Bukefalos 28 år!

Hur långt/ofta går ni promenader med era hundar?!

"Bråkar"? Alltså, det är ju ett diskussionsforum - välkommen! - så då är det väl naturligt att man faktiskt diskuterar. Att man vill utveckla vad man menar och sina argument betyder inte att man "bråkar", det är väl snarare ett högst vanligt förekommande fenomen i diskussioner.

Skapligt tråkig ton att bli bemött med för att man gärna diskuterar och utvecklar.
Ja jag anser att ni bråkar när ni ifrågasätter mina hundar faktiskt.
Att jag skriver att mina hundar föredrar skogspromenader framför träning och du ifrågasätter detta det tycker inte jag är att diskutera utan att inte acceptera att alla hundar är olika.
Jag har haft hundar som föredrar träning också så jag vet skillnaden.
 
Ja jag anser att ni bråkar när ni ifrågasätter mina hundar faktiskt.
Att jag skriver att mina hundar föredrar skogspromenader framför träning och du ifrågasätter detta det tycker inte jag är att diskutera utan att inte acceptera att alla hundar är olika.
Jag har haft hundar som föredrar träning också så jag vet skillnaden.

Det är ingen som ifrågasätter dina hundar? Var läser du in det? Förstår inte alls varför du tar det så väldigt personligt, jag diskuterar ju främst ur generellt perspektiv.
 
Det är ingen som ifrågasätter dina hundar? Var läser du in det? Förstår inte alls varför du tar det så väldigt personligt, jag diskuterar ju främst ur generellt perspektiv.
Ur ett generellt perspektiv finns alla möjliga typer av hundar?
Ganska så svårt att stoppa in alla i samma fack och hävda att hundar generellt föredrar att träna framför att gå promenader.

Tycker överlag många hundar hade mått bättre av att få vara i skog och mark mer än att flänga runt på tävlingar och spendera dagarna i bilar.
 
Jadu :)
Mina hundar sammarbetar så gärna vare sig det handlar om att söka en kotte eller borttappad vante på promenaden eller att träna på hundklubben men dom föredrar fortfarande sina långa skogspromenader framför det mentala och det är dom inte ensamma om.
Förstår inte ens vad ni bråkar om självklart finns det fler hundar än mina som uppskattar promenader och motion framför träning.

Ja det är så många människor som hade haft det så mycket bättre med en enklare hund(ras).

Eller att omprioritera vad de lägger tiden på. Promenader kanske inte är det bästa för en hund som behöver jobba mer fysiskt och mentalt.

Ja jag anser att ni bråkar när ni ifrågasätter mina hundar faktiskt.
Att jag skriver att mina hundar föredrar skogspromenader framför träning och du ifrågasätter detta det tycker inte jag är att diskutera utan att inte acceptera att alla hundar är olika.
Jag har haft hundar som föredrar träning också så jag vet skillnaden.

Ingen har ifrågasatt dina hundar? Vi pratar generellt och vad man kan möta för attityder i samhället om olika hundar. Vet inte hur ofta jag fått frågan om jag måste gå mycket med Gripa. Och nej, det måste jag ju inte. Hon måste däremot få jobba, både fysiskt och mentalt. Promenader täcker ju inte så mycket när man har brukshund trots allt.

Nu är det ju såklart också skillnad på om man går med hunden i koppel eller om den röjer med en kompis också. Men då är det ju inte heller just promenaden som är viktig längre.

Alla är nog överrens om att hundar behöver röra på sig kravlöst, leka och bara vara. Men det kan ju ske även utan just regelrätt promenad :) Beroende på hur man bor. Och många hundar hade helt klart mått bättre av att byta ut vissa promenader mot lite mer träning fysiskt och mentalt.
 
Ur ett generellt perspektiv finns alla möjliga typer av hundar?
Ganska så svårt att stoppa in alla i samma fack och hävda att hundar generellt föredrar att träna framför att gå promenader.

Tycker överlag många hundar hade mått bättre av att få vara i skog och mark mer än att flänga runt på tävlingar och spendera dagarna i bilar.

Ganska långt ifrån att gå till en tävlingsdag från att diskutera att många hundar hade mått bättre av lite mer träning fysiskt och mentalt ändå?

Träna kan man ju förvisso göra i skogen också. Drag, cykla, bada, spåra, söka osv.
 
Eller att omprioritera vad de lägger tiden på. Promenader kanske inte är det bästa för en hund som behöver jobba mer fysiskt och mentalt.



Ingen har ifrågasatt dina hundar? Vi pratar generellt och vad man kan möta för attityder i samhället om olika hundar. Vet inte hur ofta jag fått frågan om jag måste gå mycket med Gripa. Och nej, det måste jag ju inte. Hon måste däremot få jobba, både fysiskt och mentalt. Promenader täcker ju inte så mycket när man har brukshund trots allt.

Nu är det ju såklart också skillnad på om man går med hunden i koppel eller om den röjer med en kompis också. Men då är det ju inte heller just promenaden som är viktig längre.

Alla är nog överrens om att hundar behöver röra på sig kravlöst, leka och bara vara. Men det kan ju ske även utan just regelrätt promenad :) Beroende på hur man bor. Och många hundar hade helt klart mått bättre av att byta ut vissa promenader mot lite mer träning fysiskt och mentalt.
Det är självklart att det inte är det bästa för en aktiv hund som behöver jobba?
Men jag säger återigen det finns gott om hundar som föredrar promenader framför träning.
Och nu pratar jag skogspromenader där det händer lite och inte gå runt kvarteren.
 
Det är självklart att det inte är det bästa för en aktiv hund som behöver jobba?
Men jag säger återigen det finns gott om hundar som föredrar promenader framför träning.
Och nu pratar jag skogspromenader där det händer lite och inte gå runt kvarteren.

Ingen har sagt emot att det finns hundar som föredrar skogspromenader framför träning heller?

Vad räknar du som träning förresten? Iaf jag har inte pratat enbart om lydnad på en lydnadsplan. Utan att hunden helt enkelt får använda huvudet och kroppen mer tröttande ibland. Och det vill jag nog påstå att ganska många hundar behöver och mår bra av.

Om det sen är att springa som en idiot med en hundkompis, dra kätting, cykel, lydnad på parkeringen på ica, ett spår, nosework osv får man ju anpassa beroende på hund.

Många tror att de ska just GÅ hunden trött när den är helt oregerlig och knäpp av överskottsenergi och sliter sönder armen på ägaren. Eller köper en schäfer för de ska ju minsann ut och gå någon timme om dagen och det är aktiva hundar.
 
Jag går mycket med min hund, dels för att vi båda tycker om att vara ute och kanske dels för att vi var så begränsade p.g.a. skador under unghundstiden. Överkompenserar fortfarande så här två år senare 🙃.

Frejs bästa promenader är troligen när han får spåra löptikar. Då kan vi ta en lång promenad i ett och samma kvarter 😅.

Kanske ska ändra till relativt mycket.
 
Ur ett generellt perspektiv finns alla möjliga typer av hundar?
Ganska så svårt att stoppa in alla i samma fack och hävda att hundar generellt föredrar att träna framför att gå promenader.

Tycker överlag många hundar hade mått bättre av att få vara i skog och mark mer än att flänga runt på tävlingar och spendera dagarna i bilar.

Det är ingen som stoppar alla hundar i ett fack. Du läser in saker jag inte har skrivit.

Jag har aldrig skrivit att folk ska ut och tävla, eller låta sina hundar "spendera dagarna i bilar". Jag har enbart påpekat att många hundar skulle må bättre av mer riktad motion och mental aktivering än att promeneras dag ut och dag in som nån form av universallösning. Förstår liksom inte ens vad du argumenterar emot längre.
 
Det är ingen som stoppar alla hundar i ett fack. Du läser in saker jag inte har skrivit.

Jag har aldrig skrivit att folk ska ut och tävla, eller låta sina hundar "spendera dagarna i bilar". Jag har enbart påpekat att många hundar skulle må bättre av mer riktad motion och mental aktivering än att promeneras dag ut och dag in som nån form av universallösning. Förstår liksom inte ens vad du argumenterar emot längre.
Vad argumenterar du själv emot det var du som började argumentera mot mig när jag skrev att mina/vissa hundar väljer promenader om dom måste välja.
 
Att det finns hundar som tycker det är "roligt" att promenera utesluter ju liksom inte att det ändå kan finnas ett behov av mer motion eller mer aktivering. Överlag är hundägare ganska dåliga på sånt, faktiskt.
Ja verkligen👍
Tycker överlag folk är dåliga på att inse sina begränsningar och väljer en ras som är för mycket hund sen är det inte så roligt med hundträning när allt kommer omkring.
Jag är supernöjd med att ha trappat ner till aktiva sällskapshundar själv och nästa gång trappar jag ner ytterligare och väljer en ras som verkligen bara vill gå i skogen och leta korv och göra konster :)
 
Nu när jag mitt i en svacka så blir det inga långa promenader för hundarna av mig. Som tur är har jag hjälp med promenaderna! jag går mest ut på tomten med dom. Har problem med psykisk ohälsa i perioder o klarar ej gå långs rundor då. Men dom får sällskap\ rastad/ Matas osv. är det ok?

- Hur gör du med din hund/hundarna?
- vad är en lång runda för dig?
- hur bor du? Lght el hus? Skillnad ?

Mina hundar är familje- och arbets/träningshundar.

Vi tränar något de flesta dagar i veckan. Oftast bara ett kort lydnadspass, uppletande, spår eller nosework/specialsök. Cirka en gång i veckan åker vi iväg och tränar på annan plats än hemma.

Utöver det får de motion genom promenader, jogging och cykelturer. Hade gärna sett att de fått röra sig åtminstone en mil om dagen i alla fall 5 dagar i veckan. Tyvärr har jag svårt att hinna med det i vardagen så det är främst deras daghusse som står för de längre promenaderna. En längre promenad för oss är allt som är längre än ett varv runt byn (ca 20 min). Tyvärr svårt att kombinera långpromenader med att ha småbarn som inte är road av att åka vagn.

Mina hundar väljer alla gånger träning över promenader, den ena tycker och har alltid tyckt att rastningspromenader är urtråkigt. Lite roligare tycker han det är om vi går i en ny miljö.

Vi bor i villa sen 4,5 år men bodde innan dess i lägenhet. Hundarna fick mer träning och promenader när vi bodde i lägenhet men får mer ute tid nu då de kan vara ute på tomten som är inhängnad.
 
Vad argumenterar du själv emot det var du som började argumentera mot mig när jag skrev att mina/vissa hundar väljer promenader om dom måste välja.

Nej, jag har aldrig argumenterat emot dina eller andras hundar som "väljer promenader" över allt annat.

Det känns som att jag bara upprepar mig men min poäng är fortfarande att promenader är överskattade sett till att täcka hundars behov. Jag har redan förklarat varför jag anser det vara så, så jag tänker inte utveckla det vidare. Är det något specifikt du frågar efter, citera. Men jag har aldrig pekat ut dig eller dina hundar personligen.
 
Har en äldre hund och hon får bestämma hur länge och var hon vill gå. Det brukar röra sig upp 8-9 km om dagen, och på morgonen är den längsta vanligtvis, brukar vara ute då 2-2.5 h. Oftast blir det 3 kortare promenader till under dagen, ibland handlar det om kissa i trädgården, ibland kan det handla om ytterligare 2-3 km. Beror på väder, årstid och dagsform. Många har ifrågasatt varför hon går så långt men hon får bestämma. Och det gör hon. Hon har nu drabbats av diskbråck (eller ja för 1 år sen) och alla veterinärer har sagt att hon är otroligt fin och smidig för sin ålder. Sen diskbråcket har jag gett henne tillskott och det gjorde stor skillnad också.
 
Som tillägg - jag hade gärna sett att gemene man förstod sina hundars behov bättre och bytte ut några av alla dessa promenader som man sätter så stort förtroende till mot mer riktad motion och mental aktivering. Det hade gjort många hundar gott.

Jag menar liksom inte att man aldrig ska promenera sin hund. Men jag menar att det finns en övertro på promenader och vad de faktiskt uppfyller för hunden.
Promenader för mig är utöver den riktiga aktiveringen :cautious:
Det ska ju liksom inte vara så att man väljer att antingen promenera eller aktivera hunden, utan enligt mig behöver hundarna både och.
 
Fruentimber & linnsan

Fast nu handlade väl inte denna tråd om hur man ska aktivera sin hund? Utan trådskaparen frågade om promenader. Promenader och aktivering är för mig 2 skilda saker (även om man kan aktivera sin hund samtidigt som man promenerar)
Promenader är något varje hund behöver, om promenaderna är i koppel, eller löst i skogen eller vad som spelar ingen roll, alla hundar behöver varje dag komma utanför tomten och röra på sig (och ska även göra det enligt lag), aktivering är en individ fråga, hur mycket och vad för aktivering beror på hundens ålder och hundens individuella behov.

Många sällskapshundar trivs jätte bra med enbart promenader och sedan mysa hemma, visste dem kan absolut köra ett pass på lydnadsplan eller agilityplan, men dem mår inte sämre utan den aktiveringen.
Medans aktiva raser behöver får göra mer än tex promenad, springa löst, vardagslydnad, aktiva raser behöver få sina behov tillfredsställda och jobba ordentligt regelbundet för att må bra i vardagen.

Det verkar som Fruentimber & linnsan pratar om aktiva hundar som enbart får promenader och därför blir understimulerade/utvecklar problembeteenden, medans Nota pratar om hundar som absolut kan träna men inte har behovet av att träna för att må bra.
 
Fruentimber & linnsan

Fast nu handlade väl inte denna tråd om hur man ska aktivera sin hund? Utan trådskaparen frågade om promenader. Promenader och aktivering är för mig 2 skilda saker (även om man kan aktivera sin hund samtidigt som man promenerar)
Promenader är något varje hund behöver, om promenaderna är i koppel, eller löst i skogen eller vad som spelar ingen roll, alla hundar behöver varje dag komma utanför tomten och röra på sig (och ska även göra det enligt lag), aktivering är en individ fråga, hur mycket och vad för aktivering beror på hundens ålder och hundens individuella behov.

Många sällskapshundar trivs jätte bra med enbart promenader och sedan mysa hemma, visste dem kan absolut köra ett pass på lydnadsplan eller agilityplan, men dem mår inte sämre utan den aktiveringen.
Medans aktiva raser behöver får göra mer än tex promenad, springa löst, vardagslydnad, aktiva raser behöver få sina behov tillfredsställda och jobba ordentligt regelbundet för att må bra i vardagen.

Det verkar som Fruentimber & linnsan pratar om aktiva hundar som enbart får promenader och därför blir understimulerade/utvecklar problembeteenden, medans Nota pratar om hundar som absolut kan träna men inte har behovet av att träna för att må bra.

Mja, Ts frågar absolut vad övriga går för promenader men hen frågar också om det hen ger i promenadväg är okej. Och därav kommer väl också diskussionen att man faktiskt kan aktivera och motionera hunden på annat vis än promenader utan att den far illa på något vis. Att man inte behöver låsa sig med just promenader och om man inte går långpromenader varje dag så skulle hunden må dåligt.
 
Fruentimber & linnsan

Fast nu handlade väl inte denna tråd om hur man ska aktivera sin hund? Utan trådskaparen frågade om promenader. Promenader och aktivering är för mig 2 skilda saker (även om man kan aktivera sin hund samtidigt som man promenerar)
Promenader är något varje hund behöver, om promenaderna är i koppel, eller löst i skogen eller vad som spelar ingen roll, alla hundar behöver varje dag komma utanför tomten och röra på sig (och ska även göra det enligt lag), aktivering är en individ fråga, hur mycket och vad för aktivering beror på hundens ålder och hundens individuella behov.

Många sällskapshundar trivs jätte bra med enbart promenader och sedan mysa hemma, visste dem kan absolut köra ett pass på lydnadsplan eller agilityplan, men dem mår inte sämre utan den aktiveringen.
Medans aktiva raser behöver får göra mer än tex promenad, springa löst, vardagslydnad, aktiva raser behöver få sina behov tillfredsställda och jobba ordentligt regelbundet för att må bra i vardagen.

Det verkar som Fruentimber & linnsan pratar om aktiva hundar som enbart får promenader och därför blir understimulerade/utvecklar problembeteenden, medans Nota pratar om hundar som absolut kan träna men inte har behovet av att träna för att må bra.

För mig är aktivering och promenader inte nödvändigtvis två olika saker. Jag ser promenader som EN typ av aktivering. Kan även vara mental aktivitet beroende på var man går. Men träning? Nah. Möjligtvis fysträning då om hunden är lös och rör sig i flera olika gångarter. Eller om man medvetet går på ställen där hunden får balansera och lyfta extra på fötterna.

Poängen var väl mer att hundarna kan få sina behov tillgodosedda även med mindre promenader ibland :) Känns som att det var lite det TS var ute efter i sin frågeställning.
 
Jätte olika, just nu bara kortare promenader med mig pga att jag har ont i knät så maken tar väl en ordentlig promenad med dom efter jobbet.
Ibland åker vi iväg och promenerar i naturreservat och på nya platser. Vissa dagar bli det kanske 2-3 rimmar men oftast typ 1 timme eller två utslaget över dagen då de får annan aktivering i form agility, cykeltur, simning, lydnad, nosework mm.
Mina hundar blir också glada över deras promenader i skogen, absolut! Men nöjdast är de när de fått arbeta.

Ja, precis. Får mina hundar välja så hellre jobb än promenad och då har jag allt från arbetsnarkoman till liten soffpotatis hemma med fyra hundar av vitt varierande ras och energinivå så är det ju ändå intressant att alla skulle välja träning före promenad. Nu lägger jag ofta in lite träning på promenaderna så det ena behöver inte utesluta det andra, däremot så tränar jag en av dem så hakar de andra på fast de egentligen har fri hopp och lek och får därmed inte belöning för sin insats. Sen är ju alla mina hundar vana att träna, den lilla sällskapskorsningen hade säkert levt sitt liv fullt nöjd i ett knä och med promenader om vi inte hade tränat upp hennes träningsvillighet så att hon numera känner ett behov av mental stimulans.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 771
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 239
Senast: Farao
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 703
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Min systers ena hund, en Jack Russel på 1,5 år har varit inlagd hos veterinär för magsjuka och inflammation i mage/tarm, när hon las in...
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp