Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

kl
Det är samma tystnadsplikt för all legitimationspersonal, i skolor kan det bli knepigt då rektor inte har tystnadsplikt, men skolsköterska o psykolog har det.
Tjejen får inte diskutera sina fall med sin sambo, mer än att kanske säga att hon haft det grönjävligt på jobbet.
Enskilda fall får man bara diskutera med de som är involverade i ärendet på ett eller annat sätt.
Klarar hon inte av arbetssituationen så skall hon ta upp det med arbetsledare/verksamhetschef.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Vad jag förstår, så vet du inte alls vilken sorts saker personen pratar med sin partner om? Du "tänker dig" att hon säger vissa saker, men du vet inte?

Arbetsvillkor, är det ju tillåtet att prata om, tex. Om personen gråter över att hon förväntas prata med psykotiska personer fem åt gången för att spara tid, så får hon säga sådant.

Hon får också säga att tex anorexifallen tar väldigt hårt på henne, eller att hon har svårt att hantera patienter som har gjort saker som hon tycker väldigt illa om.

Alltså, hon får ju prata om sina egna känslor, däremot inte om sina patienter.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Nu låter det ju inte som att hon kortfattat nämnt att hon är trött för att hon har en patient som får henne att må dåligt direkt.

Som långvarig "psykolog" kund känner jag att jag skiter i den exakta lagstiftningen. Det finns något som heter etik och moral och respekt.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Min släkting har sagt till mig ungefär att vi bara skulle veta vad som pågår bakom kulisserna på orten där hon jobbar och att han får höra såna jävliga historier. Så jag har anledning att tro att tjejen berättar om omständigheter i specifika fall, även om de är avidentifierade med namn och kön (enligt honom). De bor inte själva på exakt den orten utan någon mil därifrån.

Men jag tycker inte att det spelar så stor roll hur sannolikt det kan vara att historierna når dem de gäller. Jag tycker att felet är att hon när hon har så många känsliga och privata uppgifter i sitt jobb väljer att avlasta sig på någon utomstående som varken har utbildning eller anställning för att förstå den typen av information. Det verkar mest bli lite spännande och snaskigt för honom. Och som en person som själv går hos psykolog under perioder så känns det inte helt bra att höra att det går till så. Det är därför jag undrar om det FÅR gå till så.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Enskilda fall får man bara diskutera med de som är involverade i ärendet på ett eller annat sätt
Jag googlade och kom också fram till detta. Gäller det även anonyma fall menar du? Jag fick ett intryck av att det gällde att man inte får diskutera Kalle Karlsson men att man skulle kunna konsultera en kollega i hur man ska operera när man har problem x och problem y att tänka på?

Jag tycker rent generellt att det är borde vara en skillnad mellan att diskutera detaljer om Anonyms komplicerade diskbråck och detaljer om Anonyms komplicerade relationer till sina barn eftersom dessa detaljer förmodligen är betydligt mer igenkänningsbara och specifika för den det gäller.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Nej hon får absolut inte berätta om sina patienter för någon utomstående!
Behöver hon bearbeta/prata om sina fall ska det ske i hennes handledning.

/Snart färdig psykolog
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Efter att ha läst hela tråden.

I våra etiska riktlinjer står att:
Förtrolighet och tystnadsplikt
Psykologen respekterar individens rätt till förtrolighet genom att iaktta konfidentialitet om det han/hon får reda på om klienters och andras förhållanden. Undantag från konfidentialiteten görs om uppenbar fara för klienten eller andra föreligger. Psykologen kanockså enligt lag vara skyldig att lämna upplysningar och informerar därför klienten omde begränsningar i tystnadsplikten som följer av lag.

Sen gäller såklart alla lagar som gäller i vården överlag och dessa kan inte jag utantill.

Jag skulle tro att det inte finns uttalat att "psykologer får inte prata om patienter med sin familj även om de är avidentifierade" men jag är ganska säker på att tjejen skulle få problem om det kom fram hur hon hanterar sekretessen.
Om detta kom till min vetskap hade jag i första hand försökt prata med henne och om det inte hjälper så hade jag anmält till psykologförbundets etikråd (http://www.psykologforbundet.se/Om-forbundet/Forbundets-rad/Etikradet/), förutsatt att hon nu är medlem i förbundet.
Jag hade också kunnat tänka mig att anmäla till arbetsgivaren om jag inte såg någon annan väg att nå fram till personen.

Att psykologer håller på sekretessen är extremt viktigt för alla inblandade. För patientens integritet såklart men också för vår yrkeskår och vår profession som knappast gagnas av att någon pratar om saker hen inte borde.

Det kan vara jättetungt att arbeta inom vissa fält och det ska man ha all respekt för. Men det är hennes eget ansvar att se till att hon antingen får tillräcklig handledning via arbetet eller så får hon byta arbetsplats.

Personligen så talar jag inte om någonting kring mina patienter. Man kan ju säga att "jag arbetar på en psykiatrisk klinik där många patienter har problem med ångest och depression" men man får absolut inte diskutera enskilda fall på något sätt.

Enskilda fall får man diskutera inom sitt team (sekretessen gäller inte inom behandlingsteam) och i sin handledning.
Överlag så ska man ha inhämtat samtycke från patienten om man behöver lyfta fallet utanför sitt team eller handledningen.

Avsteg från sekretessen gäller om barn far illa, om det föreligger risk för någons liv eller vid vissa brott.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Min släkting har sagt till mig ungefär att vi bara skulle veta vad som pågår bakom kulisserna på orten där hon jobbar och att han får höra såna jävliga historier. Så jag har anledning att tro att tjejen berättar om omständigheter i specifika fall, även om de är avidentifierade med namn och kön (enligt honom). De bor inte själva på exakt den orten utan någon mil därifrån.

Men jag tycker inte att det spelar så stor roll hur sannolikt det kan vara att historierna når dem de gäller. Jag tycker att felet är att hon när hon har så många känsliga och privata uppgifter i sitt jobb väljer att avlasta sig på någon utomstående som varken har utbildning eller anställning för att förstå den typen av information. Det verkar mest bli lite spännande och snaskigt för honom. Och som en person som själv går hos psykolog under perioder så känns det inte helt bra att höra att det går till så. Det är därför jag undrar om det FÅR gå till så.

Nej, men det har väl heller ingen sagt. Det jag undrade
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Men jag tycker inte att det spelar så stor roll hur sannolikt det kan vara att historierna når dem de gäller. .

Nej, men det har väl heller ingen sagt. Det jag undrade gällde just om du vet hur personen pratar. Det verkar konstigt att starta en tråd om tredje person annars.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Bara det faktum att vetskap om dessa berättelser nått även TS säger ju att det är något som är galet.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Jag tycker inte att det riktigt framgår.

Helt klart är ju att det som TS befarar, är helt oacceptabelt och inte får ske.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Perfekt, det var detta jag var ute efter! Det är bra att kunna visa på en text som tar upp just detta med hur förtroenden får föras vidare.

Sen vet jag inte direkt hur jag ska gå vidare eftersom jag inte känner tjejen nästan alls. Men om jag informerar min släkting om vad som gäller så får jag hoppas att de tar den diskussionen tillsammans. Om han fortsätter prata om det här så får jag kontakta henne direkt.

Känns för övrigt skönt att bli av med den obehagliga känslan att det skulle vara okej att ens livssituation och det man sagt i förtroende stöts och blöts vid middagsbordet inför en helt främmande människa.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Ja men säg till din släkting att det är väldigt oetiskt även om det kanske inte är olagligt. Du kan ju också trycka på att det som sägs inte verkar stanna mellan dem eftersom du har fått reda på saker också (även om du inte fått veta någon info så räcker det ju med att du vet att hon berättar om saker).

Du kan ju också säga att tjejen säkert kan ringa etikrådet och fråga dem om vad som egentligen gäller om hon är osäker :)

Och det brukar ju vara effektivt att dra "hur skulle du känna om det var du som var patient.."
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Eftersom min släkting har poängterat att det hon berättar är avidentifierat utifrån namn och kön så kan man i alla fall utgå ifrån att det trots allt är individuella fall som diskuteras och inte bara övergripande diagnoser. I annat fall skulle han inte behöva poängtera detta.

Dessutom är det i nuläget inte aktuellt att jag ska anmäla henne på något sätt. Jag var mest ute efter att få insikter i om det är så här det går till för min egen del eftersom jag upplever det som obehagligt. Och det är bra att ha mer att komma med när jag och min släkting diskuterar detta nästa gång för då kan jag verkligen understryka att det inte är okej och normalt att göra så.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Det är absolut inte ok.
Man får prata med utomstående endast om patienten gett sitt samtycke.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Det är inte OK att psykologen berättar för sin sambo. När jag snabbkollade socialstyrelsens hemsida hittade jag detta. Svaret på nedanstående fråga tycker jag borde gälla i detta fall.

http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/sekretess#anchor_0
"Vad betyder det att en uppgift inom hälso- och sjukvården skyddas av sekretess eller tystnadsplikt?
All personal inom hälso- och sjukvården – såväl offentlig som privat verksamhet – har tystnadsplikt. Det innebär att alla uppgifter som rör patientens personliga förhållanden, t.ex. sjukdom eller behandling, skyddas av sekretess och får som regel bara lämnas ut till andra än de som vårdar patienten om patienten har lämnat sitt medgivande. Det gäller som regel också om någon annan myndighet vill ha uppgifter om patienten. Det är därför bra om patienten meddelar personalen att uppgifter om hur han eller hon mår får lämnas ut till närstående.

Den som bryter mot tystnadsplikten kan straffas enligt lag."


Jag har arbetat inom hemtjänst, äldreboende, gruppboende och personlig assistent och på samtliga ställen har jag fått skriva på ett sekretessavtal att jag inte får berätta något om mina kunder till folk jag känner. Det låter osannolikt att ett vårdbiträde skulle ha större sekretesskrav än en psykolog.

I min mening borde du eller någon annan anmäla henne. Det är väl meningen att de själva ska gå i terapi för att få hjälp att hantera de svåra fallen, inte att de ska berätta hemma för att få avlastning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Om min psykolog skulle prata med sin sambo/man så hade denne kunnat identifiera vem jag var på en sån liten ort som jag bor på.
Skulle bli vansinnig.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

kl

Förtroendet för kåren får sig en rejäl törn tack vare en tråd som denna. Hur många som velat ang ev psykologkontakt känner sig tryggare efter att ha läst denna tråd?
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Jag tycker att det är riktigt fel av sambon att berätta vidare, även om han inte ligger under någon tystnadsplikt så borde han förstå att han ska hålla snattran för hennes skull. - Lever man med någon som har ett pressat jobb där ibland gränsen för tystnadsplikten bryts så tycker jag att man har ett medansvar att se till att den bibehålls och det är inte att berätta dem vidare för en släkting.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 733
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp