Hur lång semester

Sv: Hur lång semester

Hur många har egentligen fyra veckors sammanhängade semester? Det skulle bli total kaos om alla på mitt jobb faktiskt tog det varje sommar. Någon kan göra det varje år men resten tar max två veckor åt gången. Är fullt medveten om att man har laglig rätt till det men hur många har en arbetsplats där alla kan göra det egentligen (utom där man har motsvarande "industrisemester"?

Fyra veckor? Jag skulle aldrig drömma om att ha fyra veckors semester. Minst sex. Helst åtta.
 
Sv: Hur lång semester

Ja, det måste ju verkligen beror på.
En vecka för att varva ner? Jesus, vad gör folk då?

Jag har varvat ner under den halvtimmen det tar att åka från jobbet :p
Tänker aldrig på jobbet när jag är ledig även om jag kan prata om det ibland med min man och vänner som jobbar inom samma.
En vecka för att varva upp, vara upp för vadå?

Hur mycket tid man behöver för att varva ner är ju alldeles beroende på hur man är som person och vad man har för jobb. Och för min del om jag har tidig eller sen semester. Fram till midsommar har jag ett mördande tempo på jobbet då mycket ska vara klart innan midsommar (eftersom de flesta sedan går på semester).

Jag kan vakna mitt i natten första dagarna på min semester över stressen att jag kanske glömt något. Både att föra över till de som jobbar under tiden som jag har semester och att jag helt enkelt missat att slutföra något.

När det gäller varva upp så handlar det ju om att man mentalt börjar ställa in sig på att börja jobba - hur man tacklar det är ju också väldigt olika per person. Under min sista semestervecka börjar i alla fall jag försöka få ordning på rutiner, ställa om dygnsrytmen till mer "jobbrytm", hålla koll på vad det är för dag, fixa iordning jobbkläder och framför allt börjar jag använda min armbandsklocka.

Bästa semestertiden är ju den när man kan ta dagen som den kommer, sova tills man vaknar och göra vad som faller en in. Att man som jag ändå har tusen projekt som ska slutföras hemma (reparera hus/stall/hage etc) är iofs semester för mig. Jag behöver jobba praktiskt när jag är ledig eftersom jag har motsatsen när jag jobbar.

Vad som innebär vila och rekreation är ju väldans individuellt :)

/Lizzie
 
Sv: Hur lång semester

Hur många har egentligen fyra veckors sammanhängade semester? Det skulle bli total kaos om alla på mitt jobb faktiskt tog det varje sommar. Någon kan göra det varje år men resten tar max två veckor åt gången. Är fullt medveten om att man har laglig rätt till det men hur många har en arbetsplats där alla kan göra det egentligen (utom där man har motsvarande "industrisemester"?

Jag gillar att ta någon månad på sommaren, en månad minst på vintern och så en två-tre veckor varje vår och höst ungefär...
 
Sv: Hur lång semester

Jag vet ingen på mitt jobb som inte kan ta minst fyra veckors sammanhängande semester (sommar el. när det behagar en).

Ca 70 anställda, statlig myndighet.

Själv känner jag inget större behov av att vila upp mig, har ett ganska lungt jobb så får jag pusta ut på helgerna mår jag gott.
 
Sv: Hur lång semester

KL

Jag är ensam på min arbetsplats. Ska jag ha semester måste de in en vikarie som kan driva runt stället. Det funkar inte i längre perioder. Månadsskifte tex är ingen hit att vara ledig.
Jobbet är varken fysiskt eller psykiskt krävande.

Jag tar max två veckor på sommaren för då kan jag spara dagar till andra tillfällen när jag behöver. Har tex precis sänt iväg en ansökan om semesterdag under Landsbygdsriksdagen. Plus en dag efteråt för att vila upp mig.

Två veckor är ungefär vad som behövs för att stöka undan sådant som behöver göras hemma och för att jag ska få göra något annat och koppla bort jobbet.

Fast å andra sidan brukar jag passa på att jobba mer på mina andra jobb när jag är ledig från mitt ordinarie. :o
 
Sv: Hur lång semester

Minst fyra veckor sa min psykolog till mig. Lagstadgat är väll att man ska ha möjlighet att ta tre veckors sammanhängande semester under sommaren.
 
Sv: Hur lång semester

"Lagen ger rätt till 25 semesterdagar varav du har rätt till att få ut fyra veckors sammanhängande ledighet under perioden juni, juli, augusti. Senast två månader före semestern har du rätt att få ett definitivt besked om vilka veckor du har semester. När semestern är beviljad och utlagd kan arbetsgivaren inte dra in eller ändra den.

Alla har rätt till fem veckors semester. En vecka har man rätt att spara i högst fem år. Då kan man, om det är möjligt för verksamheten, få ihop till en tioveckors semester, ett helt sommarlov, en gång vart sjätte år. Dessa regler har funnits i många år och semesterperioden återkommer varje sommar, så arbetsgivaren kan i god tid planera för semesterperioden. Det är arbetsgivarens ansvar att organisera arbetet så att företaget inte bryter mot semesterlagen."

Saxat från Unionens hemsida.

Jag tror man i länden gör sig själv en otjänst om man "duttar" med semestern. Jag har svårt att tro att det tar mindre än några dagar för någon att varva ner oavsett vad man har för syn på jobbet.
 
Sv: Hur lång semester

"
Jag tror man i länden gör sig själv en otjänst om man "duttar" med semestern. Jag har svårt att tro att det tar mindre än några dagar för någon att varva ner oavsett vad man har för syn på jobbet.

Fast...?

Massor av människor har inte "vila" från arbete i långa sammanhängande perioder och år inte dåligt av det. De flesta företagare, bönder, hästmänniskor haringen semester i flera veckor. De lever ett gott liv ändå.

Så sammanfattningsvis är jag fortfarande skeptisk. Det där med lång sammanhängande semester behövdes mer förr när fler människor än idag slet ont i sina jobb.
 
Sv: Hur lång semester

De två somrar jag har mått dåligt har jag haft 5 resp 4.5v semester som har känts som två dagar.

De år jag mår bra har jag två veckor och klättrar på väggarna efter en :p

Jag skulle säga att det beror på jobb etc. Jag mår generellt bättre av att sprida semestern över året. Har inte långledigt vid jul etc.
 
Sv: Hur lång semester

Jag har svårt att tro att det tar mindre än några dagar för någon att varva ner oavsett vad man har för syn på jobbet.

Jag tycker att det är bra med lång, sammanhängande semester helt enkelt för att det är trevligt att vara ledig och rå sig själv.

Men det där med att "varva ner" förstår jag inte riktigt vad det skulle innebära? Det är ju många som har minst lika jobbigt eller jobbigare hemma än på jobbet (det räcker ju om man har ett par tre barn, för att inte tala om en hästgård). Det finns väl även någon studie som visar att kvinnor blir mer stressade mot slutet av arbetsdagen, när det börjar bli dags att gå hem.
 
Sv: Hur lång semester

I många år (minst 7!) hade jag inte semester alls, jag var antingen vikarie eller kombinerade studier/jobb. De två senaste sommrarna har jag varit ledig fyra veckor. I år ska jag dra ned det till tre och sen ta en vecka i höst och ett par dagar runt jul. Jag behöver hålla igång för att inte bli uttråkad under semestern.
 
Sv: Hur lång semester

Olika världar helt klart!

Har bara varit heltidsarbetande i lite drygt 18 månader, men fick kämpa för att ta mina 25 dagars ledighet. Som ensamstående i storstad känns det lustigt att ta ledigt utan att göra något, d.v.s. Ofta resa någonstans - vilket blir dyrt att göra 25 dagar om året, även om en del av de dagarna är hem till föräldrarna.

Får nog ändra strategi detta året dock (semesterår börjar april) då jag nu kommer ha 31 dagars ledighet (26+5 överförda från detta år) att göra slut på.
Ingen av mina vänner tar dock ut blockledigjet, utan man tar ledigt om de vill göra ngt särskilt. Bland äldre kollegor är det sällan någon som tar mer än två veckor i sträck..
 
Sv: Hur lång semester

Jag är också singel men inte i en storstad längre. Jag har oftast massor jag vill göra när jag är ledig. Förutom måsten som att komma i kapp med städ, tvätt organisation av livet som jag inte hinner/orkar med under vardagen. Så är det umgänge med nära och kära som är spridda över landet, pyssla med hästen, åka på dansläger, hålla på med mina projekt här hemma, läsa böcker osv. Det känns alltid som att semestern var för kort och jag inte han med allt jag ville.

Jag skulle nog inte ha några som helst problem att fylla mitt liv även om jag inte hade ett jobb att gå till.

Men behovet av semester beror säkert mycket på hur man lyckas med balansen i sitt övriga liv. Jag känner ofta att jag inte orkar/hinner med allt det jag skulle vilja speciellt som familj och större delen av vännerna bort en bit bort (25-40 mil ca) och att jobbet kan vara ganska psykiskt påfrestande ibland.
 
Sv: Hur lång semester

Så sammanfattningsvis är jag fortfarande skeptisk. Det där med lång sammanhängande semester behövdes mer förr när fler människor än idag slet ont i sina jobb.

Det håller jag inte med om. Idag finns många människor som har stressiga jobb. Bara för att jobbet inte är fysiskt så innebär inte det art det inte är krävande.
 
Sv: Hur lång semester

Min första semester var 2009 och jag har lönearbetat sedan 1999 :eek:

Men 2008 var jag sjuk och arbetslös ett par månader. Iofs inte minsta likt semester.
 
Sv: Hur lång semester

Som ensamstående i storstad känns det lustigt att ta ledigt utan att göra något, d.v.s. ..

Just i stan är det ju underbart att vara ledig och flyta runt utan plikter och måsten och tider att passa! Finns ju obegränsat med saker att göra.
 
Sv: Hur lång semester

Turista på hemmaplan i storstad är toppen!



Jag ska mellan maj och augusti ha 7 veckor, jourjobbar och finns tillgänglig på måndagar för lösande av ev kriser och katastrofer. 5 av dessa veckor sammanhängande, ska bli helt fantastiskt.
 
Sv: Hur lång semester

Det verkar farligt att generalisera. Jag är bra på att koppla av så alltifrån en eftermiddag till en vecka kan få min kropp att gå ner i varv ordentligt. Sen beror det ju på hur situationen runt i kring mig ser ut för övrigt.

Vi är ju ganska unika i Sverige med möjighet till så lång sammanhängande ledighet. Jag tänker på mina engelska kollegor. De sprider ut sina fem veckor över hela året och det verkar funka bra för dem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Svar
4
· Visningar
562
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 366
Senast: Badger
·
Fritid Jag skulle behöva hjälp med ideer på vart jag skulle kunna åka på min semester nästa år. Jag skulle vilja åka bort en vecka och med en...
Svar
8
· Visningar
675
Senast: Milosari
·
Hemmet Det börjar vara dags för mig att investera en ny säng. Jag har ont i kroppen på grund av några avflygningar i yngre dagar som nu börjar...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp