Hur länge brukar ni rykta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MangoTango
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 15 638
Sv: Hur länge brukar ni rykta?

Jag har ryktmani, som eskalerar på sommaren med den blanka sommarpälsen! :love: Jag ryktar tills armarna värker, så beroende på vad jag gjort innan så tar det mellan ½-1 timme om dagen.

Hästen blir blank och ren, pälsens kvalite blir bättre, blodcirkulationen ökar, masserar muskler, lättare att se avvikelser samt skapar en lugn stund mellan häst och människa. Förstår inte de som inte ser någon mening med rykten. :crazy: (dock har jag full förståelse för om man har en långhårig pälsboll då ryktborsten bara gnuggar lite på ytan men har ingen chans att komma igenom pälsen) :angel:

Efter 25 års uppehåll i hästvärlden, blev jag chockad när jag märkte hur ni hästägare idag bara sveper över med borsten snabbt, för att därefter sadla hästen. Många gör inte ens det !
Inte konstigt att fler hästar behöver hjälp av massörer, fysioterapeter & equeterp, osv.........
Hästen behöver både borstas med grovborste (med långa strån)som lossar stöv & lera, fin borste med skrapa som lossar det sista stövet " lätt massage" innan ridning över ev. spända områden.
Det är viktigt för många hästar att få blodgenom strömningen i kroppen. Det finns fler lymfangit hästar idag än på den tiden jag var verksam.

Jämför nu inte med vilda hästar som ALDRIG borstas för dom bor inte i stall, rids inte, & går ej i ett begränsat område flera timmar om dagen.................... dom få som finns kvar i världen rör sig tillräckligt dagligen för att främja sin cirkulation & stärka hjärtat.

Även massörer förespråkar att ryttarna ska "lägga" mer tid på ryktningen innan du rider hästen. Då försvinner nog oxå en del fall med sadelknutor & skav med.

Hur kan man lägga på pälsglans när man ska jobba hästen varm, både före & efter ridningen .Har du läst innehållsförteckningen ??
Det är rena kemikalier som går in i hästens blodomlopp då den jobbas varm & BLIR SVETTIG ............som långsamt förgiftar hästen.
Du tror väl knappast någon lägger pengar på forskning om effekten av användandet av pälsglans .........långsiktigt. Tror personligen det är cancer framkallanden
När jag var barn så fick vi lära oss redan i ridskolan att det skulle vara 10 fulla skrapor med stöv(på stallgången uppradat) innan hästen blev godkänd inför lektionsridningen. Gissa att det tog sin tid att få ihop det.

Ridskolehästarna gick ute mer på dagarna på den tiden & fick bli leriga.

Idag har 90% av hästarna täcke för att ryttaren ska slippa lägga så mycket tid på ryktningen, som hästen så väl behöver.Så 10 skrapor är ej rimligt i dessa fall så klart:mad:

Naturligtvis finns det några kvar i vårat avlånga land som fortfarande lägger tid på ryktningen, generaliserar nu i denna fråga.

Till Er som som tror att hästen inte gillar att bli borstad, säger jag bara........skaffa Er bättre kvalite borstar som inte gör ont på hästen.

Vet det av egen erfarenhet då jag äger ett mycket känsligt tyskt halvblods sto som hatade :devil: att bli borstad då jag köpte henne.
Allt hänger på utrustningen & hur du borstar. En sådan häst måste man lägga tid på, borsta långsammare & längre tag. Läs av hästen så "lär" du dig hur han/hon vill bli borstad & ställen man kanske ska undvika el. ha en mjuk borste.
En av anledningarna att hästen inte gillar att bli borstad är kanske för att den inte är van :cry:.Ungefär som när vi får träningsvärk första gången vi tränar el. blir ömma i musklerna efter en massage behandl. om vi är otränade.

Så här gör jag:
* vid fällning gummiskrapa el. piggborste i plast först. Ryktstenen är för barsk för henne.
* därefter med en gröve borste med långa syntet strån
* tredje steg går jag igenom med en stubben borste av svinborst (den stora) & har en skrapa till, drar av vartannat drag. Den borsten uppskattas mkt :love:
*Sist men inte minst har jag en mjuk finborste av finaste hästtagel som jag använder i ansiktet i första hand, vilket hon äääälskar. Använder den även ibland på kroppen för att få upp lite mer glans, utan att använda pälsglans.
Använder pälsglans ibland då man el. svans behöver redas ut. Kanske 1ggr/veckan.
* Avslutar med att kratta ur hovarna.

Båda mina hästar glänser utan pälsglans, då dom får den maten dom behöver & daglig ryktning.
Ingen ska ta detta personligen, utan jag ville dela med mig om hur det var på min tid. Vet att mycket har ändrats. Men då det inte lärs ut på ridskolorna längre så skadar det inte att någon informerar om hur viktigt rykten är för hästen.

Håller med dig! Inte lätt att kamma en häst med 10cm långa strån men då tycker jag att man kan raka och bada sin häst åtminstonde! :laugh:

Skäms över dom som bara ser rykt som något nödvändigt ont för att hästen ska vara fin i andras ögon! :mad:

Jag tycker också att en häst ska glänsa utan pälsglans! (Har aldrig pälsglans på själva hästkroppen)

Men i man och svans kan jag inte låta bli, det är underbart när svansen känns som nylon! :d :love:

Ja om du rakar hästen så får du ju bort all lång päls och kan hålla efter bättre! :laugh:

Och ja, har jag möjlighet så badar jag gärna hästen på vintern så att man får bort all lera osv som sätter sig! (Men då ser jag till att hästen kan hållas varm och att man har tillgång till varmvatten såklart)

*kl

Pållen borstas varje dag både före och efter ridning, vid vila bara en gång men han borstas varje dag! o med borstning menar jag rotborste, ryktborstar, dammborstar mm :laugh: Ser det som en självklarhet och tycker själv att det är väldigt rogivande! Sen att pållen blir blank o fin är ju inte nån nackdel direkt :p de närmaste 6-7 veckorna kommer han blänka som en diamant, ska gå igenom en lättare operation och vila efter det, så det lär bli en hel del pysslande :D

Jag ryktar tills mina hästar glänser (:
Ca 30 minuter om dagen per häst.
Då använder jag:
Rotborste
ryktborste+skrapa
En väääääääldigt skön och mjuk borste av gethår, den är UNDERBAR (L)
När hästarna fäller använder jag även ryktsten.
Sedan tar jag en annan rotborste xD
Och sist, en putshanske av fårull.

Sedan borstar jag huvudet med en pannborste av gethår.
Sedan är det svansen som ska borstas, pannluggen, manen, och sedan är det hovarna som ska kratsas, och om det behövs så smörjs dem med!

Kan tyckas att jag ryktar onödigt mycket (:
Vad gör man inte för hästarna? :)

Höll nästan på att glömma, jag använder även en massageborste. Den är superbra, och den drar jag genom hästarna både före och efter ridning, Hästarna hålls mjuka och fina i musklerna och tycker det är jätteskönt. Ibland tar jag en rejäl massagestund, ungefär en gång om veckan. Det uppskattar dem! Då masserar jag dem, stretchar dem och smörjer in deras ben med arnika eller liniment. Sedan brukar jag kela med dem också :)

Om hästarna blir svettiga sköljer jag även av dem med ljummet vatten när jag har ridit klart, sedan får dem stå i boxen en liten stund med ett täcke som torkar hästen. Jag lägger lite hö i boxarna så dem får stå och torka och äta lite hö med. När hästen har torkat byter jag täcke och släpper ut de i hagen igen.
Jag tycker det är VÄLDIGT viktigt hur hästen mår. Om inte hästen mår bra, mår inte jag heller bra.

KL

Jag har ryktat måååånga timmar i mina dagar. Nu har dock rykttvångstankarna släppt och jag får inte dåligt samvete om det inte har hunnits med en rejäl rykt. Förr ryktade jag alltid innan ridning. Nu borstar jag bara före ridning, tar ca en kvart. Och så ryktar jag efter ridningen istället. Jag läste på flera ställen att det är bättre att rykta efter ridning pga att porerna är öppna (skiten följer med på ett annat sätt) samt att man hjälper kroppen att bli av med slaggprodukter (genom den milda massagen som rykt innebär). Jag ryktar från ett par minuter till ca 15 minuter på varje sida.

Båda hästarna borstas totalt 30 min var innan ridning och 10-15 min efter ridning, varje dag.
Det är bra för blodcirkulationen, de tycker om det och så är det social kontakt.

Självklart viktigt att borsta hästarna ordentligt, dock beror inte glansig päls enbart på kost och borstning så generalisera inte där tack. Många individer både hästar, hundar, katter, människor mfl har olika kvaliteér på sitt hår/päls de kan vara tunna, tjocka, gjorva, mjuka, hårda, glansiga, matta osv och det är fortfarande fullt normalt med en häst vars hårrem INTE glänser så man blir bländad trots borstning och rätt foderstat.

Däremot håller jag med dig fullt ut vad gäller borstning och vad det gör för hästens välbefinnande.

Jag borstar ganska mycket ca 1-2h om dagen har jag brottom tar det "bara" 40 min :)

Nu när det är fällningstid använder jag först gummiskrapa/piggborste för att få bort alla lösa strån.

Sen använder jag en grov rotborste av naturborst som verkligen kommer ned och kan göra rent på djupet.

Efter det använder jag en mjuk borste av gethår tror jag det är som tar bort det fina stövet så hästen blir riktigt fin. Använder ej skrapa då jag bara har en hand så de blir himla besvärligt att försöka använda en sån..

Kratsar ur hovarna och borstar rent även dem.

Man och svans borstas ur varje dag även dem.

Pälsglans använder jag i man och svans ca 1 gång i veckan för att de inte ska trassla sig för mycket.

Sen tänkte jag på er som påstår att era hästar inte tycker om att bli borstade, vad använder ni för borstar?

Min häst går inte att borsta med en vanlig syntetborste då det blir elektriskt och han får små stötar som inte är ett dugg behagliga.
Nu har jag bytt ut alla mina borstar till sånna med naturborst av olika slag och de får han inte stötar av och nu älskar han borstningen :)

Kan vara något att tänka på och undersöka. Sen får man tänka på att problemen behöver inte lösas för att det är just naturborst utan en borste kan ju även vara för hård eller mjuk för att hästen ska gilla den...

Och jag tänker precis tvärtom.
Såvitt jag vet finns det egentligen inte mycket bevis för att massage fungerar. Mer än beröringen i sig och tillfälligt ökad blodgenomströmning.
Rykta för att undvika skav - självklart (och noggrannare med häst som har känslig hud).
Rykta för massage - det gör jag inte helt enkelt för att jag inte upplever att det ger något resultat. Jag kan ofta massera själv av ren vana på punkter där det känns att musklerna är spända, men vad händer? Inte så stor skillnad, även om jag så hållit på en timme.
Så skulle jag märka att hästen har spända muskler eller lite sämre blodgenomströmning på vissa ställen skulle jag hellre fundera ut ev. orsaker till det.
Hur passar sadeln egentligen? Kan den ha problem med hovarna/må bra av annorlunda verkning? Hur är det med tänderna? Hur trivs den med bettet och min ridning? Osv, massvis med detaljer.

Att kontinuerligt lägga märke till såna detaljer tycker jag är bra mycket viktigare än massagen i sig. Lite som att försöka bota symptom innan man ens hunnit märka dom. Och är hästen verkligen spänd, och man kanske vet orsaken till det (en skada? överansträngning?) så anlitar jag faktiskt hellre någon som kan behandla "på riktigt". För det märker jag bra mycket mer resultat av än att lägga en halvtimme extra per dag på rykt.

Sen får såklart var och en göra sin egen bedömning, det är det som är min poäng.
Det viktiga är att man bryr sig om hästens välbefinnande och hälsa, och försöker hålla det i trim.

Andra bidragande faktorer för egen del är just att hästen inte är särskilt skavkänslig, att jag själv är dammallergiker, och att jag tycker om att stå och klia/massera "ordentligt" och lägga krutet ex. på hovvård hellre än något som för mig inte ger lika mycket.

Jag ryktar inte. Borstar av lös smuts när jag ska rida.

Jag gör som du, och inte skäms jag för det heller. Och inte har jag sämre vänskapsförhållande heller med min häst. Och inte har han problem med pälsen heller. På sommaren under eksemtäcket är han blank som en spegel, utan rykt.
:cool:

Vad kan det bli, 20- 30 min varje dag (om jag har gått om tid och om hästen är torr/fuktig)

Innan passet borstar jag mest, går igenom med en fuktig trasa för och få bort stövet som kommit upp. Nu används mycket skrapa för och få bort vinterpälsen med :D

sen ryktar jag efter ridningen för då har hårsäckarna öppnats upp och det blir lite mer effektivare att rykta då.
Men på vintertid och under vila så ryktar jag inte, då hästens stöv är bra för och hålla värmen

Jag älskar att tykta och resultatet.
Pälsglans avänder jag bara i man och svans

Varför raka en häst bara för att kunna rykta? Det låter verkligen helt galet.
Min borstas enbart av på vintern pga lång päls och inte bryr hästen sig om det.

Gnuggar upp smuts med en gummiskrapa och borstar noga varje dag men ryktar inte alltid, bara när jag har gott om tid - ca tre gånger i veckan. Stressrykt är inget vidare.

Då brukar jag rykta 25-50 tag på hals/bog, mage och rumpa på varje sida, långa långsamma rykttag, hästen älskar det! Om jag orkar när jag är klar så upprepas det en gång till.

Kapar tråden med fler rykt-frågor :) Har ni alltid borsten i handen som är mot huvudet? Jag tycker det är sjukt jobbigt att rykta med vänster hand :o

Och hur gör ni som har långhåriga hästar med all man? Manen är ju ivägen! Tips mottages tacksamt!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 013
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 402
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka