fråga!!!

ursäkta att jag hoppar in i din tråd!:angel:
håller på att rida in en nordsvensk och mitt problem är att jag har jättesvårt att få upp henne i trav och galopp vågar jag inte ens tänka på.. smäller med spön bakom henne och hon bryr sig inte ett dugg. några tips.kommandona fungerar nte heller!
glad för alla tips:idea: :rofl:
 
Sv: Hur lär jag honom galoppfattning?

Jag håller på och rida in min häst nu oxå och jag rider bara i skogen (nästan).

han lärde jag galopp genom att säja galopp när han trillar in i den eller bjuder till galopp, detta har funkat kanon med oss i alla fall.

Kram och lycka till.
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 676
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 224
Senast: banani
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp