Hur läser man?

karamelldrottningen

Trådstartare
Inför en tenta hur gör man?
Alltså hur lägger man upp det? Hur gör ni?

Har hittills gjort så att jag läser igenom materialet och sedan försöker komma ihåg allt.
Läser ni allt dagen innan eller lägger ni upp mer för flera dagar?
Skriver ni också? Jag har hittills inte testat detta då det tar längre tid men kanske värt det i slutändan, att man får in det mer?
 
Beror på hur svår tentan var, men jag fick ofta börja plugga kanske 2-3 veckor innan. Det räckte inte heller med att läsa utan jag brukade ha färgglada överstrykningspennor som jag kladdade i böckerna med, antecknade i anteckningsblock och ibland till och med satte upp post-it lappar på väggarna och använde stora blädderblock.

Nej, jag är inte "book-smart" utan fick kämpa ganska hårt för att ta mig igenom akademiska studier :angel:
 
Jag på universitetet:

tumblr_o16n2kBlpX1ta3qyvo1_1280.jpg
 
Jag brukar läsa och skriva samtidigt, skriva av det som jag tycker är viktigt för att få som en egen sammanfattning. Jag vill helst skriva för hand, jag upplever att jag får in det bättre då än om jag skriver med ett tangentbord.

Jag läser inte allt bara precis dagen innan utan jag läser igenom flera dagar innan, funderar på vad jag verkligen förstår och vad jag behöver läsa in mig bättre på. Brukar även göra en lista med typ "det här behöver jag kunna" sedan bockar jag av sak för sak när jag känner att jag har koll på den punkten.

Har hittills läst lite över 120 hp (bara på grundnivå dock) och inte kuggat en enda tenta, så detta sätt funkar för mig i alla fall, men alla är ju olika ☺
 
Beror på hur svår tentan var, men jag fick ofta börja plugga kanske 2-3 veckor innan. Det räckte inte heller med att läsa utan jag brukade ha färgglada överstrykningspennor som jag kladdade i böckerna med, antecknade i anteckningsblock och ibland till och med satte upp post-it lappar på väggarna och använde stora blädderblock.

Nej, jag är inte "book-smart" utan fick kämpa ganska hårt för att ta mig igenom akademiska studier :angel:
Oj två veckor innan! Kanske jag som är lite naiv och tidsoptimist 😅
Överstrykningspenna var bra tips! Fast vet inte om jag vill kladda i böckerna :cautious:
 
Jag brukar skumma igenom allt för att få en uppfattning av omfattningen och hur det är uppdelat.
Sen läser jag igen och gör anteckningar av det som är relevant i stora drag. Helst inte i form av rader utan mer som tankekarta, tabeller, med mycket pilar och sånt där. Det behöver inte vara begripligt för någon annan än mig själv. Mest för att boken redan är i form av text och rader så jag vill föra in lite variation. Är det mycket begrepp att lära sig skriver jag dem med en annan färg. Tar extra tid men hjärnan behöver ju tid för att det ska fastna också.
Handlar det mer om system och processer och hur saker hänger ihop fokuserar jag mer på pilar etc i anteckningarna.

Sen läser jag igenom anteckningarna. Ibland surfar jag lite på relaterade ämnen och snappar upp ett och annat. Inte för att jag behöver mer info men det kan leda till några aha-upplevelser att få se hur begreppen används i riktiga sammanhang. Det är heller inte så ansträngande att slö-surfa lite på ett visst ämne så det kan jag göra när jag ändå är lite trött eller så. Får jag relevanta aha-upplevelser för jag in det i anteckningarna.

Sen, i bästa fall, så tar jag ledigt från studier åtminstone dagen innan tentan. Så att hjärnan får vila och smälta allt innan det är dags.
 
Beror på hur svår tentan var, men jag fick ofta börja plugga kanske 2-3 veckor innan. Det räckte inte heller med att läsa utan jag brukade ha färgglada överstrykningspennor som jag kladdade i böckerna med, antecknade i anteckningsblock och ibland till och med satte upp post-it lappar på väggarna och använde stora blädderblock.

Nej, jag är inte "book-smart" utan fick kämpa ganska hårt för att ta mig igenom akademiska studier :angel:
Ja! Färger är toppen! Färger, post its, färgglada flikar. Mina sammanfattningar brukar vara väldigt färgglada 🙈 Det gör att jag på nåt vis får in det lättare i hjärnan.
 
Delar upp materialet i olika delar som berör olika saker och pluggar in varje del för sig. Läser igenom materialet samtidigt som jag skriver stödord, stödanteckningar och använder överstrykningspennor både i anteckningarna och i böckerna. Ringar in mycket med starka färger och gör pilar. Jag försöker komma igång och plugga minst 2 veckor före tentan, beroende på hur stor tentan är, ibland 3-4 veckor före om det är en stor tenta.
 
Inför en tenta hur gör man?
Alltså hur lägger man upp det? Hur gör ni?

Har hittills gjort så att jag läser igenom materialet och sedan försöker komma ihåg allt.
Läser ni allt dagen innan eller lägger ni upp mer för flera dagar?
Skriver ni också? Jag har hittills inte testat detta då det tar längre tid men kanske värt det i slutändan, att man får in det mer?
Gjorde en kortare repetition i slutet av kursen, en vecka innan tentan ungefär, och sen någon extenta för att kolla svårighetsgraden, efter det inget mer. Alltså inget direkt "tentaläsande" för min del.
 
Oj två veckor innan! Kanske jag som är lite naiv och tidsoptimist 😅
Överstrykningspenna var bra tips! Fast vet inte om jag vill kladda i böckerna :cautious:
Det finns suddbara överstrykningspennor!

Jag gör både överstrykningar, skriver egna kommentarer och massor sånt i mina kursböcker.
Och ärligt talat, de beg böckerna som jag har uppskattat mest är just sådana där folk redan har skrivit förklaringen på krångliga ord, lagt till någon minnesregel i kanten eller liknande. För då blir pluggandet lättare!
 
Oj två veckor innan! Kanske jag som är lite naiv och tidsoptimist 😅
Överstrykningspenna var bra tips! Fast vet inte om jag vill kladda i böckerna :cautious:

Jag brukar läsa och skriva samtidigt, skriva av det som jag tycker är viktigt för att få som en egen sammanfattning. Jag vill helst skriva för hand, jag upplever att jag får in det bättre då än om jag skriver med ett tangentbord.

Jag läser inte allt bara precis dagen innan utan jag läser igenom flera dagar innan, funderar på vad jag verkligen förstår och vad jag behöver läsa in mig bättre på. Brukar även göra en lista med typ "det här behöver jag kunna" sedan bockar jag av sak för sak när jag känner att jag har koll på den punkten.

Har hittills läst lite över 120 hp (bara på grundnivå dock) och inte kuggat en enda tenta, så detta sätt funkar för mig i alla fall, men alla är ju olika ☺

Jag brukar skriva av viktiga delar kurslitteraturen med olika färgade pennor och skriva upp sidnummer. Detta i kombination med att titta på tidigare tentor och komplettera med egna frågor för att täcka det område det berör.
 
Oj två veckor innan! Kanske jag som är lite naiv och tidsoptimist 😅
Överstrykningspenna var bra tips! Fast vet inte om jag vill kladda i böckerna :cautious:

Det finns halvgenomskinliga små post-its som man kan använda om man inte vill kladda.

Jag trodde inte att det var möjligt att klara universitetsstudier genom att läsa på allt dagen innan. Det är annars den approach som passar min personlighet bäst, och så tog jag mig framgångsrikt igenom högstadiet och gymnasiet. Men skulle aldrig klara det jag läser nu med den inställningen. Jag sätter upp mål för varje vecka och försöker följa det så gott jag kan.

En metod är ju att skumma texten och även lyssna på vad lärarna säger om saken och sedan göra en lista på vad som är viktigast att kunna. Och sedan fokusera på en punkt om dagen, eller en punkt i veckan, beroende på hur många punkter det finns.

Viktigt att inte göra allt på en gång, då blir det kaos och man får ingen känsla av att lyckas. Bättre med små delmål så att man känner att man kommer någonstans.
 
Inför en salstenta brukar jag skriva en ordlista med viktiga/återkommande ord, begrepp och personer som jag sedan nöter in. För vissa tentor räcker det, inför andra tentor brukar jag också sammanfatta kapitel/artiklar och läsa igenom sammanfattningarna tills jag känner att det mesta sitter.
 
Det finns halvgenomskinliga små post-its som man kan använda om man inte vill kladda.

Jag trodde inte att det var möjligt att klara universitetsstudier genom att läsa på allt dagen innan. Det är annars den approach som passar min personlighet bäst, och så tog jag mig framgångsrikt igenom högstadiet och gymnasiet. Men skulle aldrig klara det jag läser nu med den inställningen. Jag sätter upp mål för varje vecka och försöker följa det så gott jag kan.

En metod är ju att skumma texten och även lyssna på vad lärarna säger om saken och sedan göra en lista på vad som är viktigast att kunna. Och sedan fokusera på en punkt om dagen, eller en punkt i veckan, beroende på hur många punkter det finns.

Viktigt att inte göra allt på en gång, då blir det kaos och man får ingen känsla av att lyckas. Bättre med små delmål så att man känner att man kommer någonstans.
Veckomål hade varit vettigare helt klart! Känns just nu som att det är hur mycket som helst att jag inte riktigt vet var jag ska börja :crazy:
 
Det finns halvgenomskinliga små post-its som man kan använda om man inte vill kladda.

Jag trodde inte att det var möjligt att klara universitetsstudier genom att läsa på allt dagen innan. Det är annars den approach som passar min personlighet bäst, och så tog jag mig framgångsrikt igenom högstadiet och gymnasiet. Men skulle aldrig klara det jag läser nu med den inställningen. Jag sätter upp mål för varje vecka och försöker följa det så gott jag kan.

En metod är ju att skumma texten och även lyssna på vad lärarna säger om saken och sedan göra en lista på vad som är viktigast att kunna. Och sedan fokusera på en punkt om dagen, eller en punkt i veckan, beroende på hur många punkter det finns.

Viktigt att inte göra allt på en gång, då blir det kaos och man får ingen känsla av att lyckas. Bättre med små delmål så att man känner att man kommer någonstans.
Ang det fetade... Nej jag tror inte det heller. Vi har haft en kurs ungefär 1 vecka nu (+ idag) och jag har redan 40 sidor med anteckningar, dataskrivet. Inte en chans att man hinner läsa igenom dagen innan. Detta måste pluggas in under längre tid.
 
Jag hänger inte riktigt med på varför man skulle behöva tentaläsa i någon större omfattning? Det som ingår i tentamen har man väl tagit till sig under kursens gång?
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 579
Senast: Wille
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 217
Senast: manda
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp