Hur länge brukar ni rykta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MangoTango
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 15 638
M

MangoTango

Hej!
Är bara lite allmänt nyfiken - hur länge brukar ni rykta era hästar varje dag? :rofl:

Sv: Hur länge brukar ni rykta?

Jag ryktar inte heller, min raggsocka håller på och fäller så jag har en mjuk gummiskrapa jag använder för att borsta bort så mycket av vinerpälsen som möjligt, sen har jag en mjukborste med långa strån som jag borstar bort smuts och stöv med.
Borstar väl ca en kvart om dagen.

Kram, Maya

Bonusbild på rosa raggsockan Roisin: :D

Ryktar väl ordenligt någon gång i veckan, borstar av lite snabbt gör jag nästan varje dag.

Jag brukar rykta varje dag efter jag har ridit, men bara en snabbis då min häst verkligen hatar ryktborsten! :S
Brukar bli noggrant på hals och bak, men bara 2-3 rykttag på rygg/mage då detta verkligen inte uppskattas :P Ett tag bestämde jag mig för att sluta rykta då han visar ett sånt missnöje men märkte rätt snart att pälsen blev rätt stövig så han får stå ut med det nu :)

Ryktar inte heller eller jo kanske ett par ggr/ år när jag får nått il:D. Borstar av smutsen med mankborsten.

Ryktar varje dag jag är i stallet (ej egen häst), dock sällan några längre pass. Gnuggar man upp stövet ordentligt med gummiskrapan först så går det väldigt fort att bara svepa av det med en bra tät ryktborste sedan. Blank häst på 20min totalt! :D Hästen är inte överförtjust i ryktandet så den här metoden fungerar alldeles utmärkt för oss.

Idag 1,5 timmar :o Fäller som bara den... Vill att det ska försvinna allt detta hårnadet :devil: Nej, det var ett undantag. Ungefär en kvart om dagen kanske.

borstar ca en kvart de dagar jag rider, dvs 5-6 dagar i veckan. då hästen inte fäller så ryktar jag, men nu när pollan fått underligt mycket stöv på baken så ryktar jag ca 5min på baken och använder massage borsten föra att få bort den värsta stöven. "/

Borstar inte - dammsuger hästen! Underbart för en astmatiker.

Borstar oftast bara noga av innan jag rider och ryktar efter ridningen när hästen är varm (rider henne aldrig svettig), fem-tio minuter rykt kanske. Men inte varje dag, har jag bråttom blir det bara en avborstning efteråt också. Min arabtös har lång man och den måste också skötas om varje dag så den håller sig fin...

Ryktar väldigt sällan. Det händer när hästen har sommarpäls, men när vinterpälsen sitter så kommer inte en rotborste igenom ens, än mindre en ryktborste. Jag borstar ordentligt alltid, men som sagt, rykt är ganska sällan.
Borstingen tar olika lång tid. Idag tog det en halvtimme, men det brukar ta ca 15 minuter.

Om jag inte ska jobba henne brukar jag bara borsta av henne så att allt damm osv försvinner + att jag går över henne och ser så att allt är normalt!
- Detta görs varje gång jag är i stallet (5-7 dagar varje vecka), kan hoppas över i nödfall om jag ska med buss eller liknande.

Ska jag jobba henne så kör vi en ordentlig avborstning och sen rykt + pälsglans både före och efter jobb! :laugh: :love:

Jag är lika noga med hennes yttre som med mitt! :bump:

1 min när det ska köras 15 min kanske om jag ska tävla ;)
Tycker inte det har någon betydelse ingen borstar hästarna i det fria så ;)

Jag tillhör nog den omoderna skara som ryktar dagligen, 100 tag på framdelen, 100 tag på magen och 100 tag på bakdelen på varje sida. Det vill säga 600 rykttag. Visst finns det dagar då jag fuskar, men dom är lätträknade. Att rykta och borsta är lite terapi för mig, jag står och små snackar med hästen. En dammsugare är dock drömmen, det hade jag till min gamla häst, funkade helt prima de dagar dom kom in och såg ut som lertroll.

/B

Var det seriöst? :eek: :crazy:

Du har ingen tanke på att rykten är en viktig del av det som kallas vänskapsband?! :love:

Jag tillhör nog den omoderna skara som ryktar dagligen, 100 tag på framdelen, 100 tag på magen och 100 tag på bakdelen på varje sida. Det vill säga 600 rykttag. Visst finns det dagar då jag fuskar, men dom är lätträknade. Att rykta och borsta är lite terapi för mig, jag står och små snackar med hästen. En dammsugare är dock drömmen, det hade jag till min gamla häst, funkade helt prima de dagar dom kom in och såg ut som lertroll.

/B

:bow::bow::bow:

Riktigt så noga så att jag räknar är jag inte, men näst intill, skulle aldrig sluta rykta innan hon blänker som koppar! :love: (Har en riktigt röd fux så det är väldigt tacksamt)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 013
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 402
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka