Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och jag har aldrig mätt hur lång sträcka vi går. Mätte inte ridturerna heller, annat än i tid.Jag har bara aldrig hört någon mäta långpromenad i tid innan.
Det här är nog det som jag känner igen mig själv mest i. Jag tänker nog också mer i tid än kilometer (men nog mer pga olika tempon etc än pga långa pauser)En långpromenad är minst 1 timme enligt mej, att räkna om det i km går ju inte. Du kan ju hitta på så mkt under en timme. Du kanske stannar på en bra plats och kastar lite boll för kondis, eller hittar en annan hund de får leka med osv. Så att säga en "km" är verkligen mer som "hur långt är ett snöre".. Som sagt räknar mer i minuter / timmar.
Typ min "definition"
5 min = snabbkiss
15 min = runt kvarteret
30 min = promenad
45 min = lite längre promenad
1 - 2 tim = långpromenad
2-5 timmar = halvdagstur
5 och mer timmar = heldagstur
Hrm... Jag tänker nog att det behöver vara pulshöjande för att påverka konditionen. Muskelbyggande absolut, men kondition? Visserligen kommer han rusande ikapp och förbi när han stannat och jag rört mig så långt linan räcker. men det är bara 8 m lina.Jag tänker att en rastning är runt tio-tjugo minuter, en vanlig promenad runt timmen och en långpromenad 2timmar och uppåt lite sådär löst. Jag har också svårt att mäta det i kilometer.
Sedan tycker jag absolut att en långpromenad är konditionshöjande för de flesta inblandade @tanten! Hur skulle det inte vara det?
Tänker långpromenad i tid, inte distans![]()
Jag gör det också i tid. Allt över en timme är då långpromenad eftersom min ena inte ska gå så mycket, så den längden blir det 2 gånger/vecka för henne ungefär. På den tiden kommer vi kanske 2-3 km beroende på hur spännande promenaden är just den dagen. Det går inte speciellt fort med andra ord.Jag har bara aldrig hört någon mäta långpromenad i tid innan.
Okej jag hade bara kallat det du och andra beskriver för promenad helt enkeltJag gör det också i tid. Allt över en timme är då långpromenad eftersom min ena inte ska gå så mycket, så den längden blir det 2 gånger/vecka för henne ungefär. På den tiden kommer vi kanske 2-3 km beroende på hur spännande promenaden är just den dagen. Det går inte speciellt fort med andra ord.
Är det varmt ute så vill hon ofta gå hem mycket tidigare. Så ibland är en långpromenad bara 40 min. Men det är upp till henne.
Ja allt beror ju på hur man ser det. Mina hundar tycker inte att det är kul att bara gå. De vill lukta, att man faktiskt går samtidigt är sånt som mest händer för att man ska till nästa doft. Det är inte motion i den bemärkelsen. Så om det krävs att man verkligen går så går mina hundar aldrig några promenader, och den ena skulle aldrig vilja göra heller.Okej jag hade bara kallat det du och andra beskriver för promenad helt enkelt
Långpromenad är för mig när man går långt dvs lång-promenad betyder just att gå långt inte vara ute länge.
Var drar man gränsen? Låter ju knappt som promenad enligt vissa beskrivningar utan mer ut och strosa![]()
Ja man ser det på olika sätt, mina går lösa för det mesta så jag går ju i princip hela tidenJa allt beror ju på hur man ser det. Mina hundar tycker inte att det är kul att bara gå. De vill lukta, att man faktiskt går samtidigt är sånt som mest händer för att man ska till nästa doft. Det är inte motion i den bemärkelsen. Så om det krävs att man verkligen går så går mina hundar aldrig några promenader, och den ena skulle aldrig vilja göra heller.
Men jag har sällskapshundar. De behöver inte 3 h motion/dag. De nöjer sig gott med 3*20 min + 40-60 min 2-5 dagar per vecka (olika för de olika hundarna).
Så eftersom 20-30 min är våra vanliga promenader så blir 60 min långpromenad. Visst händer det att jag går betydligt längre, men det är inte så ofta när vi har bott här.
Ja då blir det skillnad förstås. Långpromenaderna för mig var alltid timmar uppåt kullarna i oländing terräng med lösa hundar som vrålkutade omkring halva tiden, eller längsmed skoterspåren hemma till exempel där de också var helt vilda.Hrm... Jag tänker nog att det behöver vara pulshöjande för att påverka konditionen. Muskelbyggande absolut, men kondition? Visserligen kommer han rusande ikapp och förbi när han stannat och jag rört mig så långt linan räcker. men det är bara 8 m lina.
Jag går. Inte ens speciellt fort.![]()
Då skiljer sig våra promenader sig åt rejält.Ja då blir det skillnad förstås. Långpromenaderna för mig var alltid timmar uppåt kullarna i oländing terräng med lösa hundar som vrålkutade omkring halva tiden, eller längsmed skoterspåren hemma till exempel där de också var helt vilda.
Klart konditionsbyggande för oss alla tre.![]()