Hur länge fortsätter man behandla?

Bukefalos 30 år!

Fast alltså min hund stod på tre ben igår, nog hade han varit glad om jag åkt ut och vallat med honom ändå. Han hade säkerligen jobbat på precis som vanligt och gjprt sitt bästa. Att hunden gillar att jobba (om det är en sån typ av hund) och går upp och blir glad av det betyder inte att den är frisk eller mår bra resterande timmar av dygnet.
Nej, det lutar ju definitivt mot att hon kommer få somna in snart, om det inte blir några oväntade besked under tisdagen. Som du säger, så apportering är ju något som alltid gör henne glad. Men hon var ändå piggare där, och efter, än jag trodde att hon skulle vara utifrån hur hon betedde sig i torsdags. Samtidigt är det ju också det som är svårt med henne, och har varit hela tiden under åren jag haft henne - hon är nog väldigt bra på att dölja att det gör ont, och kämpa på ändå, och tycker att så mycket saker är roliga att hon ofta går upp i energi och blir glad.

Fast alltså min hund stod på tre ben igår, nog hade han varit glad om jag åkt ut och vallat med honom ändå. Han hade säkerligen jobbat på precis som vanligt och gjprt sitt bästa. Att hunden gillar att jobba (om det är en sån typ av hund) och går upp och blir glad av det betyder inte att den är frisk eller mår bra resterande timmar av dygnet.
Precis detta.
Min yngsta hade en svullen tå förra helgen och ville inte riktigt stödja på tassen. Det upptäckte jag när jag skulle rasta dem vid kappbanan där det skulle vara träning efter arbetsdag. Hon ville alltså knappt gå ordentligt, men herrejösses vad upprörd hon blev av att inte få springa på banan och jaga trasa (och då var inte ens trasan framme).

Om de sedan fått aktivera sig ändå så kan adrenalinkick och positiva känslor göra att hunden tillfälligt går bättre. Vid de tillfällen mina hundar skadat sig under pågående aktivering så väntar jag alltid tills vi är hemma och de under lugna omständigheter rör sig lite innan jag säkert konstaterar att det nog inte var så farligt. Just för att de i "positiva situationer" alltid(!) framstår som att de mår bättre än vad de faktiskt gör.

Samma dag som jag avlivade en av mina tidigare hundar så gick vi på skogspromenad. Hon sprang med en pinne och lekte i ett rasande tempo. Fullproppad med smärtstillande förvisso, men just lek i skog var för henne så kul att det hjälpte till att glömma bort smärtan som var anledningen till att hon fick somna in.

Det lät ändå mer lovande för 12-åringen än väntat. Inga metastaser från juvertumörerna som gick att se på röntgen, och inte heller något superjobbigt vid lungorna. Utifrån blodprover och röntgen tror veterinären att det troligtvis kan röra sig om någon typ av parasit/mask, så vi ska testa avmaska henne ordentligt (och lite kortison samtidigt). I ryggen har hon spondylos, och vi ska efter kortisonet testa någon typ av smärtlindring (onsior, metacam eller liknande). Så jag får se om hon verkar kunna bli bättre av det här - bakdelen och allmäna måendet är ju det som hon verkar påverkad av idag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka