hur långa pass?

F

fjordlovers

när man börjar med markträning typ ledarskapsövn,m.m hur länge håller man på varje gång`?
tränar ni varje dag? :confused:
 
Jag brukar träna tills jag eller hästen tröttnar. :smirk:

Tränar varje dag?
Jag tränar varje gång jag håller på med honom.
- från hagen
- i stallet
- i boxen
- till paddock
- från paddock
- till hagen.
 
Träna inte så länge att hästen töttnar.
Tiden kan variera,men sluta när det gå som bäst,då får hästen en possitiv upplevelse.
 
Allt från 5 minuter till 1 timme.
Alltså väldigt olika beroende på häst.
Har man problem måste man givetvis få igenom problemet innan man avslutar.
Men det viktigaste är att hästen lyssnar och tycker det är kul, då gäller det att inte tråka hästen och då kan 15 minuter vara lagom. (alltså inte samma övning i 15 minuter)

Själv tränar jag en övning ett par minuter, skrittar för hand, klappar om, tränar ett par minuter igen.
Men jag har en häst som verkligen vill lyda så vi har inga ledareskaps problem.
Jag tränar inte varje dag, utan 1-2 gånger i veckan efter en kort longering. Bortsett från all vanlig hantering då så klart.
 
Säger definitivt inte att du har fel, men om man jobbar med ett problem, och det är svårt att förmå hästen att göra det man vill, är det inte bättre att göra något man vet hästen kan göra bra och sedan avsluta, och försöka med problemet en annan gång. Så hästen inte blir uttråkad eller tycker att du som ledare är elak?

Om man kör fast alltså...?
 
Absolut!!!
Tråka aldrig hästen med en för svår uppgift och avsluta alltid med något enkelt.
Jag menade mest om man körde fast i ledareskapet.
Om hästen blev isstadig eller liknande.
 

Liknande trådar

Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
882
Senast: Gulis
·
Juridik & Ekonomi Jag behöver skicka ett paket som är 140 cm långt, men alla jag kollat hos (dhl/schenker/PostNord) har 120 cm som längdgräns på paketet...
Svar
4
· Visningar
528
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp