Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Jag tycker att det är riktigt fel av sambon att berätta vidare, även om han inte ligger under någon tystnadsplikt så borde han förstå att han ska hålla snattran för hennes skull. - Lever man med någon som har ett pressat jobb där ibland gränsen för tystnadsplikten bryts så tycker jag att man har ett medansvar att se till att den bibehålls och det är inte att berätta dem vidare för en släkting.

Visst är det klumpigt av sambon att berätta men ansvaret ligger ju faktiskt på psykologen och ingen annan. Det är hon som har pratat om saker hon inte borde och således är det bara hon som är ansvarig för om saker eventuellt förs vidare.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Alltså jag bara undrar hur man ska tänka här? Har en psykolog som har det tufft på jobbet rätt att bearbeta jobbiga saker från jobbet hemma? Är det okej att diskutera vissa delar av klienternas berättelser så länge de är avidentifierade? Jag har själv sagt till min släkting att jag inte tycker att det verkar helt okej, men han verkar tycka att det är helt i sin ordning eftersom hon behöver prata av sig eftersom hon mår dåligt. Någon som vet vad som gäller egentligen?

Det är inte OK.
Däremot bör psykologen i fråga se till att ha handledning av en mer erfaren terapeut och diskutera sina egna reaktioner där.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Nej det är varken etiskt eller moraliskt rätt att diskutera sina klienter med utomstående. Jag kanske kan tycka att det hade varit ok att be om råd om sambon varit steg två kompetent psykolog och har rätt att handleda andra psykologer.

Min bror är psykolog och handledare för andra psykologer och han skulle aldrig komma på tanken att prata om sina klienter med någon utanför jobbet.
Däremot har min svägerska några gånger bett om råd hur hon ska behandla eller gå vidare med klienter men då har hon endast berättat om diagnos och problematik aldrig ens nämnt om det varit en man eller kvinna. Kanske ska berätta att svägerskan jobbar inom psykiatri som sjuksyster.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

kl

Förtroendet för kåren får sig en rejäl törn tack vare en tråd som denna. Hur många som velat ang ev psykologkontakt känner sig tryggare efter att ha läst denna tråd?

Nja, det är väl (den icke-namngivna, icke-identifierbara) psykologen i TS vars förtroende fått sig en törn? Det har väl inte framkommit något annat i tråden än att det psykologen som tråden handlar om gör FEL och att det normalt sett inte går till så. Det är alltså inget som kåren tycker är rätt eller något som vanligtvis sker. Precis som det finns läkare, busschauförrer, bönder, lärare, butiksbiträden, sjuksköterskor osv som gör fel så finns det psykologer som gör fel eller är så oerfarna att de inte riktigt kan hantera situationer de hamnar i. Det betyder inte att hela kåren är rutten eller att man aldrig kan lita på personer med det yrket.

Däremot ska man naturligtvis försöka motverka att det någonsin blir så och om man upptäcker missförhållanden är det viktigt att göra något åt det. Jag tycker att TS ska börja med att prata med sin släkting eller psykologen i fråga, om det inte hjälper bör hen kontakta psykologens chef.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Jag håller med dig, jag känner mig lugnad av att detta inte är "normalt" och något man kan förvänta sig när man går till psykologen.

Jag ska prata med honom i alla fall!
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

kl
Det är samma tystnadsplikt för all legitimationspersonal, i skolor kan det bli knepigt då rektor inte har tystnadsplikt, men skolsköterska o psykolog har det.
Tjejen får inte diskutera sina fall med sin sambo, mer än att kanske säga att hon haft det grönjävligt på jobbet.
Enskilda fall får man bara diskutera med de som är involverade i ärendet på ett eller annat sätt.
Klarar hon inte av arbetssituationen så skall hon ta upp det med arbetsledare/verksamhetschef.

Här har du fått det bästa svaret TS så jag blandar mig utanför. :)
Mvh Xoya. :D
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Jag tycker att det är riktigt fel av sambon att berätta vidare, även om han inte ligger under någon tystnadsplikt så borde han förstå att han ska hålla snattran för hennes skull. - Lever man med någon som har ett pressat jobb där ibland gränsen för tystnadsplikten bryts så tycker jag att man har ett medansvar att se till att den bibehålls och det är inte att berätta dem vidare för en släkting.
Jag har tänkt en del på det här och kommit fram till att jag håller med. Som partner till en person med någon typ av jobb där det är viktigt att upprätthålla trovärdighet och en professionell profil så är det väldigt taskigt att skvallra om att personen hemma i sitt eget hem är svag och behöver prata av sig, han sätter henne och även hennes arbetsplats i väldigt dålig dager. Jag har inte riktigt tänkt på det ur den synvinkeln eftersom jag mest tänkte på mig själv som potentiell klient till henne. Men jag har också ett jobb där jag "är" någon och skulle min sambo sprida något liknande så skulle det kunna skada mig och ryktet om min arbetsplats även om det inte skulle innebära att jag hade brutit mot några etikregler.

Det känns inte enkelt att ta upp det. Han tycker uppenbarligen bara att det är spännande antar jag eftersom han pratar ganska öppet om det. Men jag kan inte tänka mig att hans tjej inser att han gör det eller skulle gå med på att han gör det om hon visste om det. Jag ska i varje fall ska fråga om hans tjej är med på att han pratar om det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 733
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 488
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 528
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp