Hur långa förkylningar har ni och hur ofta?

Har varit lite olika genom åren. Men sedan pandemin startade har jag (peppar peppar) inte varit sjuk alls. Inte behövt testa mig en enda gång eftersom jag inte haft några förkylningssymptom alls. Vågar nästan inte posta detta, för då kommer väl förkylningen som ett brev på posten... :crazy: 😅
 
För ett par år sedan var jag sjuk stup i kvarten kändes det som. Flera gånger per år definitivt. Var rejält sjuk hösten 2019 minns jag, men sedan dess har jag bara haft en lätt förkylning. Jobbar numera till ca 95% hemifrån så det bidrar garanterat.
 
Jag kan åka på det rätt ofta ja, misstänker att mitt immunförsvar är sämre en vad man normalt har och när jag arbetar med barn kommer det som ett brev på posten minst ett par tre gånger om året. Ligger upp i mot en vecka helt däckad. Hostar och hostar så illa att jag blir tvungen till mediciner varje gång. När det varit som värst får jag kortisontabletter utskrivna.
Hostan sitter i ett par tre veckor efter jag slutat nysa. Helt sjukt. Så undviker folk i möjligaste mån :angel: Har liksom inte tid att ligga tre veckor om året och tycka synd om mig själv. Och i med att jag har låg kroppstemperatur normalt så räcker det att jag kommer upp på ,
37.5 för att febern ska knacka på.
 
Peppar peppar så kommer jag inte ihåg när jag var förkyld senast, alltså snorig och ont i halsen eller så. Inte under hela covid iaf. Jag har ibland så att jag tänker att det är något på gång, känner mig lite ruggig liksom, men det bryter inte ut. Kring när jag fick barn och så hade jag en period där jag ofta fick riktigt vidrig hosta när jag var förkyld, som satt i länge.
 
1-2 gånger per år. Håller i sig 4-5 dagar, Haft covid två gånger sedan det bröt ut men blev inte så jätte dålig. Under covid hade jag halsont, snuva, tung andning och smak/lukt förlust. Senaste covid kräktes jag också väldigt mycket.
 
När jag inte gick på levaxin var jag förkyld minst en gång per termin. Nu är det väl en gång vartannat år eller mindre.

Men, när jag blir förkyld är det långdragna varianter. Dag tre känns det som det ska vända och då blir den dagen värst och sedan tar det minst 3-5 dagar till tills jag orkar göra något. Hostan sitter i sedan åtta år tillbaka och blir bara värre under förkylningen.
Jag får alltid luftrörskatarr i samband med förkylning.

Samma här, innan min hypotyreos blev upptäckt och behandlad så var jag sjuk ofta. Gick dessutom ofta och kände mig småsjuk utan att det blev mer av det.

Nu är det sällan jag är förkyld, men jag blir rätt dålig när jag väl blir sjuk, kan lätt vara dålig i en vecka.
 
Minst två gånger per år (kanske 3-4)och då dålig i minst en vecka per gång. Äter bra, helt frisk förövrigt och ute och rör mig mycket. Så vet inte varför jag oftast är sjukare än andra. Tråkigt också att dom som inte är sjuka lika mycket ibland får någon form av duktighetsstämpel upplever jag, det är ju tyvärr inget man kan välja hur ofta man blir sjuk.
 
Jag brukar ha en årlig förkylning där jag är hemma 3+ dagar. Ofta är det värst dag 2 och sen börjar det sakta bli bättre. Även om jag ofta känner mig i arbetsfört skick på dag 4 så brukar jag vara hemma för att det sista ska hinna lägga sig och för att få vila. Hosta och huvudvärk brukar vara det som sitter i längst.
 
En gång om året kanske? Varar en vecka eller två med de värsta symptomen kanske två till fyra dagar, men jag har nog aldrig varit hemma från jobbet för en förkylning (även om jag ibland önskat att jag kunde). Allmänt snorig och varm och trött i kroppen är jobbigt, men nästäppa så att det inte går att sova ovanpå det är tamesjutton värst!
 
Brukade vara förkyld typ trött/snuvig/ont i halsen ungefär en gång i månaden. Sen opererade jag bort halsmandlarna 2018 och sen dess har jag varit förkyld kanske 2ggr 🙌
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tyckte det märktes redan i skolan att förkylning drabbar väldigt olika. Jag blir sällan förkyld trots stort socialt umgänge med många skolbarn. När jag väl blir sjuk så varar det max 2 dagar, även om hosta kan hålla i sig rätt länge. Då är ändå förkylning "min" sjuka och jag känner mig väldigt ynklig de två dagarna. Har inte haft influensa (någonsin?) och får inte feber. I skolan fick båda mina bästisar vara hemma i flera dagar och hade hög feber och grejer medan jag fuskade med termometern mot glödlampan för att åtminstone få vara hemma en dag.
 
När jag blir förkyld, då blir jag det med stora bokstäver. Börjar med ont i halsen, sedan kommer allting som ett brev på posten, hostar både rethosta och den där man hostar från långt nerifrån bröstet så det skallrar. Oftast inte eller lite feber. E bra imitation av Aliens vad gäller kvantiteter sekret. Fattar inte hur man både kan vara täppt och att det rinner. En teoretisk omöjlighet men dock bevisligt för mig. Ont i huvudet, öronen kliar så helvetiskt att jag är där och kliar med fingrarna/naglarna fast jag vet att jag verkligen inte ska göra det. Någon gång med en pincett eller nagelfil. Har jag riktig (o)tur, vilket händer ibland så tappar jag också rösten.

Som tur är så blir jag det bara en eller två ggr per år.

I samband med min senaste förkylning så vann Svante Pääbo nobelpriset i medicin för att forskat på genetiken för homo sapiens. Han har bl.a upptäckt en (flera?) gen vi fått från neanderthalare som verkar ge bättre skydd mot vissa allvarliga sjukdomar och sämre skydd för allvarlig covid. Grubblar på om jag har någon liten gen från våra håriga förfäder som jag kan skylla på :idea:
 
Jag tyckte det märktes redan i skolan att förkylning drabbar väldigt olika. Jag blir sällan förkyld trots stort socialt umgänge med många skolbarn. När jag väl blir sjuk så varar det max 2 dagar, även om hosta kan hålla i sig rätt länge. Då är ändå förkylning "min" sjuka och jag känner mig väldigt ynklig de två dagarna. Har inte haft influensa (någonsin?) och får inte feber. I skolan fick båda mina bästisar vara hemma i flera dagar och hade hög feber och grejer medan jag fuskade med termometern mot glödlampan för att åtminstone få vara hemma en dag.

Här är ännu en glödlampafuskare 🙋‍♀️ En gång lyckades jag dock driva upp den lite väl mycket, 60 grader, *hosthost* 🙈
 
När jag blir förkyld, då blir jag det med stora bokstäver. Börjar med ont i halsen, sedan kommer allting som ett brev på posten, hostar både rethosta och den där man hostar från långt nerifrån bröstet så det skallrar. Oftast inte eller lite feber. E bra imitation av Aliens vad gäller kvantiteter sekret. Fattar inte hur man både kan vara täppt och att det rinner. En teoretisk omöjlighet men dock bevisligt för mig. Ont i huvudet, öronen kliar så helvetiskt att jag är där och kliar med fingrarna/naglarna fast jag vet att jag verkligen inte ska göra det. Någon gång med en pincett eller nagelfil. Har jag riktig (o)tur, vilket händer ibland så tappar jag också rösten.

Som tur är så blir jag det bara en eller två ggr per år.

I samband med min senaste förkylning så vann Svante Pääbo nobelpriset i medicin för att forskat på genetiken för homo sapiens. Han har bl.a upptäckt en (flera?) gen vi fått från neanderthalare som verkar ge bättre skydd mot vissa allvarliga sjukdomar och sämre skydd för allvarlig covid. Grubblar på om jag har någon liten gen från våra håriga förfäder som jag kan skylla på :idea:
Men ja! det där med att både vara totaltäppt och ändå kommer snorvattnet på något jävla vänster igenom - och eftersom man är täppt går det inte ens att snorta in det igen! :confused: Jag brukar ge upp till sist och försöka ta mig genom natten med tussar i näsan.
 
Men ja! det där med att både vara totaltäppt och ändå kommer snorvattnet på något jävla vänster igenom - och eftersom man är täppt går det inte ens att snorta in det igen! :confused: Jag brukar ge upp till sist och försöka ta mig genom natten med tussar i näsan.
Det finns nässpray som hjälper mot både täppa och rinnsnuva. Vet en i Sverige och det är Otrivin Comp. Borde finnas nåt sånt där du bor också.
 
Minns inte när jag var förkyld senast. För några år sen blev jag lite konstig i halsen men det försvann senare på dan.
Träffar inte så mycket folk så är väl mindre risk för att smittas då.
Vill tro att D3-vitaminet spelar in för har inte varit förkyld sen jag började ta det.
 

Liknande trådar

Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 121
Senast: Treo
·
Kropp & Själ Jag har tidigare i mitt liv knappt aldrig varit förkyld, har bott med folk som varit förkylda och jobbat med snoriga barn..men icke...
Svar
13
· Visningar
1 328
Senast: millan10
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 497
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 550
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp