Hur länge brukar ni rykta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MangoTango
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 15 638
Sv: Hur länge brukar ni rykta?

Pulkaskurk, borstar du 1-2 timmar per dag? På en häst? Hur långt tid tar stallet en vanlig dag då, med ridning/mockning/allt ?

Absolut inget illa menat, din häst lär vara nöjd och blank som en spegel, undrar mest över tiden. Tycker stallet tar iaf 3 timmar om man gör allt utan att stressa, skulle jag borsta 1-2 timmar hade jag aldrig varit hemma innan kl 23 på kvällen :D

Men tänk så mysigt det låter, att pyssla i timmar varje dag :love:

Jag ryktar/borstar väldigt sällan själv. Men mina hästar blir ryktade ca 30-40 min per dag om vi inte ska på tävling då blir dom ryktade/sprayade/knoppade och flätade de tar ca 2timmar. Tycker de är viktigt att hästarna ser bra ut plus att dom mår bra av att bli ryktade.

Jag funderar på samma sak... En vardag skulle det verkligen inte gå för min del att rykta i timmar. Nu fäller dessutom raggsockan så mycket att borstning bara handlar om att få loss päls...

Nej, det är ju det också. Jag åker hemifrån tidigt varje morgon och kommer hem oftast ca kl 16-17.30 (en gång i veckan blir det tidigare). Ska jag hinna rida, mocka och sköta resten av mitt liv utanför "hästeriet" så hinner jag inte stå och borsta i flera timmar.

Angående att använda pälsglans på kroppen på hästen, så gör jag faktiskt det nu ibland i fällningstider. Vissa dagar är det ju annars omöjligt att få bort allt löst hår. Håren som lossnar blir statiska och flyger ju bara tillbaks på hästen (alternativt på mig:D)... Men med lite pälsglans fastnar de i borsten i stället.

Ska kanske tillägga att jag har en hårig haflinger och en hårig shettis...

Heder åt dig !
Jag är också uppfostrad i ryktandan. Vi hade rykttävlingar flera gånger om året på min ridskola.
Nu som vuxenryttare smyger jag nästan med mitt ryktande för att inte verka helt udda.
Där jag har min pålle är det flera som låter hästarna gå täckade i solgass med motiveringen att dom rullar sig och blir så skitiga annars.
En annan ursäkt för att inte borsta av sin häst är att dom precis har duschat och bytt om efter jobbet, hmmm......
Man skulle ju önska att det lades ner lika mycket tid på att rykta hästarna blanka som det gör på att få det dyra lädret att skina (även om det också behövs).
Länge leve ryktandet (hoppas jag för hästarnas skull)

Borstar mest med en grov borste samt piggborsten vid fällning. Den grova borsten används även på man och svans + att jag använder fingrarna till att reda ut.

Riktig rykt med finborste och skrapa händer i princip aldrig.

Tid? Tja, allt från 5 minuter till 15 minuter tror jag.

Ps. Hästen är riktigt högblank (på sommaren) och alla tror alltid att jag använder glansmedel vilket jag aldrig gör.

Senast ändrad:

Pulkaskurk, borstar du 1-2 timmar per dag? På en häst? Hur långt tid tar stallet en vanlig dag då, med ridning/mockning/allt ?

Absolut inget illa menat, din häst lär vara nöjd och blank som en spegel, undrar mest över tiden. Tycker stallet tar iaf 3 timmar om man gör allt utan att stressa, skulle jag borsta 1-2 timmar hade jag aldrig varit hemma innan kl 23 på kvällen :D

Men tänk så mysigt det låter, att pyssla i timmar varje dag :love:

Yepp det gör jag 1-2h borstning på en och samma häst trots att han är en islänning med tråkig raggsockepäls, men blank är han jämt :)

Jadu såhär ser en dag i stallet ut för min del:

Rykt och mys av hästen 1-2h
Sadling och tränsning 10 min
Ridning 1h
Skötsel av häst efter ridning ca 30 min
Övriga stallsysslor max 20 min då vi har vattenbalja med flottör så den fyller på sig själv och höhäck som vi fyller på ca varannan dag med ett par höbalar.
Sen går min häst på lösdrigt och vi försöker mocka hagen varje dag så den är ren och fin och eftersom vi gör det så ofta går det väldigt fort och lätt
Sen har vi ett litet stall så att sopa stallgången tar 2 min :)

Men visst på helgerna brukar det kunna bli lite mer tid då brukar vi passa på att diska ur vattenbaljan och kratta rent runt höhäcken och så men vi har försökt att göra allt stallarbete så lätt som möjligt och ta bort onödiga moment för att ha tid att tillbringa mer tid med våra hästar :)

Så jag lägger väl ca 3-4h/dag i stallet ungefär :)
För jag borstar inte alltid i 2 h ibland blir det bara 1 h beror ju liksom på hur mycket/lite tid jag har :)
Det är dock otroligt sällan jag borstar mindre än 1 h...

KL

Jag blir förvånad över att folk inte ryktar sina hästar, det är ju en massage för dom och blodcirkulationen kommer igång.
Jag ryktar minst 30 min varje dag, ibland upp till en timme. Trots nallebjörnspäls vintertid är han välryktad, jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag inte var noga med pälsvården.
Vet inte om de är alla premieringar och hingstvisningar som sitter men ryktas ska de ordentligt.

Jag gör som du, och inte skäms jag för det heller. Och inte har jag sämre vänskapsförhållande heller med min häst. Och inte har han problem med pälsen heller. På sommaren under eksemtäcket är han blank som en spegel, utan rykt.
:cool:

Håller med! :) Jag skäms inte heller och att stärka vänskapsbanden gör jag på andra sätt - t ex jag är ofta ute och går i skogen med min häst där vi gärna bara går dit näsan pekar.

Eller så sätter jag mig med en kopp fika i hagen, kan sitta där i evigheter och bara "vara". Ser att pålle gärna lämnar sin kompis för att hellre vara nära mig och beta. :)

Min häst är en riktig rullare. Så fort han kommer ut i hagen ska han rulla sig och sen har jag en skäck helt plötsligt. Jag brukar ta ryktsten och ta bort den värsta torkade leran över hela hästen och sen koncentrera mig på att det är ler- och grusfritt där sadeln ska ligga. Han ser ju för lycklig ut när han springer runt och busar i sin nya färg!

Om det är risk för regn så får han ha täcke på sig pga att han lätt fryser men det gör ju också att det inte blir blöt lera jag ska försöka få bort.

Det tar väl 10min eller uppåt 1h beroende på..

kl

Jag ryktar inte så ofta.Det skulle ta alldeles för lång tid när man dels jobbar heltid och dels har hela stallet fullt med hästar som ska ridas.

Jag tycker det viktigaste är att man rider ordentligt och varierat inte att man har fräck utrustning eller en blank häst.(OBS detta gäller hemma)

Åker jag på tävling blir det bad,rykt och knoppar i manen.Åker jag på träning blir det också en ordentlig pälsvård även om jag då oftast föredrar att duscha efteråt (om det blir mycket svett och salter på hästens kropp).

Mina avelsston blir det inte mycket ryktande på men vi står ofta och borstar (med en mycket mjuk borste) och bara gosar/kliar.

Jag har ju fördelen att bara ha en häst att ta hand om och dessutom plugga hemifrån gården på distans. Annars hade jag nog också minskat ner ryktningen till det minimala så man hann motionera dem.

Kapar tråden med fler rykt-frågor :) Har ni alltid borsten i handen som är mot huvudet? Jag tycker det är sjukt jobbigt att rykta med vänster hand :o

Och hur gör ni som har långhåriga hästar med all man? Manen är ju ivägen! Tips mottages tacksamt!

Jag har rätt dåliga handleder, så efter ett tag brukar jag få ont och blir tvungen att byta hand. Men handen närmast huvudet är en strävan. ;) Fast på vissa ställen, t.ex. virveln mellan magen och rumpan, är det ju enklast att byta hand. :d

Enklaste är om den är såpass lång att du kan lägga den på andra sidan halsen en stund. Eller börja reda ut den och fläta upp, så är den inte ivägen när man ska rida sen heller. Annars är det väll bara att hålla upp den. ;)

Kapar tråden med fler rykt-frågor Har ni alltid borsten i handen som är mot huvudet? Jag tycker det är sjukt jobbigt att rykta med vänster hand

Och hur gör ni som har långhåriga hästar med all man? Manen är ju ivägen! Tips mottages tacksamt!

Jag har alltid borsten närmast hästens huvud, alltså byter mellan när jag byter sida :) så man tränar upp båda armarna ;)

min häst har mycket man på höger sida så då tar jag vänter arm där jag har skrapan och ryktar med vänster.. ska det göras riktigt noga så flätar jag upp manen eller fäster upp den med band

Efter 25 års uppehåll i hästvärlden, blev jag chockad när jag märkte hur ni hästägare idag bara sveper över med borsten snabbt, för att därefter sadla hästen. Många gör inte ens det !

Tack! Jag satt och läste denna tråden och fick en inre känsla av stor obehag....flickor ...ryktar ni inte era hästar ?
Och så kom det ett inlägg-ett fantastiskt inlägg- om varför man SKA rykta sin häst!
Och helt plötsligt dyker det upp en massa inlägg om hur många timmar man lägger ner på att gosa och putsa på sin häst, varför reagerade ingen förrän sida 2???
Konstigt ....

Å du som skyller på att du inte hinner rykta dina hästar för du har så många som du ska hinna med att rida !
Dags att fundera över situationen?
hinner man inte med att sköta om sina djur får man ju dra ner på antalet!
Alla djur har rätt att få omsorg....

chockad!

Ditt inlägg är väldigt rörigt med alla koder som blev fel...

Det är inget konstigt med att tex vara travtränare/beridare etc och inte
hinna rykta alla hästar i timmar. Omsorgen om hästen ligger inte i ryktningen.
Jisses, alla hästar tycker inte ens om att bli ryktade?

Men kan det inte vara så att man lägger lite olika betydelse i ordet "rykt"?
För mig innebär det ryktborste med skrapa.
Den använder jag mycker sällan. Däremot borstar jag hästen dagligen, med vanlig rotborste och vid den här årstiden någon form av pälsskrapa (Furminator i år, underbar!). Jag borstar inte speciellt länge, 20-40 minuter kanske. Hästen är inte alltid så förtjust i det. Men han ska vara ren vid sadelläge innan vi rider.

Omsorgen om hästarna kan mycket väl finnas även om man inte lägger all energi på rykt. Jag skulle inte vara så snabb med att döma ut en hästmänniska baserat på hur mycket de ryktar..

Har långhåriga hästar som går ute väldigt mycket, borstar endast av dom. Gångerna jag ryktar är lätträknade på ett år.

Men på andra hästar som står på stall, är korthåriga och rids/tränas dagligen i princip ryktas det väl oftast dagligen på, men något sådant sysslar jag inte med nu i alla fall.

Ditt inlägg är väldigt rörigt med alla koder som blev fel...

Det är inget konstigt med att tex vara travtränare/beridare etc och inte
hinna rykta alla hästar i timmar. Omsorgen om hästen ligger inte i ryktningen.
Jisses, alla hästar tycker inte ens om att bli ryktade?

det handlar inte om att stå och borsta sin häst i flera timmar, utan att gå över sin häst och rykta den innan ridning/körning för att få i gång blodcirkulationen, känna över sin häst (daglig visitation), hitta skav mm mm mm mm jag har inte påstått att folk inte skulle ta god hand om sina hästar utanför stallet , om du läste tråden från början läste du då om människorna som kanske la 5 minuter på att rykta sin häst innan ridning:eek:

så, jo Elly, omsorg ligger så väl i ryktning som i arbete/träning!

Har givetvis läst tråden.

Jag säger som sthu:
"Men kan det inte vara så att man lägger lite olika betydelse i ordet "rykt"?"

Känna igenom hästen räknar jag inte till rykten.
Har ingen ridhäst men använder en vanlig borste och borstar av ev spån, ryktskrapa i gummi/vattenskrapa med räfflad sida för fällningen. Brukar använda pannborste ibland eftersom hästen tycker att det är skönt att bli borstad och kliad i ansiktet. Ingen ide att använda ryktborste eftersom hästen har haft väldigt tjock vinterpäls, försökte det någon vinter men varken hästen eller jag tyckte det var givande vad jag minns.

och man hinner endel drag på 5 minuter med ryktborste+skrapa om man är effektiv. Visst om hästen njuter av att bli ryktad så tycker jag att man ska lägga mer tid men inte nödvändigtvis varje dag.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 013
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 402
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka