Hur lång är en ”långpromenad”?

Bukefalos 30 år!

Hur lång är en ”långpromenad”?

• 2-5 km

Röster: 2 2,0%
  • 5-7 km

Röster: 49 48,0%
  • 7-10 km

Röster: 39 38,2%
  • 10-15 km

Röster: 10 9,8%
  • Mer än 15 km

Röster: 2 2,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    102
  • Omröstning stängd .
En långpromenad är minst 1 timme enligt mej, att räkna om det i km går ju inte. Du kan ju hitta på så mkt under en timme. Du kanske stannar på en bra plats och kastar lite boll för kondis, eller hittar en annan hund de får leka med osv. Så att säga en "km" är verkligen mer som "hur långt är ett snöre".. Som sagt räknar mer i minuter / timmar.

Typ min "definition"
5 min = snabbkiss
15 min = runt kvarteret
30 min = promenad
45 min = lite längre promenad
1 - 2 tim = långpromenad
2-5 timmar = halvdagstur
5 och mer timmar = heldagstur

Jag har bara aldrig hört någon mäta långpromenad i tid innan.
Och jag har aldrig mätt hur lång sträcka vi går. Mätte inte ridturerna heller, annat än i tid.
Långpromenaderna är ju inte konditionshöjande, bara berikning. Även för mig.
Jag är numera både gammal och "multisjuk" och klarar inte att gå miltals En timme i skogen är måttet på vad jag klarar. Eftersomj han går i lina är han rätt fri att röra sig som han vill.

En långpromenad är minst 1 timme enligt mej, att räkna om det i km går ju inte. Du kan ju hitta på så mkt under en timme. Du kanske stannar på en bra plats och kastar lite boll för kondis, eller hittar en annan hund de får leka med osv. Så att säga en "km" är verkligen mer som "hur långt är ett snöre".. Som sagt räknar mer i minuter / timmar.

Typ min "definition"
5 min = snabbkiss
15 min = runt kvarteret
30 min = promenad
45 min = lite längre promenad
1 - 2 tim = långpromenad
2-5 timmar = halvdagstur
5 och mer timmar = heldagstur
Det här är nog det som jag känner igen mig själv mest i. Jag tänker nog också mer i tid än kilometer (men nog mer pga olika tempon etc än pga långa pauser)

När det gäller hundpromenader så räknar jag nog det mycket i tid faktiskt, det är ju lite ur hundens perspektiv då tänker jag. Om han är aktiv under en förhållandevis kort sträcka men springer mer och fram och tillbaka osv så blir den ju lång för honom, speciellt om vi är ute runt timman.

Så väldigt mycket beror ju helt klart på vad man låter hunden göra på promenaden. En lös aktiv 3 km promenad lös i skogen kan vara längre för hunden än vad en kopplad 6 km promenad är som kopplad.

Jag tänker att en rastning är runt tio-tjugo minuter, en vanlig promenad runt timmen och en långpromenad 2timmar och uppåt lite sådär löst. Jag har också svårt att mäta det i kilometer. :)

Sedan tycker jag absolut att en långpromenad är konditionshöjande för de flesta inblandade @tanten! Hur skulle det inte vara det?

Jag har inte sett någon nämna hundens storlek än, jag tänker att det ändå är lite relevant? Vad som räknas som "långt" måste ju skilja sig för en schäfer och en chihuahua, även hundens ålder spelar in tänker jag.

Vi har en liten hund som är knappt 9 månader. Jag kan pga fysik inte gå jättelångt, runt 2 km är min smärtgräns just nu. Rastning (morgon, em, kvällskissen) brukar vi ta ett varv runt huset (bor i lägenhet) bara. Sen en kort promenad är runt kvarteret och en lång promenad är väldigt mycket beroende på min dagsform. Vi går mest på småvägar och i skogen då, alltid flexi så han får röja runt. Om jag har bra ork så är vi ute 1-1,5 timme ungefär.

Sambon går oftast längre, då blir det nog runt 5-6 km kanske, inte varje dag men nästan. Hunden verkar mycket nöjd med detta. Jag var väldigt orolig innan vi skaffade hund att jag liksom inte skulle räcka till (men har ju sambon också) men jag tycker mig se att så länge hunden får vara ute en längre stund, får vara i skogen och får gå runt och sniffa så mycket han vill så är han väldigt nöjd :)

Förut var min definition av långpromenad typ 1 timme ute på promenad. Mina normala rastningsrundor var då 3-4km så dubbla det var väl långpromenad.
Nu med mina kassa knän är mina förut "korta" rastnings rundor nåt som jag definierar som längre promenad (för mig med mina förutsättningar). Långpromenader går jag inte längre utan rullar efter hundarna på cykel isåfall.

Jag tänker att hur man definierar en långpromenad är nog olika beroende på person.

Jag tänker att en rastning är runt tio-tjugo minuter, en vanlig promenad runt timmen och en långpromenad 2timmar och uppåt lite sådär löst. Jag har också svårt att mäta det i kilometer. :)

Sedan tycker jag absolut att en långpromenad är konditionshöjande för de flesta inblandade @tanten! Hur skulle det inte vara det?
Hrm... Jag tänker nog att det behöver vara pulshöjande för att påverka konditionen. Muskelbyggande absolut, men kondition? Visserligen kommer han rusande ikapp och förbi när han stannat och jag rört mig så långt linan räcker. men det är bara 8 m lina.

Jag går. Inte ens speciellt fort. :)

För mig är en "vanlig" promenad ca 3-6 km. Sen beror det mycket på underlaget också, 5-6 km på vägar och platta stigar är inte långpromenad, men motsvarande längd i obanad terräng med mycket branta backar och stenskrammel kan vara det.

Jag har bara aldrig hört någon mäta långpromenad i tid innan.
Jag gör det också i tid. Allt över en timme är då långpromenad eftersom min ena inte ska gå så mycket, så den längden blir det 2 gånger/vecka för henne ungefär. På den tiden kommer vi kanske 2-3 km beroende på hur spännande promenaden är just den dagen. Det går inte speciellt fort med andra ord.

Är det varmt ute så vill hon ofta gå hem mycket tidigare. Så ibland är en långpromenad bara 40 min. Men det är upp till henne.

Jag gör det också i tid. Allt över en timme är då långpromenad eftersom min ena inte ska gå så mycket, så den längden blir det 2 gånger/vecka för henne ungefär. På den tiden kommer vi kanske 2-3 km beroende på hur spännande promenaden är just den dagen. Det går inte speciellt fort med andra ord.

Är det varmt ute så vill hon ofta gå hem mycket tidigare. Så ibland är en långpromenad bara 40 min. Men det är upp till henne.
Okej jag hade bara kallat det du och andra beskriver för promenad helt enkelt :)

Långpromenad är för mig när man går långt dvs lång-promenad betyder just att gå långt inte vara ute länge.

Var drar man gränsen? Låter ju knappt som promenad enligt vissa beskrivningar utan mer ut och strosa :)

Jag tänker främst i tid, för hur långt vi kommer varierar mycket. 2km på prydliga gångvägar är en helt annan sak än 2km offroad i snårig skog med lösa hundar.

Mina hundar är ju sådana som verkligen kutar som idioter när de är lösa, tex om jag släpper dem i hagen här hemma. Om jag går en 45 min promenad och sedan låter dem springa rejält i hagen 15 minuter så räknar jag det som något långpromenadsliknande, även om det blir kortare promenad jämfört med om vi går 1 timmes koppelpromenad i rask takt.

Med det sagt så tänker jag sällan längre på om hundarna får långpromenader eller inte, utan går mer på total promenadtid. Vissa dagar går jag 20min, 2 timmar, 20 min. Andra dagar går jag 3x45 min. Ingen direkt skillnad i total promenadtid, så det känns inte riktigt som att det bara är i ena exemplet som hundarna får långpromenader trots att 45 min inte borde klassas som "långpromenad".

Okej jag hade bara kallat det du och andra beskriver för promenad helt enkelt :)

Långpromenad är för mig när man går långt dvs lång-promenad betyder just att gå långt inte vara ute länge.

Var drar man gränsen? Låter ju knappt som promenad enligt vissa beskrivningar utan mer ut och strosa :)
Ja allt beror ju på hur man ser det. Mina hundar tycker inte att det är kul att bara gå. De vill lukta, att man faktiskt går samtidigt är sånt som mest händer för att man ska till nästa doft. Det är inte motion i den bemärkelsen. Så om det krävs att man verkligen går så går mina hundar aldrig några promenader, och den ena skulle aldrig vilja göra heller.

Men jag har sällskapshundar. De behöver inte 3 h motion/dag. De nöjer sig gott med 3*20 min + 40-60 min 2-5 dagar per vecka (olika för de olika hundarna).

Så eftersom 20-30 min är våra vanliga promenader så blir 60 min långpromenad. Visst händer det att jag går betydligt längre, men det är inte så ofta när vi har bott här.

Ja allt beror ju på hur man ser det. Mina hundar tycker inte att det är kul att bara gå. De vill lukta, att man faktiskt går samtidigt är sånt som mest händer för att man ska till nästa doft. Det är inte motion i den bemärkelsen. Så om det krävs att man verkligen går så går mina hundar aldrig några promenader, och den ena skulle aldrig vilja göra heller.

Men jag har sällskapshundar. De behöver inte 3 h motion/dag. De nöjer sig gott med 3*20 min + 40-60 min 2-5 dagar per vecka (olika för de olika hundarna).

Så eftersom 20-30 min är våra vanliga promenader så blir 60 min långpromenad. Visst händer det att jag går betydligt längre, men det är inte så ofta när vi har bott här.
Ja man ser det på olika sätt, mina går lösa för det mesta så jag går ju i princip hela tiden :)

När vi inte är i stan då strosar vi bara för dom ska få lukta🤗

Hrm... Jag tänker nog att det behöver vara pulshöjande för att påverka konditionen. Muskelbyggande absolut, men kondition? Visserligen kommer han rusande ikapp och förbi när han stannat och jag rört mig så långt linan räcker. men det är bara 8 m lina.

Jag går. Inte ens speciellt fort. :)
Ja då blir det skillnad förstås. Långpromenaderna för mig var alltid timmar uppåt kullarna i oländing terräng med lösa hundar som vrålkutade omkring halva tiden, eller längsmed skoterspåren hemma till exempel där de också var helt vilda.
Klart konditionsbyggande för oss alla tre. :D

Ja då blir det skillnad förstås. Långpromenaderna för mig var alltid timmar uppåt kullarna i oländing terräng med lösa hundar som vrålkutade omkring halva tiden, eller längsmed skoterspåren hemma till exempel där de också var helt vilda.
Klart konditionsbyggande för oss alla tre. :D
Då skiljer sig våra promenader sig åt rejält. :)
Inte ens när jag hade lös hund med när jag red ut, rusade hunden runt. Den lunkade runt hästen eller sprang bredvid.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

• Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Vilken hundras passar mig?
  • Löpning/cykel med hund....
  • Att skaffa hund nr2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund