Bukefalos 28 år!

Hur lär man sig tömkörning?

F

FTW

Jag har provat att tömköra ett fullblod några gånger med en medhjälpare som ledde, men nu har jag ingen medhjälpare längre, så nu undrar jag hur jag ska göra nu.

Hästen är av typen som kan gör vad som helst, ända tills hon drar ur kontakten till omvärlden. Då blir hon het, okoncentrerad, far omkring och har helt enkelt egna idéer om vad som ska göras.
Det är ju hanterbart när man leder eller rider, men det känns lite svårt att lära sig själv att tömköra med en sådan häst i tömmarna.
Några tips? Jag är så himla rädd att linda in henne i linorna, för sedan lär jag väl inte få komma med tömkörningsgjorden fler gånger ...
:crazy:
 
Mitt förslag:
Tänk efter hur det känns i händerna när du rider. Försök efterlikna det. Börja med korta tömmar om du är rädd för att trassla in dig. Då menar jag korta som ett par vanliga tyglar. Gå bredvid hästen och öva in känslan. Sen länger du allt eftersom och behåller samma kontakt. När du använder dig av korta tömmar så använder du naturligtvis inte någon pisk. Endast rösten.
Inga glappande tömmar ut fina kramningar som tömtag.
 
Oops! Ibland är man mindre tänkande än andra gånger ... :o Klart man ska ha korta tömmar till att börja med. Tack!

Fast det där med att tömmarna inte får glappa - innebär det att man inte kan "western-tömköra"? Jag rider ofta på rätt långa tyglar, men det kanske inte funkar när man kör, eller?
 
Nä långa tömmar kan till en början iallafall leda till "nos mot näsa". Hästen behöver allt stöd den kan få. När du rider western så använder du vikterna på ryggen istället för tyglarna. När du kör har du bara tömmarna och rösten. Träna gärna in några enkla röstkomandon när du rider, då försår hästen bättre även när du kör.
Många tycker att man är lite konstig när man sitter på sin häst som inte vill fatta trav men så fort man säger sssssssssss så börjar den trava oavsätt hur mycket man kämpat med skänklarna....

Lycka till
 
Tänk på att det alltid finns en skaderisk med tömkörning det är bla därför tömkörningstömmar är längre än körtömmar!
Jag tömkör inte själv men brukar kolla när min man kör för KG Svensson (A tränare)

/ Sandra ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 255
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 462
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 266
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp