Hur länge kan det finnas spermier kvar?

charmant

Trådstartare
Kastrerade just min 3 årige kille.Hur längekan spermier finnas kvar?Min vette sa upp till 3 veckor.Men nu har jag hört en massa annat med.Vad är era kundskaper om detta.Vill ju inte bli"farmor"om han har kvar vid släppet med stona i sommar :(

Ehm, dum fråga, men... :o
Man tar ju bort pungkulorna vid kastration = att spermierna tas bort, då dom finns "där inne"? :confused: :crazy:
Då finns det väl inga kvar?
Om dom nu inte tagit fikapaus inne i själva slangen ;)

Nja vetten sa faktiskt att det kan ligga kvar,,,men var vet jag inte.jag trodde med att det liksom vart "tomt"men tydligen inte.

Jag skulle nog vänta i tre veckor om veterinären sa det. men... spermierna dör ju efter ett tag, kanske de kan leva längre hos hästar? För jag jag kastrerat kaniner (mycket mindre ju) så har det vart att man ska vänta ett dygn!

Spermier lever ca 3 veckor, det är lika för alla även människor. Så vill du inte ha ovälkomna föl så vänta en månad med att släppa ihop hästarna. ;)

jag skulle vänta, just för att dämpa hans intresse också.
När släpper ni ihop dom?

Min vet rekommenderade 6 veckor innan man släppte med ston, inte bara för spermiernas skull utan även för att han skulle vara helt läkt innan utifall han skulle få för sig att klättra på brunstiga ston.

Vår vet sa att han kan betäcka en månad efteråt, och eventuellt ända upp till tre månader. Så minst en månad utan ston var hans rekomendering!

Är det nån som vet hur det kan vara så? Vår vet förklarade lite snabbt men jag hörde inte allt. Men kan det vara så att det finns spermier nånstans i kroppen "lagrade" och att de stannar kvar ett tag, men att inga nya tillverkas? Eller hur är det?

/ Maris

Vi hade tänkt släppa ihop den 1 juni,då han har varit kastrerad i 1 månad.Hmmm,får väl hålla ett öga på honom och se hur ha nbeteer sig under de veckor som är kvar...om inte annat blir det ensam ett tag innan han kan gå med de andra stora pållarna.Han kan gå tråd i tråd med shettisarna så han han kompisar.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 034
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 875
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
24 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka