Hur länge rider ni fram? *Spinoff på kommande tävlingsregler*

Glömde svara på det här. Jo, jag tycker (för bövelen) att hen är spydig när hen skriver att man inte tränat rätt/tillräckligt om man inte vill tränsa av sin häst på en tävling.

Citat @Cilva Sidan 3 inlägg #46:
"Om du känner att du har en sådan häst att du inte kan ta av huvudlaget på tävlingsbanan så har du helt enkelt inte tränat tillräckligt mycket. "
Ja, i hennes gren? Eftersom det där kan ingå? Hon har ju inte yttrat sig om att någon annan gren skulle tillämpa det?
 
Men hur är det med läsförståelsen?
@the_connemara skrev kommentaren om avtränsning? Jag har inte framfört någon åsikt i den frågan ens.
Det gör också att du har skapat c:a 5 halmgubbar i ditt inlägg och såna besvarar jag inte.

Jag reagerade däremot på din attityd och om du tycker att bövelen är ett starkt ord i sammanhanget kan jag bara beklaga.
Nej, svara för bövelen inte på några frågor. Skyll på halmgubbar eller något annat istället. Det blir alldeles för jobbigt med all konkretisering, hålla sig till trådämnet och att låta bli att klanka på dressyrryttare om deras oförmåga att hantera sina hästar.
Tur att det finns westernryttare som kan komma med helt revolutionerande perspektiv på avtränsning, hur man leder en häst, hur extremt kort framridning man behöver osv. Konstigt bara att de som tävlar dressyr på hög nivå verkar skapligt överrens om att det är viktigare att hästarna är ordentligt uppvärmda via en ordentligt uppvärmning än att träna på så att det hypotetiskt skulle gå att helt riskfritt att tränsa av dem inne på tävlingsbanan.
 
Nej, svara för bövelen inte på några frågor. Skyll på halmgubbar eller något annat istället. Det blir alldeles för jobbigt med all konkretisering, hålla sig till trådämnet och att låta bli att klanka på dressyrryttare om deras oförmåga att hantera sina hästar.
Tur att det finns westernryttare som kan komma med helt revolutionerande perspektiv på avtränsning, hur man leder en häst, hur extremt kort framridning man behöver osv. Konstigt bara att de som tävlar dressyr på hög nivå verkar skapligt överrens om att det är viktigare att hästarna är ordentligt uppvärmda via en ordentligt uppvärmning än att träna på så att det hypotetiskt skulle gå att helt riskfritt att tränsa av dem inne på tävlingsbanan.
Men varför slåss du mot väderkvarnar? Varför förutsätter du att jag tycker säkerheten på dressyrtävlingar är för dålig bara för att jag tycker du har en tråkig attityd gentemot andra grenar?

Om du inte vet vad halmgubbar är rekommenderar jag dig att googla, jag är inte intresserad av att stå till svars för åsikter jag inte framfört.
 
Men varför slåss du mot väderkvarnar? Varför förutsätter du att jag tycker säkerheten på dressyrtävlingar är för dålig bara för att jag tycker du har en tråkig attityd gentemot andra grenar?

Om du inte vet vad halmgubbar är rekommenderar jag dig att googla, jag är inte intresserad av att stå till svars för åsikter jag inte framfört.
Snälla du, jag vet för bövelen vad en halmgubbe är. Är det du som är väderkvarnen?
 
”Gör”du något aktivt när du leder hästen? Någon övning? Jag leder som sagt var också gärna vissa hästar och jobbar då ofta rätt så aktivt med hästen för att den ska ”hitta” mig och vara med mig innan jag sitter upp. Alltså är mitt sätt inte så mkt till för att bli varm i kroppen utan mer för att hästen ska vara med på banan innan uppsittning.

Nej, vi går bara. Däremot kan jag stanna och/eller rygga ett par gånger vid behov sas. Precis, jag tror att det är där skillnaden ligger. Jag vill ha min häst fysiskt igång innan vi går in på banan. Det är det som uppvärmningen går ut på imo. Sen kollar jag självklart av gas, broms osv under tiden :)
 
Ledsen, men jag ställer inte upp på att tjafsa med någon som uppenbarligen bara är ute efter bråk. :)
Nej, jag är inte ute efter bråk, jag är ute efter att tråden ska handla om det den skulle handla om, dvs framridning till dressyrtävlingar. Inte om hur (o)hanterade dressyrhästar är i westernryttares ögon. Inte heller om att westernryttare ska ge tips om vad dressyrryttare borde träna på. Inte heller om hur lite eller mycket westernryttare värmer upp till sina 5 starter per dag. Men visst, ibland är det ju fascinerande att få veta hur lite kunskap det finns om uppvärmningens betydelse för hästarnas hållbarhet och att den kunskapen verkar skilja så inom olika grenar. Eller fascinerande är kanske fel ord, beklämmande kanske är bättre.
 
Nej, jag är inte ute efter bråk, jag är ute efter att tråden ska handla om det den skulle handla om, dvs framridning till dressyrtävlingar. Inte om hur (o)hanterade dressyrhästar är i westernryttares ögon. Inte heller om att westernryttare ska ge tips om vad dressyrryttare borde träna på. Inte heller om hur lite eller mycket westernryttare värmer upp till sina 5 starter per dag. Men visst, ibland är det ju fascinerande att få veta hur lite kunskap det finns om uppvärmningens betydelse för hästarnas hållbarhet och att den kunskapen verkar skilja så inom olika grenar. Eller fascinerande är kanske fel ord, beklämmande kanske är bättre.
Det mest fascinerande är att du bemöter åsikter ingen har yttrat.
Men fine, kör på! :up:
 
Efter lite dividerande mellan bl a dig och några som ifrågasatte nyttan med att ta av tränset så svarar du på en kommentar om att istället ta av tränset i transporten (sidan 3 inlägg #44 skrivet av dig själv @Cilva :
"Det skulle ta mycket tid tror jag, samt att placeringarna kanske skulle behöva ändras i efterhand om någon blir diskad på grund av otillåtet bett. Jag har aldrig upplevt säkerhetsproblem när jag fått visa bettet, även om vi varit många ekipage uppställda. "

Du själv @Cilva så här, sidan 3 inlägg #46:
"Om du känner att du har en sådan häst att du inte kan ta av huvudlaget på tävlingsbanan så har du helt enkelt inte tränat tillräckligt mycket. Det är ett moment som kan förekomma i klassen. Hästen ska kunna stå lugnt den tid det tar att visa bettet för domaren. "

Och sedan fortsätter diskussien på följande sida, men jag kanske inte behöver citera hela tråden, du måste ju se det själv om du läser?

Jag trodde att jag svarade på en lite mer generell undran över varför man inte gör det i transporten istället samt kommenterade att jag personligen aldrig upplevt brister i säkerheten vid en för western vanlig kontroll. Jag kan inte se att jag torgför någon åsikt om att dressyr bör anamma samma typ av kontroll.

Gällande det andra stycket har du klippt bort det jag skrev om att ”du” i meningen inte är användaren jag svarade utan gällde generellt för deltagande. Jag hade kunnat skriva ”man” istället. Jag tror att även du håller med om att om man inte klarar ett oment som kan förekomma i en tävling som man ställer upp i har man med största sannolikhet inte tränat tillräckligt. Jag skulle ju till exempel inte ifrågasätta att det ingick piruetter i ett dressyrprogram om det var så att jag anmält mig och sedan inte klarade av att utföra piruetten, jag visste ju att det kan förekomma.
 
Nej, vi går bara. Däremot kan jag stanna och/eller rygga ett par gånger vid behov sas. Precis, jag tror att det är där skillnaden ligger. Jag vill ha min häst fysiskt igång innan vi går in på banan. Det är det som uppvärmningen går ut på imo. Sen kollar jag självklart av gas, broms osv under tiden :)

Jag syftade alltså på att min uppvärmning vid hand syftar till mer mental uppvärmning än fysisk. Med min framridning upplever jag dock inte att hästen skulle vara ”kall” eller stel innan vi går in på tävlingsbanan. Å andra sidan är den kanske storleksmässigt lite mindre (väger ca 500kg) och tar därför kortare tid på sig. Jag tänker här på att någon skrev att hästen är ett stort djur med mycket muskler som tar ett tag att få varma.
 
Jag trodde att jag svarade på en lite mer generell undran över varför man inte gör det i transporten istället samt kommenterade att jag personligen aldrig upplevt brister i säkerheten vid en för western vanlig kontroll. Jag kan inte se att jag torgför någon åsikt om att dressyr bör anamma samma typ av kontroll.

Gällande det andra stycket har du klippt bort det jag skrev om att ”du” i meningen inte är användaren jag svarade utan gällde generellt för deltagande. Jag hade kunnat skriva ”man” istället. Jag tror att även du håller med om att om man inte klarar ett oment som kan förekomma i en tävling som man ställer upp i har man med största sannolikhet inte tränat tillräckligt. Jag skulle ju till exempel inte ifrågasätta att det ingick piruetter i ett dressyrprogram om det var så att jag anmält mig och sedan inte klarade av att utföra piruetten, jag visste ju att det kan förekomma.
Nu tycker jag diskussionen är tjafsig så vill egentligen inte elda på, men det var jag som skrev det där ang transporten och jag uppfattade faktiskt att vi då diskuterade utifrån ”införa på dressyrtävling”. Nu har jag sett att det inte var det som avsågs, men tidigt i sammanhanget tyckte jag att det lät så. Jag svarade alltså inte det där med transporten utifrån westerntävling utan svaret var menat utifrån dressyrtävling.
Alltså - OM någon vill införa avtränsning för att kolla bett i dressyr (vilket jag inte ser funktionen med alls egentligen) så tycker jag att det ska ske på ett säkrare sätt än ute på banan.
Sen kommer ditt inlägg om att man har tränat för dåligt, så ja jag tyckte det var spydigt. Men vi verkar ha pratat om olika saker.
 
Jag syftade alltså på att min uppvärmning vid hand syftar till mer mental uppvärmning än fysisk. Med min framridning upplever jag dock inte att hästen skulle vara ”kall” eller stel innan vi går in på tävlingsbanan. Å andra sidan är den kanske storleksmässigt lite mindre (väger ca 500kg) och tar därför kortare tid på sig. Jag tänker här på att någon skrev att hästen är ett stort djur med mycket muskler som tar ett tag att få varma.

Ja jo, det var det jag konstaterade. Det finns skillnader mellan vad vi anser är meningen med uppvärmningen, och det är fine. Det krävs förmodligen inte exakt samma saker av en westernhäst som av en dressyrhäst inne på banan heller :)
 
Nu tycker jag diskussionen är tjafsig så vill egentligen inte elda på, men det var jag som skrev det där ang transporten och jag uppfattade faktiskt att vi då diskuterade utifrån ”införa på dressyrtävling”. Nu har jag sett att det inte var det som avsågs, men tidigt i sammanhanget tyckte jag att det lät så. Jag svarade alltså inte det där med transporten utifrån westerntävling utan svaret var menat utifrån dressyrtävling.
Alltså - OM någon vill införa avtränsning för att kolla bett i dressyr (vilket jag inte ser funktionen med alls egentligen) så tycker jag att det ska ske på ett säkrare sätt än ute på banan.
Sen kommer ditt inlägg om att man har tränat för dåligt, så ja jag tyckte det var spydigt. Men vi verkar ha pratat om olika saker.
Det var nog snarare mitt inlägg om att det handlar om träning, inte ras, varför avtränsning och bettkontroll på tävlingsbanan på westerntävlingar funkar utan problem som bidrog till den tolkningen i sånt fall. Det var inte av spydighet jag tog upp detta, utan det var en förklaring till varför det inte är en rasfråga. Sen gick den aspekten vidare till att handla om vad/hur man prioriterar sin träning/förberedelse av häst inför tävling. Säkerhetsaspekten kan ses från flera håll. Antingen begränsar man folks hantering av hästar på tävlingsplatsen eller så uppmanar man folk att träna mer på vardagliga situationer för att få det att funka mer säkert även på bortaplan. Där kan man ju alltid diskuteras vad som är bäst. Oavsett så har det ju inte med hästraser att göra.
 
Men gud , klart det inte är en rasfråga som vissa verkar tro... Jag skulle lätt kunna tränsa av mina på dressyrbanan och dom står högt i blod, en är tom rätt nervig i ridningen men som en hund i hanteringen... Jag är ganska noga i vardagen med hanteringen och dom går ofta lösa efter jag har ridit och följer mig . Men jag jobbar dom gärna lösa i ridhuset de dagar jag inte rider men när jag rider så vet dom att energinivån ska vara hög och när jag hoppar av så är den låg. Ser inget konstigt med det..så har jag jobbat med alla mina ft hästar genom åren så dom inte ska slösa energin på fel saker ! Dessutom åker jag alltid själv på tävling med två hästar så dom måste lära sig eftersom jag måste ha ute båda samtidigt ibland.
 
Ja jo, det var det jag konstaterade. Det finns skillnader mellan vad vi anser är meningen med uppvärmningen, och det är fine. Det krävs förmodligen inte exakt samma saker av en westernhäst som av en dressyrhäst inne på banan heller :)
Jag har ju fötterna i båda "skålarna" så att säga och jag har inte ändrat mitt upplägg för uppvärmning nämnvärt. Westerntävling är ju inte bara en gren, utan många olika med olika prestationskrav.

Tror det snarare handlar om vilka förutsättningar man har, vilken häst, utbildningsnivå, hur mycket rutin man har av att vara på bortaplan, osv.

Min uppvärmning brukar hamna på runt 15 min. Sen beroende på hur mycket väntetid det blir till start, kan jag lägga in några minuter till strax innan om det känns som det behövs. Jag värmer upp ungefär som jag gör hemma, checkar att kommunikationen funkar, känner efter om/var det finns ev. spänning, stelhet och försöker åtgärda dessa, joggar en stund för att värma upp musklerna och beroende på hur det känns i fortsätter jag att gå igenom hästens olika muskler och rörelseappart, främst i skritt. Jag testar kanske också några moment som jag vet vi kan ha problem med, men försöker hålla det på en så lekfull lätt nivå som möjligt för att hålla hästens humör och arbetsvilja på topp. Men nu har jag en häst som är ganska rutinerad och inte särskilt brydd eller nervös och orolig. En häst med stor arbetsvilja som ibland tippar över och han gärna vill köra hela registret själv. Så mitt upplägg går snarast ut på att få honom att komma ihåg att vänta på mig.:D
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 745
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 922
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 835
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Min hund (chihuahua 4,5 år) började påvisa smärta i ländrygg/höft för ungefär ett par år sedan genom beröring samt ovilja på promenad...
Svar
11
· Visningar
1 203
Senast: LindaGsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp