Vilken hundras passar mig?

Bukefalos 30 år!

Schakalen

Trådstartare
Anonym pga kommande separation med sambon (han är än så länge ovetande om det :p)

Dom senaste åren har jag börjat drömma om att skaffa hund. Min sambo har inte alls känsla för djur och har aldrig velat ha något husdjur så under vårat förhållande har det inte varit aktuellt förutom en katt som jag hade med mig in i relationen.
Vår relation har inte varit bra det senaste året så jag har tagit beslutet att jag kommer separera och när allt har lugnat sig och jag har börjat på ny kula igen så vill jag skaffa hund.

Jag vill ha en liten till mellanstor ras som kan leva tillsammans med katt. Gärna lite semi-aktiv. Inte en ras som kräver flera timmars aktivering åt gången men som kan hänga med på några timmars långpromenad i lagom tempo på helgerna. Helst så lite pälsvård som möjligt då jag redan har mkt med katten. Inte skällig eftersom jag kommer behöva flytta till lägenhet. Får gärna vara gosig och tycka om närkontakt med människor, vänlig och glad mot alla.
Jag kan ha med hund på jobbet men den behöver ändå kunna vara ensam nån timma här o där.

Tips?

I stort sett vilken frisk hund som helst klarar en långtur i skogen på helgerna. :) Har du tänkt dig några särskilda aktiviter, typ prova på nån hundsport, eller är det endast promenader och hänga med i vardagen som står på schemat?

Spontant tänker jag på en whippet, om det inte är ett måste att hunden kan vara lös. Om dom får springa av sig regelbundet (obs, på inhägnat område pga jaktlusten) så är många av dom nöjda med att vara goa sällskapshundar resten av tiden.

I stort sett vilken frisk hund som helst klarar en långtur i skogen på helgerna. :) Har du tänkt dig några särskilda aktiviter, typ prova på nån hundsport, eller är det endast promenader och hänga med i vardagen som står på schemat?

Spontant tänker jag på en whippet, om det inte är ett måste att hunden kan vara lös. Om dom får springa av sig regelbundet (obs, på inhägnat område pga jaktlusten) så är många av dom nöjda med att vara goa sällskapshundar resten av tiden.
Tack för tips :) det finns en hundklubb någon halvtimmes körväg härifrån där dom håller en del agilitykurser så det har jag funderat lite på men på det stora hela blir det nog mest häng i vardagen. Ca 1 timmes promenad på morgonen och 1-2 timmar på kvällen mellan kortare kissrundor plus längre promenader på runt 3-4 timmar åt gången på helgerna.
Jag har tänkt lite på whippet men jaktinstinkten kan ställa till det då jag vid resor kan behöva lämna hunden hos min syster som har flera katter. Plus att den enda inhägnade rastgården här i området ofta är ockuperad av missbrukare med shitbulls så det där med att springa fritt är inte så lätt att lösa :down:

Löwchen eller annan bichon?
Schapendoes?
Cairnterrier?
Australiensisk terrier?

Några av dem är långhåriga men bara att klippa ner om mam inte vill ställa ut.

Jag undrar också om fler raser som sägs vara relativt tystlåtna, följer denna tråd därför :)
Lycka till med hundköpet, enda rådet jag har är att läsa mycket i hundböcker

Liknande trådar

• Vilken ras (ja, en sådan tråd!)
  • Rasval.
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?
  • Rasval: Vad passar?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka