Hur långhårig kommer en kattunge att bli?

Bukefalos 30 år!

MiaMia

Trådstartare
Behöver lite hjälp med att uppskatta hur långhårig en långhårig katt kommer att bli.
Kan man veta/gissa det? Eller ska man utgå ifrån att allt som inte är korthår kommer att bli maxlängd.

Den info som finns idag är utseende vid 8 veckor och att det är ett arv från en okänd far. Nu ser den mest 'fluffig' ut.
Men jag ska inte dra på mig något behov av pälsvård och rimligen kommer det väl att bli så... Eller kan det stanna vid att det bara blir ett kortare fluff utan riktig längd?

Vid vilken ålder kan man avgöra sådant? Och hur säkert?

Pälslängd på en långhårig kattunge kan vara lite svår att förutsäga helt säkert, särskilt om pappans pälslängd är okänd. Här är några riktlinjer:

• Vid 8 veckor är många kattungar ganska fluffiga oavsett om de får längre päls eller inte, eftersom det är deras mjuka babypäls. Det kan alltså vara svårt att avgöra den slutgiltiga pälslängden bara utifrån fluffigheten då.
  • Pälslängd är ärftligt, och långhår är ofta recessivt, vilket innebär att båda föräldrarna behöver bära på genen för långhårsanlag, för att det ska bli lång päls. Om mamman är långhårig men pappan inte syns eller är korthårig kan ungarna få något mellanting – mjuk och fluffig men inte riktigt långpäls.
  • Framåt ungefär 4–6 månaders ålder brukar pälsen börja visa sin slutliga struktur och längd. Då kan du bättre se om det är en “riktig” långpäls eller mer av en mjuk, kortare fluffpäls.
  • En del katter får en tät, mjuk underull som ser fluffig ut men inte riktigt blir långpäls. De kan kräva mindre pälsvård än riktiga långhårskatter.

Jag skulle undvika att använda uttrycken "riktigt långhår" och liknande. Alla katter med två långhårsanlag är per definition långhåriga och inga mellanting, sen kan de bli mer eller mindre välpälsade (och det finns absolut korthår som har anlag för att ge riktiga monsterpälsar om man har otur). Semilånghår och långhår är mest en benämning för att hålla isär rasgrupper och inte separata anlag i sig.

Den andra klurigheten är att det inte främst är längden som avgör hur lättskött pälsen är. Pälsar som är korsade mellan två olika typer (tex en mjuk och silkig och en mer väderavstötande) kan bli riktigt eländiga att ta hand om, även om båda föräldrarna har lättskötta pälsar.

Min Sigrid har en typisk huskattpäls, kortare på kroppen men med rejäl svansplym och byxor. När hon bytte kattungepälsen tovade den lite om jag inte borstade några minuter i vecka, som vuxen drar jag en kam igenom på mindre än en minut mest för att slippa ha fällpäls överallt. Det är ren tur, som liten såg hon likadan ut som vännernas pälsmonster till ragdolls. Vill man till varje pris undvika pälsvård skulle jag inte skaffa en långhårsunge. Hur pälsen verkligen är vet man först när den är fullvuxen och kastrerad.

Om du inte önskar pälsvård, så är en misstänkt långhårig kattunge fel val.

Min erfarenhet är som ovan @Sassy bara för att det är långhår kan behovet av pälsvård vara olika.
Mina två ragdolls (m stamtavla) har två olika pälsar, men ingen av dom kräver någon egentlig pälsvård. Men hankatten klipps ner till sommaren då hans päls är så otroligt tjock att han har svårt att värmereglera sig. Honans päls är längre men ännu silkigare än hanens och behöver egentligen inte kammas mer än vid fällning för att hjälpa till.
Barndomens katt, långhårig, fruktansvärd päls, semilånghårig, ullig, lätt lockig, tjock och lite fet. Hemska tovor, uppskattade inte att bli borstad så det var en riktigt dålig kombo.

Tack alla för info. Det var lite miss i kommunikationen att detta med pälsen inte kom upp tidigare. Den aktuella ungen kommer att hamna hos någon annan som är mer ok med att det finns risk för behov av pälsvård.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka