Mmm. Men varför?Tänker att ganska många nog har en smartklocka eller liknande och därför har lätt att mäta distans?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mmm. Men varför?Tänker att ganska många nog har en smartklocka eller liknande och därför har lätt att mäta distans?
För att det är kul och intressant att hålla koll? Jag har tex mål jag vill uppfylla varje dag, för att ha en extra morot att hålla mig i (hyfsad) form. Det finns väl många anledningar? Men ingen försöker väl tvinga dig att mäta? Tycker du det är helt ointressant att mäta/veta, så är det ju så för dig.Mmm. Men varför?
Jag tänker mest att det viktiga inte är sträckan.För att det är kul och intressant att hålla koll? Jag har tex mål jag vill uppfylla varje dag, för att ha en extra morot att hålla mig i (hyfsad) form. Det finns väl många anledningar? Men ingen försöker väl tvinga dig att mäta? Tycker du det är helt ointressant att mäta/veta, så är det ju så för dig.
PS. Varför skulle det vara omöjligt att veta sträcka pga åldern på vägen? Det går ju lätt att mäta sträckor i tex Google Earth om man är nyfiken?
Ja, såklart. Men målen jag har inlagda i hälsoappen är inte för hundarna utan för mig själv.Jag tänker mest att det viktiga inte är sträckan.
Det viktiga är att hunden man själv har är nöjd med upplägget.
Okej. Ja för mig så är inte hundpromenaderna träning eftersom vi mest går 1 meter, står still 3-10 sek, går två meter, står still 3-10 sek.....Ja, såklart. Men målen jag har inlagda i hälsoappen är inte för hundarna utan för mig själv.
Så är det inte för mig. Hundpromenader är min huvudsakliga ”grundträning/vardagsmotions-grej”. Visst blir det inte lika effektivt som att gå ensam, men med flexi och långlina så kan jag knata på i hyfsat tempo trots nos, sniff och toalettbestyr. Som sagt. Vill man inte mäta så mät inte?Okej. Ja för mig så är inte hundpromenaderna träning eftersom vi mest går 1 meter, står still 3-10 sek, går två meter, står still 3-10 sek.....
Ska jag promenera för min skull så får jag lämna hundarna hemma.
Mina promenader är med berikning - men ska han bli nöjd behöver han få springa av sig. Min hund springer liksom runt mellan fläckarna/sakerna han undersöker. Går jag bara 2km så kommer han varken vara nöjd psykiskt eller fysiskt även om han var lös och det tog 1h.Jag tror eventuellt att det ramlat ner en poäng hos mig?
Är "långt" när ägaren går långt?
Jag ser promenaderna som berikning. En tur där Oskar får massor att undersöka, leta efter och kanske pinka in
En tur efter kommunens vanringsled vid city är mindre spännande för honom än en sväng upp i skogen på en smal och stenig stig. Där har rådjur och älg lämnat spillning, räven joggat förbi och massor av skogsmöss pilat runt. Vid den här tiden på året skrämmer vi upp änder och andra fåglar när vi passerar. Väldigt intressant.
(som ett plus mår min värkande kropp bättre av lätt kuperad terräng än platta vägar)
Jag tänker också bara tid, inte sträcka - mest för att tiden är i regel viktigare att hålla reda på för mig. Jag vet t ex att jag har 1 timme lunchrast, så jag ställer en timer på 30 min så jag vet att börja röra mig tillbaka när den piper. Hur långt jag hinner i rena km på den tiden reflekterar jag inte så mycket över, det beror ju på vart man går och vad man gör. Stretade vi upp och nerför berget här där vi bor blev det kanske inte så många km, men jäklar vad trötta vi är ändå pga svår brant terräng. Eller stannade vi nånstans och tränade apportering blir det inte heller så många km, och inte så mycket motion för mig, men hunden fick arbeta och är nöjd.
När jag säger att jag "går på långpromenad" menar jag inte en sträcka utan mer "nu blir jag borta en längre stund". Tror nog gränsen för mig går runt den där lunchtimmen. Det eller längre faller under "långpromenad"
Har för övrigt en hund av typen fartdåre som motionerar sig själv så vilken sträcka jag än går kutar hon det femdubbla![]()
Jag brukar mäta på eniros karta hur långa sträckor är, när jag ska gå nånstans. Är så himla dålig på att beräkna sträcka när det är mer än en meter eller så.Hrm...
För mig blir det svårt. Såvida jag inte använder mobilen, och det känns overkill. Jag vandrar t.ex. en 1700-talsväg mellan två byar på varsin sida länsgränsen. Bara skog, ingen bebyggelse. Har ingen aning om hur långt det är.
Så om du skulle gå den vägen/stigen så skulle det vara av vikt för dig att veta hur långt det är?
(De flesta gamla vägar genom skog är just mellan byar. jag tycket det är trevligt att veta att jag går där människor gått i århundraden men det numera bara är vandrare och enstaka traktorer som använder vägen).
OT eftersom jag cyklar men kom förbi för ett par år sedan på väg norrut och har nog cyklat Götakanal: Vassbacken - Mariestad ett tiotal gånger sedan dess. Jag klassar den biten som en av de trevligaste cykellederna vi har i SverigeJag som går på eller vid Götakanalbanken behöver inte mäta, det står skyltar vid alla broövergångar o jag passerar minst 2 broar.
Jag har bott i vassbacken, men flyttade till andra sidan så nu är Hajstorp min närmaste slussOT eftersom jag cyklar men kom förbi för ett par år sedan på väg norrut och har nog cyklat Götakanal: Vassbacken - Mariestad ett tiotal gånger sedan dess. Jag klassar den biten som en av de trevligaste cykellederna vi har i Sverige![]()
Hela artikeln (ej låst) https://www.hemtrevligt.se/resor-fritid/karl-bushby-vandrat-jorden-runt/1700568Året 1998 gick mot sitt slut, när den 29-årige brittiske före detta fallskärmsjägaren Karl Bushby stod på Chiles sydspets med 500 dollar i fickan och en idé som lät vansinnig.
Han skulle gå hem till Hull i England, en resa på närmare 50 000 kilometer. Nu − 28 år senare − börjar han närma sig målet.
Medan världen har varit upptagen med dot-com-kraschen, finanskrisen, kriget i Ukraina, brexit och covid, har Karl vandrat hemåt utan några andra hjälpmedel än sin egen kropp. Till och med cykel, segel och åror har räknats som ”konstgjorda hjälpmedel” och definierats som fusk från och med den 1 november 1998 då resan startade.
- Jag hade föreställt mig att resan skulle ta runt 10 år, berättar Karl Bushby, som har hunnit bli 56 år medan han har varit ute och gått.
Min springer HELA tiden när hon är lös. Första hunden jag har haft som har gjort så, de andra har ju såklart lekt med varandra men också stannat och luktat då och då. Men inte denna. Hon springer full fart framåt, vänder när hon blir kallad eller när hon inser att hon är för långt ifrån (vilket är strax utanför vad jag hade önskat), sedan är det full fart tillbaka. Får en gotte, eller lite lek, och sedan iväg igen. Hon är dessutom helt galet snabb. Hon aktiveras lagom för sin ålder enligt mig och är lugn inne. Men ute har hon missförstått sitt namn (Fly kommer från fluga, inte flyga). Hon har förvisso spenderat rätt mycket tid med dobbisar som ju har lite samma beteende, men när jag tittar tillbaka på filmer från när hon var 8-10 v såg man tendenser redan då. Hundar är individer de med och kan bete sig olika även om de är av samma ras.Mina gör det när de är understimulerade. Så för mig är det en signal att jag inte har skött mitt jobb ordentligt. Annars kan de leka litegrann, nån minut när de är riktigt exalterade för något som händer.
Men om de verkligen leker - då vet jag att jag har gjort ett dåligt jobb för länge.