Hur länge brukar ni rykta?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MangoTango
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 159
  • Visningar Visningar 15 638
Sv: Hur länge brukar ni rykta?

"och man hinner endel drag på 5 minuter med ryktborste+skrapa om man är effektiv."

Håller med. Nu ryktar jag vanligen mer än fem minuter - men det går ganska fort att göra hästen någorlunda presentabel så länge den inte är helt nyrullad i blöt lera... Bara att köra på.

Jag ryktar kanske 20-30 minuter om jag har gott om tid. Tycker det är mysigt, och det gör hästis också. Borstar först med rotborste och sedan ryktborste, kratsar tassar och gör rent i ansiktet. Passar på att klappa lite, rykten är en del dagens gos :laugh:.

Hej jag ryktar min häst ca 30minuter på varje sida tills allt stöv är borta.Masagen han får av ryktborsten är bra för honom! Därefter torkar jag av honom med fuktigt sämskin.

Jag ryktar aldrig! :o

Ryktborsten låg undanstoppad nånstans i skåpet tills min medryttare letade fram den när hon började rida min häst för några månader sedan.:D

Den dagliga skötseln beror på på vad vi ska göra och hur smutsig hon är.
Är hon lerig före ridning blir det en omgång med olika borstar och trasor tills hon är dugligt ren (tar väl typ 15-20 minuter i värsta fall), och är hon "orullad" och inte ska ridas händer det att jag inte borstar alls.

Jag har garanterat stallets mest "oskötta" häst, men det är banne mig inte många som är blankare! Men man bör undvika att klappa henne...

Senast ändrad:

*kl*

Jag tar bort smuts och kollar igenom att det inte finns sår eller liknande.
Så jag lägger nästan inte ner någon tid på rykta.
Och att det skulle göra mig till en sämre hästägare har jag väldigt svårt att tro. Och dom som vill tro det kan få göra det.
Mina hästar är faktiskt väldigt blanka och fina i pälsen ändå.

Här har vi ett stycke oborstad/ovårdad - häst. ;)

21421680.jpg

(ha gärna överseende med att sadeln är alldeles för liten för mig. Lånade den av en kompis för att testa om modellen passade på hästen.)

Och att rykta som massage känns för mig också onödigt, då masserar jag hellre hästen på riktigt istället (och ja, det gör jag då och då).

Ja det är elledning men den går inte ovanför utan är en bit bort så den hänger inte så långt ner och nära som man kan tro utan den är brevid vägen så att säga :).
Och ja visst ser han för hemskt ut! :P

*knapplån*

Jag ryktar inte heller min häst. Om man med rykt menar borsta med ryktborste + skrapa. Hästen hatar den borsten och jag har ingen glädje av att tvinga honom.

Men jag lägger ca 30 minuter om dagen på att borsta med först gummiskrapa, sen rotborste och till sist en mjukare borste (som ryktborste men med längre strån och utan skrapa). Borstar även 15 minuter efter ridning.

Varken man eller svans har nånsin sett pälsglans. Jag tycker inte alls om den silikoniga känslan som taglet får av pälsglans. Mycket bättre att reda ut med fingrar och sen dra några tag med rotborsten.

Så här ser min ovårdade häst ut:
29184438.jpg

Ryktar aldrig. däremot borstar jag noga varje dag.
Jag har hästar som glänser och är otroligt välmående i pälsen, året runt, vinter som sommarpäls.

rykt med borste och skrapa, och massage funktionen osv, är en tradition som härstammar från kavaleriet först och främst. Hästhållningen var helt annorlunda, hästarna stod uppstallade i princip dygnet runt, förrutom när de reds. ryktningen fyllde därmed en funktion just för att stimulera blodcirkulation, samt även en social aspekt för hästen (beröring och kontakt).

detta behov finns inte på samma sätt med dagens hästhållning. blodcirkulations stimulans får hästen hundra ggr mer effektivt av att gå i hagen och röra på sig.

Oj jag har alltid dåligt samveta för att att jag rykatr så lite. Försöker rykta 20 min varje dag utöver all "vanlig" bortstning. Vissa dagar blir det mer, andra mindre. Några dagar i veckan försöker jag köra en riktigt ordentligt långrykt. Tycker det är viktigt med det "sociala" till hästen och enligt en kompis som jobbar som en massör är rykten jätteviktig:)

Jag ryktar min häst i stort sett varje dag. Han blir mindre dammig och det är avslappnande för både hästen och mig. Rykten är ju en lätt massage och min häst visar samma tecken (gäspar t ex) som när han får ”riktig” massage. Perfekt innan ridning för att få igång blodcirkulationen och efter för trötta muskler! Men då ska man såklart rykta ordentligt, långa, lite ”hårda” tag så att det blir en massage.
Sedan tror jag att man får en bättre kontakt med sin häst om man pysslar med den lite extra.

social kontakt och pyssel krävs det inte ryktborste och ryktskrapa för att ha. Det är ju just RYKT vi diskuterar, men det finns många andra borstar att använda : )

social kontakt och pyssel krävs det inte ryktborste och ryktskrapa för att ha. Det är ju just RYKT vi diskuterar, men det finns många andra borstar att använda : )

Jo, det vet jag :)
jag ville bara påpeka att man får det på köpet när man ryktar.

alltså, jag tycker att man iallafall ska bortsa av hästen innan man rider, så att den inte får skav an några lerklumpar eller liknande. När man ryktar skapas att vänskapband, och det sätter igång blodcirkulationen i hästens kropp, och dessutom ger det bra massage. Jag ryktar faktiskt dagligen, även om jag inte ska rida, för hästen blir inte lika stel efter en eller två dagars vila.
så rykta på och få friskare häst!

Håller med dig! Inte lätt att kamma en häst med 10cm långa strån men då tycker jag att man kan raka och bada sin häst åtminstonde! :laugh:

Skäms över dom som bara ser rykt som något nödvändigt ont för att hästen ska vara fin i andras ögon! :mad:

Men gud är du riktigt sann? Ska jag helklippa min nordsvensk på vintern bara för att jag ska kunna borsta på djupet? Och istället för päls måste jag lägga på honom täcken?

Det var faktiskt det dummaste jag läst på riktigt, riktigt länge.

Och trots att jag endast ryktar honom då och då på sommaren, så glänster han som bara den redan nu. Trots att han har vinterpäls kvar och rullar sig i damm. Jag borstar noga med en vanlig rotborste, mest för att få bort all päls. Det tar kanske 15 minuter. Efteråt lyser det nästan om honom och folk kommenterar vad han glänser. Himla lustigt! :cool:

När man ryktar skapas att vänskapband, och det sätter igång blodcirkulationen i hästens kropp, och dessutom ger det bra massage. Jag ryktar faktiskt dagligen, även om jag inte ska rida, för hästen blir inte lika stel efter en eller två dagars vila.
så rykta på och få friskare häst!

som sagt, vänskapsband finns det många andra sätt att uppnå än via just ryktborste och skrapa. Jag tror dessutom du har betydligt gravare problem om du har en häst som blir stelare för att den inte blir ryktad. Om det är massage vi skall åstadkomma så krävs det betydligt starkare krafter än en ryktborste. som sagt - mycket är gammal teori runt detta, som var viktig när hästarna stod på stall 24/7.

kl
Denna vintern har jag ryktat väldigt lite. Några minuter då och då. Annars bara borstat av. Han har varit fullpälsad och det är bara jobbigt att rykta då.
Annars, när han har sommarpäls eller är klippt så ryktar jag kanske 5-10 minuter per dag.

som sagt, vänskapsband finns det många andra sätt att uppnå än via just ryktborste och skrapa. Jag tror dessutom du har betydligt gravare problem om du har en häst som blir stelare för att den inte blir ryktad. Om det är massage vi skall åstadkomma så krävs det betydligt starkare krafter än en ryktborste. som sagt - mycket är gammal teori runt detta, som var viktig när hästarna stod på stall 24/7.

Nu menar jag inte att rykt är samma sak som en riktig massage men enligt en erkänt duktig massör så ÄR rykten en form av lätt massage.
Sen om det finns hästagare som t ex tycker deras hästar blir stela av att vara ute i regn så kan det väl finnas de som upplever hästen som mindre stel av en ordentlig rykt?

Tror hästen får en betydligt mer massage effekt av en stadigare borste isåfall om det är den aspekten som vill åt. För att komma ner i muskulaturen på häst så är det betydligt större effekt som krävs än en vanlig ryktborste under mänsklig hand, effekten blir i högsta grad otroligt ytlig. Har man en häst som blir stel av att inte ridas på 2 dagar så är problemet större än en ryktborste kan åtgärda, så den teorin anser jag inte som särskilt hållbar faktiskt.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 013
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 402
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka