Bukefalos 28 år!

Hur långt pendlar du per dag?

Jag har 1h 20 minuter dörr till dörr. Sitter på bussen en timme av den tiden, på morgonen sover jag och på aftonen sitter jag antingen med telefonen eller sover. Är som tur var väldigt lugna bussturer så är sällan någon som stör.

Jag jobbar hemma ca 2 dagar per vecka och sover då 2,5 h längre på morgonen jämfört med när jag åker buss.

Min upplevelse är att stockholmare har längst pendlingstid, sen de som bor på landet och sist de som bor i mindre städer.
 
Jag jobbar i princip bara hemifrån. Jag tycker inte om att pendla, har dock bara 7-8 min med cykel till kontoret men är sällan där pga att ingen i mitt team hör till det. Jag kommer aldrig mer jobba på ett jobb som kräver att jag är på ett kontor regelbundet.
För att nå de närmsta i mitt team är det drygt 4 timmar med tåg eller 45 min med flyg och sen ökar det med upp till 3 timmar med flyg.
 
Jag har ca 50 min dörr till dörr. Pendlar från Stockholmsförort till city.

Jag tycker inte att det känns långt, det är liksom standard här omkring. Kommer flytta framöver och då har vi sagt att helst runt en timme pendling enkel väg, plus minus litegrann, är rimligt.

Jobbar hemma 1-2 dagar per vecka.
 
Har straxt över en mil till jobbet. Tar en kvart med bil. Med tanke på bränslepriserna just nu skulle jag inte vilja ha längre.
Rent tidsmässigt känns 20-30min absolut max att lägga på pendling enkel resa.
 
Många här bor antagligen lantligt och har långa pendlingsresor. Var går din gräns? När måste man vara beredd att flytta för jobb?
Jag har inte pendlat i princip någonsin. Jag har 10 minuter till fots, 5 min med cykel och förskolan på vägen (tar dock ca 35 minuter med bil de gånger jag behövt ta bilen då hela stan bygger om). Det längsta jag pendlat är 20 min med cykel, 30 min med kollektivtrafik. När jag pluggade pendlade jag (Sthlm). Kommer göra allt jag kan för att slippa det igen, men då kan man inte bo lantligt.
 
Jag har knappt 3 mil enkel väg, 25 minuter med bil. Det räknar jag som kort och fullkomligt uthärdligt, tidigare har jag pendlat 10+10 mil mån-fre i flera år, och 13+13 mil nån eller ett par gånger i veckan i flera år (och resten hemajobb eller resjobb). Var smärtgränsen går beror på livssituationen just då, och en samlad bedömning. Det går inte att säga en bestämd sträcka eller tid, det beror på många faktorer.
 
Jag kör bil, ca 30 min dörr till dörr om jag måste parkera långt bort. Kan jag parkera precis vid jobbet tar det 20 min. Det är ca 3 mil. Jag hade inte velat ha längre pendlingstid, men gärna åkt kollektivt om det fungerat.
 
Många här bor antagligen lantligt och har långa pendlingsresor. Var går din gräns? När måste man vara beredd att flytta för jobb?
Enkel resa 30 minuter med bil
För att åka buss skulle jag behöva gå ner till 50-75 % arbetstid eftersom första bussen går 8.10 och sista kommer hem 17.00 med tidsödande byten.
 
Många här bor antagligen lantligt och har långa pendlingsresor. Var går din gräns? När måste man vara beredd att flytta för jobb?
Har 35 minuter med bil till jobbet, hem kan det ta upp emot en timme pga trafiken. Finns inga alternativ till bil.
Känner att detta är gränsfall, vill inte ha längre.
 
Bor inte lantligt men busspendlar till närliggande stad, 30 km enkel väg. Har medvetet bosatt mig längs med busslinjen och har därför bussar som går mer eller mindre dörr till dörr på 45 minuter, fyra gånger i timmen.

I min erfarenhet är det byten som slukar tid/energi när man pendlar. Det går att utnyttja en timmas pendling om man sitter still på samma buss/tåg. Behöver man istället byta en eller flera gånger så rinner det iväg en massa tid på förflyttningar/väntan och det blir svårare att komma till ro med något konstruktivt.

Kan tillägga att jag inte kan jobba hemifrån, utan är på plats fem dagar i veckan. Omvänt från en del andra i tråden så tycker jag det är oerhört skönt att ha den distansen till jobbet. Dels för att det blir en tydlig gräns mellan jobb och hem, dels för att det minskar risken att jag ska springa på patienter/anhöriga på stan (annan kommun/upptagningsområde) :p
 
Kan tillägga att jag inte kan jobba hemifrån, utan är på plats fem dagar i veckan. Omvänt från en del andra i tråden så tycker jag det är oerhört skönt att ha den distansen till jobbet. Dels för att det blir en tydlig gräns mellan jobb och hem, dels för att det minskar risken att jag ska springa på patienter/anhöriga på stan :p
Jag lärde mig också det under pandemin, hur viktigt det är att ofta befinna sig tillsammans med de man ska åstadkomma stora saker med och hur viktigt det är att kunna lämna jobbet utanför hemmet. Att jobba hemifrån passar mig inte alls särskilt väl. Men ändå bra att möjligheterna blivit så mycket större så att det passar olika preferenser.
 
Har runt 3 mil att köra med bra väg. Tar mellan 25-35 minuter beroende på trafiken. Det enda irriterande är de 7-10 st A-traktorerna som totalt blockerar trafiken om man åker fel tid på morgonen så man måste anpassa sig och åka tidigare eller senare än när förarna förväntas börja skolan. Skulle utan större problem kunna pendla upp till en timme enkel väg bara jag inte behövde vara på jobbet varje dag.
 
Bor inte lantligt men busspendlar till närliggande stad, 30 km enkel väg. Har medvetet bosatt mig längs med busslinjen och har därför bussar som går mer eller mindre dörr till dörr på 45 minuter, fyra gånger i timmen. I min erfarenhet är det byten som slukar tid/energi när man pendlar. Det går att utnyttja en timmas pendling om man sitter still på samma buss/tåg. Behöver man istället byta en eller flera gånger så rinner det iväg en massa tid på förflyttningar/väntan och det blir svårare att komma till ro med något konstruktivt.
Ja, jag kan inte få reseavdrag eftersom jag förlora typ 20 minuter för lite i tid om jag använder flexen så att det passar dom (inte mig!), men det skulle också innebära runt 4 byten varje väg - vilket är ett djävla skämt att tro att det ska funka smidigt med västtrafik. Jag har redan ångest för när jag ska lämna iväg min bil i två veckor för jag blir helt färdig av ett par dars pendlande på det viset.
OCH DET FRÅN NÅGON SOM FÖREDRAR att resa kollektivt framför egen bil!
 
Jag lärde mig också det under pandemin, hur viktigt det är att ofta befinna sig tillsammans med de man ska åstadkomma stora saker med och hur viktigt det är att kunna lämna jobbet utanför hemmet. Att jobba hemifrån passar mig inte alls särskilt väl. Men ändå bra att möjligheterna blivit så mycket större så att det passar olika preferenser.

Det är fantastiskt att folk är olika och att pandemin faktiskt gett många den flexibiliteten. Men ja, jag är som du - otroligt glad för att ha en arbetsplats jag måste gå till. Räknade ihop till totalt fyra (!) dagar av hemmajobb under hela pandemin.
 
Jag har ca 5km till jobbet som jag kör till och från 5 dagar i veckan.
Tar ca 10min enkel väg.
Vägen går över ett högt berg med smal väg så att cykla är inte att tänka på.

Hade nog kunnat ta buss om jag jobbar eftermiddag men det skulle ta runt 45 min från min dörr till jobbets dörr.
Öppnar jag däremot så.finns ingen buss som kan ta mig dit i tid.

Jag är glad att jag har fast jobb här på ön. Att pendla till fastlandet varje dag vore inget för mig
 
Jag har ca 1 timme och 10 minuter. Men jag jobbar bara ca 10 nätter i månaden i genomsnitt, vissa månader är det bara 8 nätter osv så det är värt det. Då lyssnar jag på poddar och sådant.
 
Jag bor på landet i Skaraborg och har tack och lov bara 3 km till jobbet. Försöker cykla så ofta det går, men tar tyvärr bilen mycket också. Speciellt på vintern. Jag tycker att 3-4 mil, eller 30-40 min är helt okej att pendla, helst inte mer.

När jag precis hade flyttat ut hit hade jag 1,5 h till mitt dåvarande jobb på Landvetter. Det gick förvånansvärt bra att pendla, men kostnaden tog ju knäcken på mig. Hade aldrig haft det så jämt, utan det var ju en övergångsperiod. Med dagens bränslepriser hade det varit helt omöjligt.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
675
Senast: Pilot
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 961
Senast: Ramona
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: astronaut
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 710
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp