Hur länge anser ni att man ska vänta?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Elemmírë
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 3 871
Sv: Hur länge anser ni att man ska vänta?

Jag väntade i 9 månader;)
för att hästen var två år.

Skämt åsido:bump:

En vuxen häst som är van att flytta o /eller åka o tävla bör man bekanta sig med- fort.
Man bör ha provridit hästen även i skogen då många hästar bara rids i ridhus o får fnatt när de kommer ut.

Man bör fråga säljaren om vilka rutiner den har haft o ev, egenheter.

Sen brukar en del utelämna viktig info.
Därför köper jag unghästar o vet då allt som hästen har varit med om.

Är den:cool: så bör man rida den lite o inte vänta på att den ska ladda upp batterierna:crazy:

jaca skrev:
Tar du en nyinköpt häst till tävlingsplats det första du gör? Frågan var ju hur länge man väntar med NY häst och jag förutsätter då att man just köpt hästen och tagit hem den. Inte är det samma sak som att åka med sin häst till en ny plats.

Nej jag tävlar inte en ny häst första dagen möjligtvis efter någon vecka, men NÄR jag rider den efter ha hämtat den har jag redan svarat på :smirk:

Det är individuellt. Jag fick hem min kuse igår, och han är riktigt stirrig och nervös för allt som är nytt. Så jag tänker inte rida förrän han lugnat och vant sig vid rutinerna i stallet.

sisådär 3-4 dagar för en normallugn häst..

Vi red inte på några dagar, men började dagen efter med lite övningar från marken och så. Kändes bra att lära känna hästen först.

Det är olika från individ till individ, men minst en vecka bör nog hästen ha på sig för att vänja sig vid ny miljö, nya människor och nya hästkompisar.
Men det är viktigt att hantera hästen under tiden: rykta, promenera, massera, komma med foder osv. Då lär sig hästen snabbt vem man är :)

Immer

*KL*
Jag tror att det är bra att hästen får rasta av sig o har då lättare att varva ner.

Det är väldigt tråkigt om det första hästen gör, är att få jucket o skada sig.

Jag har ingen större brådska, tycker att hästen ska få lära känna både mig och omgivningen, komma tillrätta med det nya fodret, nya tider osv. Så jag börjar med att bara borsta och gå ut på promenader de första dagarna. Konditionsmässig hinner de ändå inte tappa nåt på nån vecka.. Så en vecka brukar jag vänta..

ja skulle ha en träns å ledtygel å gå en promenad eller två innan ja sitter upp, gärna längre från stallet så en ser hur hästen reagerar,

Jag red min häst 2 ggr om dagen direkt när jag fått hem honom..just för att han skulle hålla sig lugn.
Det var order från min tränare (som hittat hästen åt mig)
red iof bara 15 minuter, men han kändes lugnare om kvällarna när han gått regelbundet ett tag.
Han va också van vid mkt flyttar, utomlands hitan ditan så det var inte heller nåra problem :P

det beror på hästen, hur lång har den åkt, hur gammal är den? har den rest mycket förr??

det är ju inte så att man åker några dagar i förväg när man ska tävla... men vänta 2-3 dagar, det är väll snällt mot hästen..

Allt beror ju på hästen , hur fort den känner sig hemma osv.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 599
Senast: Edla
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 226
Senast: Claraclara
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är... 2
Svar
20
· Visningar
1 750
Senast: cewe
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?