Hur länge är det rimligt att vänta på att journalanteckning skrivs i journal från besök i vården?

Bukefalos 30 år!

Tack för alla svar då vet jag att det räknas som journalfört eftersom det är dikterat och att annan vårdpersonal kan komma åt diktatet om det krävs. Är nog bara jag som oroar mig mer än vanligt just nu då jag har varit så sjuk och mått väldigt dåligt. Mår ganska kasst psykiskt med mycket ångest på grund av att jag inte vet om mitt ansikte kommer läka överhuvudtaget. Hittills finns inget som tyder på någon läkning alls sen april. Det är tufft att leva med ovissheten och det gör att jag säkert förstora upp allt och oroar mig mer när sådant här dröjer.

Hos oss brukade också diktat bli upprioriterade om det bedömdes viktigt att det skrevs ut snabbare, tex för att en annan enhet behövde kunna läsa status från patientens besök osv. Annars lyssnade man av det.
Det är såklart störigt som patient att inte kunna ta del av anteckningen förrän det är utskrivet, men vårdpersonalen kan lyssna på diktaten och ser att de finns så det kan lyssna av för att höra hur status var då på senaste besöket så ur det avseendet kan du andas ut tänker jag :)

Precis så!
Att patienten själv vill läsa sin journal brukar generellt inte vara grund för prioritering, även om jag självklart förstår att patienten kan känna att det är viktigt för denne.

De drar ner på personal inom vården, och de börjar med oss sekreterare för vi är ju inte ”vårdpersonal”. Men det är såhär det blir.
Dock jobbar vi olika. Jag har kollegor som inte verkar bryr sig om sina patienter alls och ser jobbet som ett nödvändigt ont. Hade du ringt mig hade jag skrivit det direkt när vi lagt på, eller senare under dagen. Det är ETT diktat. Det tar inte så lång tid och så många är det inte som ringer med denna fråga (tror det har hänt mig nästan aldrig).
Men det är positivt att det är dikterat!
Vi har doktorer som inte ens gör det…

En period hade akuten flera tusen (!) oskrivna diktat… (jag jobbar dock inte på akuten).

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka