Hur länge växer hästen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare litenmama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 11 761
L

litenmama

Vet inte var jag skall lägga denna tråd men försöker här.
Hur länge växer hästen på höjden?och är det sant att om man tränar hästen så kan den växa ytterligare?Lite löjliga frågor kanske men vill gärna veta.Har en Vallack på 5år snart 6år,har han slutat växa på höjden?
Tacksam för svar
/litenmama

Sv: Hur länge växer hästen?

Hur l'änge de växer på höjden är väldigt individuellt och varierar från ras till ras. Själv har jag ett halvblod som var fördigväxt när hon var 3 år (vilket är ganska tidigt) . Jag vet andra halvblod som har växt betydligt längre, kanske fram till runt sex år. En del växer tidigt, andra sent. Det är många faktorer som påverkar, ex. foder, skador, stam etc.

Att hästen växer mer om man tränar vet jag faktiskt inte, men vissa påstår det. En ung häst kan även "stanna upp" i växandet om man tränar f¨ör hårt under växtperioderna, men de brukar ta igen det senare då.

Jag känner till en häst som var 5 år när den köptes av min kompis och var 1.62 då. Nu är den 7 år och är ordentligt tränad och har fått nått "superfoder". Den är nu ca. 1.69. Men om de generellt växer med träning och fodertillskott det vet jag inte.

Enligt vad jag hört så kan en häst vara högre i tränat skick än otränat. Detta eftersom de muskler som håller frambenen stärks, så kroppen på hästen liksom hamnar högre över benen. Vet tyvärr inte hur sant det är.

/Ida

Jo det är sant! Manken är ingen fast punkt på hästen utan är en häst vältränad kanden mycket väl vara ett par centimeter högre än när samma häst i dålig kondition.
Tror att alla som tagit hand om en mager och eländig häst vet hur det ser ut när samma häst är i bra skick igen.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Tack för svaren! Då kanske min växer lite mer:d Han är bara 150 i manken men är helt ur kondition och inga muskler.Har precis fått han(två veckor sen) och han känns som en liten ponny:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 378
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 429
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon... 2
Svar
29
· Visningar
2 776
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V