Hur lång semester

Sv: Hur lång semester

Det verkar farligt att generalisera. Jag är bra på att koppla av så alltifrån en eftermiddag till en vecka kan få min kropp att gå ner i varv ordentligt. Sen beror det ju på hur situationen runt i kring mig ser ut för övrigt.

Vi är ju ganska unika i Sverige med möjighet till så lång sammanhängande ledighet. Jag tänker på mina engelska kollegor. De sprider ut sina fem veckor över hela året och det verkar funka bra för dem.

Jag tror att de flesta anpassar sig ganska väl till vad som erbjuds. Och vissa människor kan inte alls anpassa sig.

Jag kan definitivt koppla av om jag vet att jag är ledig mer än 4 timmar i sträck. Varva ner (eller upp!) vid "semester" tar någon enstaka dag. Under sommar-"semestern", spenderas många timmar i det egna säsongsföretaget. Att helt koppla av jobbet under en längre period är dock rejält uppstressande.

För min del fungerar kortare frånvaro, fler tillfällen bättre på många sätt.
 
Sv: Hur lång semester

*kl
På mitt jobb har vi alla oftast 4-6 veckors semester, i så mycket klump det går, men kanske 1/3 har delade semester under sommaren. Sedan har vi strö-veckor under övriga året, så totalt är det oftast minst 12 veckors ledighet. Jag kör 1+2 veckor i sommar och 9 veckor sammanhängande i höst *mys*
 
Sv: Hur lång semester

*KL*

Hej!

På mitt jobb har vi 6 veckors betald semester och de flesta tar 4 veckor i ett sträck på sommaren.

Själv skulle jag behöva mer semester än det, mestdels för att de flesta av mina betalda semesterdagar går åt till veterinärbesök och det är allt annat än semester :-(.

Jag behöver främst semester för att vila upp mig från människor. Jag är en sån som blir väldigt trött av att hela tiden vara runt människor, så min semester är mest lugn och ro med sambo och häst.

/Lavinia
 
Sv: Hur lång semester

Jag har läst att det tar minst två veckor. Själv brukar det gå snabbare men jag minns ett år då det faktiskt tog två veckor att verkligen " landa@ och kunna njuta av ledigheten. Vi har 7 veckors semester, underbart!
 
Sv: Hur lång semester

Jag har också sju veckor! Brukar ta fem eller sex i sträck på sommaren. Dock ofta med en jobbrelaterad konferens utomlands mitt i.
 
Sv: Hur lång semester

kl

Jag har 5 veckors semester och brukar ta ut dem i ett svep. När 4 veckor har gått brukar jag kunna njuta av ett lugn. Men det tar tid innan jag känner att jag verkligen har semester och inte ska stiga upp och åka till jobbet i morgon typ. Och lagom till jag känner så så är veckorna över....
 
Sv: Hur lång semester

Är inte du ensam med tre barn? Hur gör du för att känna lugn?

Och hur funkar det med barnens jullov och påsklov och så när man tar ut all semester på sommaren?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur lång semester

Hur många har egentligen fyra veckors sammanhängade semester? Det skulle bli total kaos om alla på mitt jobb faktiskt tog det varje sommar. Någon kan göra det varje år men resten tar max två veckor åt gången. Är fullt medveten om att man har laglig rätt till det men hur många har en arbetsplats där alla kan göra det egentligen (utom där man har motsvarande "industrisemester"?

Jag jobbar på en vårdcentral. Alla får möjlighet att ta fyra veckor under den lagstadgade perioden.
Förra sommaren tog jag tre veckor i ett sjok, sedan en vecka i slutet av sommaren. Om jag skulle ha tagit fyra veckor på en gång, hade det blivit så tidigt pga kollegans önskemål (det var hans tur att välja).
Kollegan tog fem feckor i sträck.
I sommar får jag fyra veckor de veckor jag önskar mig. Kollegan tar fem veckor i rad, innan mina fyra.
 
Sv: Hur lång semester

och var i mitt inlägg ser du att jag enbart pratar om fysisk ansträngning?

Nej det har du inte skrivit, men du har skrivit att det numera inte är lika krävande...
jag har också ett jobb som jag anser som krävande - och kraven har ökat under de femton år jag varit verksam inom samma yrke.
Dels har kraven ökat pga klättrande i yrkesställning, men också pga att kraven ökar från både arbetsgivare och befolkning.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
2 3
Svar
58
· Visningar
3 330
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Svar
4
· Visningar
562
Senast: Mia_R
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
546
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 367
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp