Hur lång till stallet?

Hur lång tid tar det för er att ta er från er ytterdörr tills ni öppnar stalldörren?

Har innan haft max 15 min men oftast inte mer än 5-10 min men funderar nu på ett ställe som tar 30 min (3 mil) enkelväg.
Men blir det för långt.
Bara resan tar ju 1h sammanlagt och sen då typ 3-4h i stallet oxå är det hållbart med familj?
Det tar ungefär en timme och en kvart för mig, dörr till dörr. Jag hinner vara där 2-3 dagar i veckan, varje dag skulle inte gå.
 
Det tar typ 10-15 minuter att köra + några min att gå till/från parkeringshuset hemma. Förut hade jag 25 min enkel resväg, det är SÅ skönt nu att ha så nära! 25 min funkade ju men inte kul att spendera så mkt tid i bilen..
 
Hur lång tid tar det för er att ta er från er ytterdörr tills ni öppnar stalldörren?

Har innan haft max 15 min men oftast inte mer än 5-10 min men funderar nu på ett ställe som tar 30 min (3 mil) enkelväg.
Men blir det för långt.
Bara resan tar ju 1h sammanlagt och sen då typ 3-4h i stallet oxå är det hållbart med familj?
25-35 minuter med bil. Beror på kösituationen ut ur stan.

Hade i fem års tid över en timma enkel väg (åkte kollektivt). Det var .... väldigt slitsamt.
Som närmst har det varit 18 minuter med bil, det var alldeles lagom :D
 
45min enkel väg. Det är för långt men ska snart byta stall till 15min enkel.

Tycker det är svårt när man inte hittar något i närheten som uppfyller kraven. Vill helst ha lösdrift men då ska det vara bra hagar och ordning. Annars stall med mycket tid ute vilket också är svårt, många som vill ta in hästarna och ha inne mer än 12 timmar per dygn vintertid...
 
Numera tar det 4 minuter att gå till stallet, och jag kan se hästarna hemifrån. Tidigare hade jag dem hos min tränare och hade då 35 minuter med bil enkel väg, och 25 minuter från jobbet. Nu sparar jag massa med tid de dagar jag inte tränar, men köra med släp till förra anläggningen tar 45 minuter enkel väg, vilket är drygt förstås.
 
Är du verkligen i stallet 3-4 timmar? Känns väldigt mycket.
Håller med flera andra om att 3-4 timmar är rätt vanligt även för mig. Beror lite på vad jag ska göra (och hur mycket jag står och pratar med mina stallkompisar😅) men är oftast i stallet ca 3 timmar på vardagar, på helger osv kan det bli betydligt mer.

Jag avskyr att stressa i stallet och tycker att den sociala biten är en viktig del i hästintresset. Kan råka stå och babbla med diverse folk i evigheter vilket gör att jag sällan är klar på mindre än 2 timmar ens om jag låter hästen vila🤣
 
Jag har också 45 minuter enkel väg. Men jag är medryttare och är bara där två gånger i veckan för tillfället, så det funkar. Tycker dock det är jobbigt att vara så beroende av bilen. Det går inte att ta sig med kollektivtrafik så om bilen lägger av är vi lite rökta.
 
Tar ca 10-12 minuter med bil, närmare från förskolan om jag tar med barnet och går att med en liten omväg ta på väg hem från jobbet.

Tänker att det beror lite på vad man har för upplägg, jag som är där varje dag (eftermiddag på vardagar) tycker att det är viktigt att det liksom inte blir ett tvåtimmarsprojekt om jag någon dag i veckan bara vill åka dit och mocka och fixa lite snabbt för att hinna göra något annat den dagen. Själva stallarbetet kan jag göra på 10 minuter om barnet inte är med och hästen inte hanteras.

Och om barnet är med så känns det viktigt att hon inte är less redan när vi kommer fram pga har åkt bil för länge.

Och om barnet inte är med vill jag ju kunna pyssla och rida i lugn och ro utan att lägga all den tiden på att åka bil.

Landar nog i att så mycket längre än 15-20 minuter skulle jag verkligen inte vilja ha 😅 Skulle gärna ha haft ännu närmare men flyttar inte från stallet vi står i nu med mindre än att de kör ut mig tror jag :angel:
 
Det tar mig ca 17 min att köra snabbaste vägen om det inte är någon trafik. Dörr till dörr skulle jag säga 20-25. När jag kör till stallet efter jobbet tar jag inte den vägen utan en annan med mindre trafik. Beroende på köer så kan det ta mellan 30 och 45 min då. Fortfarande bättre än andra vägen i rusning - färre olyckor och ingen trängselavgift.

Har i tidigare stall haft som minst ca 20 minuter (oftast längre pga jättedålig väg i slutet) och 30-35 minuter där det _väldigt_ ofta var olyckor på vägen och man blev stående. Jag tar hellre lite längre väg med smidig körning än att riskera att stå fast nånstans relativt ofta. Sen är nära bra, hade medicinering av häst morgon och kväll runt förra årsskiftet - då vill man ha så nära som möjligt.

Trivs i nuvarande stall och tittar på att flytta mig själv så att jag bor på rätt sida köerna för att åka till stallet. Inte bara på grund av stallet dock, jag är lite rastlös, trivs inte med att bo i samma lägenhet mer än några år i taget :laugh:
 
45-50min enkel väg till ridskolan (kollektivt).

Ca 1.5h enkel väg till medryttarhästen (kollektivt + skjuts). Men där ska jag nu sluta, det är för mycket tid för att "bara" rida ut en gång i veckan, och vara beroende av skjuts.
Får lägga pengarna på att skaffa körkort istället :angel:
 
Hur lång tid tar det för er att ta er från er ytterdörr tills ni öppnar stalldörren?

Har innan haft max 15 min men oftast inte mer än 5-10 min men funderar nu på ett ställe som tar 30 min (3 mil) enkelväg.
Men blir det för långt.
Bara resan tar ju 1h sammanlagt och sen då typ 3-4h i stallet oxå är det hållbart med familj?
1-2 min om jag går långsamt :D
Hade tyckt 30 min var för lång resväg.
 
Håller med flera andra om att 3-4 timmar är rätt vanligt även för mig. Beror lite på vad jag ska göra (och hur mycket jag står och pratar med mina stallkompisar😅) men är oftast i stallet ca 3 timmar på vardagar, på helger osv kan det bli betydligt mer.

Jag avskyr att stressa i stallet och tycker att den sociala biten är en viktig del i hästintresset. Kan råka stå och babbla med diverse folk i evigheter vilket gör att jag sällan är klar på mindre än 2 timmar ens om jag låter hästen vila🤣
Men eller hur! Varför stressa till stallet för att stressa därifrån?? 🙄
 
Jag har haft 7 min promenad/4 min cykel nu i några år. Man blir så bortskämd och det är så fantastiskt skönt och framförallt ekonomiskt. Alltid varit i stallet minst två gånger per dag även om jag inte varit tvungen.

Nu har vi flyttat en mil bort. Tar ju inte lång tid att åka, Max 15 min från dörr till dörr. Men vad det kostar, jag som är snål med såna grejer som känns onödigt. Så jag har bestämt mig för att köpa en ordentlig cykel till våren, räknar med ca 40 min cykeltur men det får vara värt det. Behöver ändå bara ut en gång/dag då hon går på lösdrift och jag inte har några pass. Bra motion dessutom. Jobbar natt så jag behöver aldrig ut innan eller efter jobbet när jag har en tid att passa. Dagar mellan två nätter får jag stå ut med att låta nån annan se efter hästen så jag inte behöver åka ut om de inte är något speciellt. Är ledig ca 5h från jag vaknar tills jag börjar jobba igen så då är det skönt att inte behöva åka.
 
5 min, har 3,5 km.
Är väldigt glad över det då jag ändå bor i centrum i en stad strax norr om Stockholm. Har tidigare haft 3 mil enkel, men det blev i längden mycket dyrare pga dieselpriserna, trots att jag numera har ridhus och fullservice. 😃 Så himla härligt att kunna kombinera stallet med hundarnas promenad, eller bara för att åka ut på kvällen och ge morötter ❣️
 
Nu har jag hästarna hemma, men när jag hade de uppstallade hade jag 10-15 min till stallet. Det var absolut lagom, behöver man inte åka ut varje dag eller inte jobbar heltid så kan man ju ha längre till stallet. Men jobbar man heltid och behöver åka ut varje dag så skulle inte jag hinna ha långt till stallet.
 
I förra stallet tog det 1h dit och 15 min hem med buss, då bussen i fråga åkte runt en vända
I nuvarande tar det 15 min med buss dit och 15 hem 😊
 
Haft som kortast - 12 minuter gångväg till ett stall
Haft som längst - 1½ timme enkel resa till ett stall (2 bussar, gå sista 2 km)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·
Mat Jag fyller snart 30 år och ska anordna en fest för familjen. Då jag bor 60 mil från alla andra i familjen lånar jag brorsans hus och...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: mamman
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 638
Senast: SiZo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp