Hur lär man sig det behöver kunna för att vara en bra hästägare?

tapeten

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att skaffa häst innan jag fyller trettio, vilket är om två år (:o:crazy:). Nu funderar jag på hur jag ska förbereda mig så att jag blir en bra hästägare som kan ta hand om min häst på bästa sätt.

Bakgrund:
Började på ridskola när jag var sex, hade mellan tolv och arton års ålder halvfoder- och egen ponny, sedan uppehåll på några år varefter jag blev medryttare och sedan fodervärd i ett par år. Har nu precis börjat på ridskola igen efter ytterligare några års uppehåll.

Inför att skaffa häst känner jag mig lugn på fronterna:
- Ridkunskap: Jag är rätt säker på att jag med god hjälp av en bra tränare kan axla rollen som mer eller mindre ensam ryttare på en häst, med allt vad det innebär av att kunna träna hästen uppbyggligt, säkert och skadeförebyggande.
- Ekonomi: Jag kommer att dela ägandet av hästen 50/50 med min mamma. Har jobb och kommer att ha en okej buffert innan hästköpet. De löpande nödvändiga kostnaderna kommer vi dela lika på medan jag står för allt "extra" såsom träningar, tävlingar, läger och annat skoj. Men skulle det krisa är mamma beredd att pitcha in det som behövs (hon har helt andra ekonomiska förutsättningar än jag).
- Tid: Efter olika omgångar som hästägare, medryttare och fodervärd anser jag mig vara helt på det klara med vad det innebär tids- och energimässigt att ha en häst, och vad det innebär i uppoffringar av andra saker. Jag har ett jobb med mycket flexibla arbetstider och jag kommer inte, som t.ex. med foderhästen, vara helt ensam i vardagsskötseln då mamma gärna är med och tar någon dag i veckan.
- Vilja: En bit in i vuxenlivet har jag insett att jag måste ha hästar i vardagen. Jag har haft mina år av att vara "fri" och göra vad jag vill (glida iväg på en after work efter jobbet, spontana resor, flytta omkring osv) och är nöjd med det. Jag är med på vilken omställning det är att ha ansvar för en häst och vet att det är så jag vill att resten av livet ska vara!
- Vardagshästhantering: Allt det där man gör när allt är som vanligt (mocka, fodra släppa in och släppa ut, transportera, klippa, etc etc) sitter i ryggmärgen.

MEN. Jag har insett att jag kan alldeles för lite för att kunna vara en självständig och klok hästägare. När jag tidigare har haft ansvar för en häst och "onormala" saker har hänt har jag känt mig utlämnad till att lita på andra kunnigare personer i stallet, på hovslagaren, på veterinären, etc. Så vill jag inte att det ska bli den här gången. Jag vill vara trygg i mitt ansvar och kunna förhålla mig kritiskt till diverse (både självutnämnda och faktiska) experter, och kunna känna att jag har tillräckligt med kött på benen för att själv avgöra vad som är bäst för min häst. Jag menar inte att jag inte ska ta hjälp, för det ska jag förstås, men det finns en skillnad mellan att vara totalt beroende på att lita på att det som veterinären/hovslagaren/någon annan i stallet/etc säger är bäst och att ha egen kunskap att kunna "checka av mot". För att t.ex. veta när det är dags att konsultera en annan veterinär. För att inte stå helt handfallen om något akut händer. För att både kunna handla förebyggande och upptäcka eventuella fel (sjukdom, hälta, etc) i ett tidigt skede.

Jag har ett-två år på mig att lära mig så mycket som möjligt! Nu frågar jag er:
A) Vad tycker ni att man som hästägare bör kunna inom olika fält? Både teoretiskt och praktiskt.
B) Hur gör man bäst för att lära sig detta? Både teoretiskt och praktiskt. Att läsa böcker är ju en given metod. Men hur tränar man sitt öga? Hur tränar man sin känsla? Även om man har "tillgång" till en häst (t.ex. genom att vara medryttare) är det ju långtifrån säkert att den rad av situationer man som hästägare kanske kommer att behöva hantera kommer att dyka upp med medryttarhästen.

Om det hade funnits någon kurs i "Hästägarkunskap i teori och praktik" hade jag gärna gått den, men jag är alltså inte ute efter en hästskötarutbildning eller liknande då jag har nog med CSN-lån och ett jobb som jag trivs med. :)

Vad har ni för tankar och funderingar kring detta?
 
Sv: Hur lär man sig det behöver kunna för att vara en bra hästägare?

Just det, kanske kan vara bra att förtydliga direkt så ni slipper undra:

Anledningen till att jag och mamma ska dela på hästen är att hon precis som jag vill ha stallivet som en del av sin vardag. Hon älskar att "andas hästluft", att pyssla med hästarna, fixa i stallet och ta en lugn ridtur då och då. Men det är jag som kommer att ha huvudansvaret både för hästens vardagliga skötsel och träning samt vara den som det står och faller med när det kommer till att göra bedömingar om vad som är bäst för hästen.
 
Sv: Hur lär man sig det behöver kunna för att vara en bra hästägare?

Jag tror inte du har något att oroa dig över utan tvärt om att du verkar väldigt väl förberedd! :) Fullärd blir man aldrig utan tvärt om är varenda en av oss beroende av veterinärer, hovslagare, tränare, vänner som bollplank och lärare. Det viktigaste enligt mig är inte att kunna allt utan att vara ödmjuk och medveten om sina egna begränsningar. Hästägande/omvårdnad är inget man kan plugga sig till, learning by doing är det som gäller här haha.

Lycka till! :)
 
Sv: Hur lär man sig det behöver kunna för att vara en bra hästägare?

Om det är nåt jag har lärt mig så är det att man lär sig med tiden och aldrig blir fullärd..verkligen inte.
Jag har haft egen häst i 10 år nu och det kommer upp nya saker då och då fortfarande.

Det finns ingen som kan vara en helt ultimat hästägare från början..eftersom att det enda sättet att bli bra på är "lära genom att göra" och man gör små fel ibland och lär sig med tiden. Som i föregående inlägg är vi alla ändå beroende hela tiden till kunskapssökande eller att man måste förlita sig till andra när ens egen kunskap inte räcker till..och så är det hela ägarskapet igenom, det finns ingen som kan allt.

Idag finns det dessutom hela tiden hjälp att få oavsett om man så står helt ensam i stallet. Veterinärråd tex är bara ett samtal bort. Det finns kunnigt folk inom foder, träning osv.
Nätet där man kan ta del om forskning, rapporter etc..ord från stora erkänt kunniga tränare. Det finns hur mycket som helst att läsa sig till.

Grundläggande skötsel bör man däremot ha koll på, dvs vad hästen kräver för att må bra.
Foderkunskap bör man sätta sig in i, mängder, fodersorter etc.
Ta reda på hur en korrekt verkning ska se ut.
Man bör vara medveten om hur utrustning ska sitta och hur dem verkar
Förmodligen kan man rida ok i alla fall - skaffa tränare om man vill utvecklas.


I övrigt så ja..att träna sitt öga eller sin känsla är genom att göra och umgås med hästar. Och kunna lita på sin egen magkänsla många gånger mer än vad man lyssnar till andra fullt ut eftersom att man måste tänka lite mer inviduellt och därför kan man inte lyssna fullt ut på vad andra anser alltid. Ett öppet sinne är också mycket viktigt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lär man sig det behöver kunna för att vara en bra hästägare?

Jag tror att du är helt redo att skaffa häst. Jättekul att du gör det ihop med din mamma. :) Jag och min dotter delar häst under ungefär samma premisser som er, och det funkar jättebra. :)

Ju längre man håller på med hästar, desto mer inser man att man har mer att lära. Fullärd blir man aldrig, trots många år med häst.

Lycka till! :)
 
Sv: Hur lär man sig det behöver kunna för att vara en bra hästägare?

Det bästa sättet är att stå där med hästen och tvingas lära sig då. Under de här två månader jag varit hästägare har ja lärt mig massor och då var jag på inga sätt en nybörjare. Men med en häst att ta hand om så får man testa sig fram. Visst kan man läsa sig till en hel del, men det mesta kommer av erfarenhet och genom att göra.
 
Sv: Hur lär man sig det behöver kunna för att vara en bra hästägare?

Learning by doing är det som gäller.

Ingen kan allt, hästar reagerar olika så du måste lära dig din häst.
Sen är man öppen och lyssnar och läser på för att hålla sig ajour.
Är hästen sjuk/skadad så vet magen bäst!
Lyssna på magkänslan och ta hellre ut veterinär en gång för mycket än för lite.
Känns inte veterinären bra så byter man.
 
Sv: Hur lär man sig det behöver kunna för att vara en bra hästägare?

Hej!

Jag tycker du låter mer än redo. Man kan inte kunna allt och man behöver heller inte kunna allt. Ju längre man har häst desto mer lär man sig, det är (för att vara lite flosklig) en del av resan.

Jag pluggade ett år till hästskötare innan jag skaffade häst, hade varit medryttare och jobbat med hästar, men det är inte alls nödvändigt så länge man har kunnigt folk omkring sig.

Mycket kan man ju som sagt läsa sig till, annat lär man sig under tiden. Jag känner mig som en veritabel expert på hästskador och konstiga sjukdomar tex, ridning däremot har jag nästan glömt hur man gör.

Något som är bra att kunna är att slå på tappskor, men det kan du be din hovslagare lära dig när hen ändå är där och skor hästen.

Ut och shoppa med dig!

/Lavinia :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 886
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp