Hur länge ska man ge det?

Bukefalos 30 år!

astronaut

Trådstartare
Om någon minns så skrev jag om min ena katt för ett tag sedan.

Bakgrund:
Fick diarré i December 2025. Blodprov visade UA, dock brist på b-vitamin. Visade heller inte på någon inflammation. Avföringsprov visade negativt för parasiter. UL gjordes och veterinären var lite missnöjd med området där tunntarmen mynnar ut till tjocktarmen (hon såg någon halo, som jag inte riktigt fått bukt med vad det betyder). Två olika kortisonkurer gjorda och det gjorde åtminstone avföringen icke vattnig men den är ju inte stabil. Han äter nu sedan några månader tillbaka specific multi allergen plus.

Hälsa:
Bortsett från diarrén är han fortfarande samma lekfulla clown. Glad, aktiv,nyfiken, sprallig. Pälsen är fin, inte uttorkad och trots långvarig diarré väger han 5kg och har inte gått ned i vikt alls. Magen är mjuk och fin, ej uppblåst och visar inga obehag när man känner och klämmer på magen.
Dock när han är på lådan brötar det på så det ekar.

Fråga:
- Någon som kan ha en hum om en halo är botbar eller kommer den alltid finnas där?
- Just nu tar vi dag för dag och skulle jag märka att han inte är sig själv så åker jag in med han på en gång. Tyvärr är alla konton tömda och finns ingen möjlighet med ett större kirurgiskt ingrepp och han är ju inte purung men inte jättegammal: 10 år.
- Hur länge ska man egentligen kämpa? Tills han blir jättejättedålig? Sätter jag mina känslor före hans?

Jag vet åtminstone att det kommer definitivt inte bli mer djur såvida min ekonomiska situation inte förbättras. Så orkar inte med pekpinnar.

Har det diskuterats att låta honom stå på kortison tills vidare?

Inte ännu, de 2 kurena som getts har pågått i ca 2 månader och så påbörjades en ny kur med annat märke lite senare. Tänkte ringa till första veterinären på måndag och fråga om det finns någon möjlighet att återinföra första märket av kortisonet tills vidare då jag tyckte andra märket inte fungerade helt som det skulle. De har nämnt det men inget som direkt tagits upp. Kanske ska börja med deg innan jag målat upp nästa katastroftanke.

Om någon minns så skrev jag om min ena katt för ett tag sedan.

Bakgrund:
Fick diarré i December 2025. Blodprov visade UA, dock brist på b-vitamin. Visade heller inte på någon inflammation. Avföringsprov visade negativt för parasiter. UL gjordes och veterinären var lite missnöjd med området där tunntarmen mynnar ut till tjocktarmen (hon såg någon halo, som jag inte riktigt fått bukt med vad det betyder). Två olika kortisonkurer gjorda och det gjorde åtminstone avföringen icke vattnig men den är ju inte stabil. Han äter nu sedan några månader tillbaka specific multi allergen plus.

Hälsa:
Bortsett från diarrén är han fortfarande samma lekfulla clown. Glad, aktiv,nyfiken, sprallig. Pälsen är fin, inte uttorkad och trots långvarig diarré väger han 5kg och har inte gått ned i vikt alls. Magen är mjuk och fin, ej uppblåst och visar inga obehag när man känner och klämmer på magen.
Dock när han är på lådan brötar det på så det ekar.

Fråga:
- Någon som kan ha en hum om en halo är botbar eller kommer den alltid finnas där?
- Just nu tar vi dag för dag och skulle jag märka att han inte är sig själv så åker jag in med han på en gång. Tyvärr är alla konton tömda och finns ingen möjlighet med ett större kirurgiskt ingrepp och han är ju inte purung men inte jättegammal: 10 år.
- Hur länge ska man egentligen kämpa? Tills han blir jättejättedålig? Sätter jag mina känslor före hans?

Jag vet åtminstone att det kommer definitivt inte bli mer djur såvida min ekonomiska situation inte förbättras. Så orkar inte med pekpinnar.
Har du testat att ge foder som innehåller mindre fett? Många som är känsliga med magen fungerar bra på foder med mindre fett. Kan ju vara nån form av triadit eller påverkan på bukspottkörteln som gör att han inte kan hantera fettet så bra kanske? Det är ju inte helt ovanligt för katter vad jag förstått det som.

Om det är knas med bukspottskörteln borde väl blodprovet som även kollade organens funktioner påvisat något?

Jag har egentligen apusel koll på foder. Innan åt de applaws och efter det pure natural. Då med fokus att jag inte vågade ändra för mycket med fodret så när katterna började rata applaws introducerades purenatural. Och sedan januari har han ätit det där fasligt dyra veterinärfodret..:crazy:

Om det är knas med bukspottskörteln borde väl blodprovet som även kollade organens funktioner påvisat något?

Jag har egentligen apusel koll på foder. Innan åt de applaws och efter det pure natural. Då med fokus att jag inte vågade ändra för mycket med fodret så när katterna började rata applaws introducerades purenatural. Och sedan januari har han ätit det där fasligt dyra veterinärfodret..:crazy:
Har man kollat fPL och TLI? Det är blodprover för bukspottkörteln.

Inte ännu, de 2 kurena som getts har pågått i ca 2 månader och så påbörjades en ny kur med annat märke lite senare. Tänkte ringa till första veterinären på måndag och fråga om det finns någon möjlighet att återinföra första märket av kortisonet tills vidare då jag tyckte andra märket inte fungerade helt som det skulle. De har nämnt det men inget som direkt tagits upp. Kanske ska börja med deg innan jag målat upp nästa katastroftanke.
Jag hade en katt som var kvalsterallergisk i grunden men även hade någon form av inflammatoriskt tarmproblem när hon blev lite äldre. Allt annat vanligt som kunde ge samma problem uteslöts och man var vid att ta biopsier osv på tarmen. Hon fick i samma veva några kurer kortison för allergin i väntan på att immunterapin skulle få effekt och då blev magen väldigt mycket bättre. Då ansåg veterinären att med tanke på ålder (dvs förväntad kvarvarande livslängd) osv att man kunde välja att helt enkelt sätta henne på minsta möjliga kortisondos. Och ta livskvalitet före kvantitet så att säga.

Jag valde det och hon åt kortison i rätt många år. Hon klarade sig från biverkningar av kortisonet, hon kollades med blodprov osv var 6e månad. Det var artros som gjorde att hon fick somna in.

Jag minns inte exakt hur gammal hon var men hon var yngre än din. Dock siames så förväntad livslängd var dessvärre inte 20 år.

Jag vet inte om det måste visa något aktivt på prover för att vara känsliga, min hund fick pankreatit och återhämtade sig och proverna är som vanligt nu men han är fortsatt känslig och kan inte hantera för stor mängd fett. Han fungerar super på mat som är gjorda för dom med problemet.

Hade nog pratat med vet om bukspottkörteln ändå, det fodret du ger nu är ganska så hög fetthalt tänker jag och det fungerar ju uppenbarligen inte. Tänker att med tanke på att kontona är åt det tömda hållet så kan det vara en ide att testa fodra med foder för känslig mage. Immunförsvaret sitter ju mycket i magen också och det gäller att få bukt på det, det är viktigt så han inte drar på sig annat också.

Eftersom man har sett en förändring i tarmen på din katt skulle jag helt klart överväga en kontinuerlig behandling med kortison. Särskilt med tanke på att du för tillfället inte har råd med vidare diagnostik.

Sedan kan man ge matspjälkningsenzymer (receptfritt) för att se om det hjälper. Det går även att ge tillskott av B12, också receptfritt. Inga av dem är farliga att ge- Hjälper de så hjälper de, om inte har man tappat några hundralappar.

Har man kollat fPL och TLI? Det är blodprover för bukspottkörteln.

Ska fråga mer tydligt på måndag. Vet att detta är gjort med blodprovet:
Messenger_creation_004F2FCA-5C41-4E2E-8717-A51AC875B80A.webp

Liknande trådar

• Nääär vänder det?
  • Hur illa är det om han inte blir borstad på en vecka?
  • Katt med IBD
  • Tips på munkorg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka