Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Santa

Trådstartare
Jag har en nära släkting vars tjej är ganska nyutexad leg psykolog och har fått en tjänst inom landstinget på en mindre ort i närheten av en ganska stor stad i södra Sverige. Vad jag förstår det så verkar hon ha svårigheter att orka med tempot på arbetsplatsen, hur många klienter hon förväntas hinna med och har väldigt jobbigt rent känslomässigt med de många svåra saker hon får höra i jobbet. Detta diskuterar hon med sin kille, dvs min släkting. Min släkting säger att hon alltid avidentifierar sina klienter och vilket kön de har, men jag tycker ändå att tanken är lite obehaglig. Jag har själv gått i terapi under perioder och jag har väl egentligen inget jag skäms över på det sättet från terapin, men jag skulle ändå inte vilja att min terapeut satt och förfasade sig med sin partner över någon del av min livssituation. Även om det är anonyma historier så tänker jag mig att de kan identifieras om bara rätt person får höra dem, för om det skulle vara så att hon kunde skala av "berättelserna" så totalt att den som berättat dem inte känner igen sig så verkar det helt meningslöst att hon drar dem, så jag förutsätter att vissa fakta ändå kommer med. Dessutom får jag känslan av att min släkting nästan lite myser över att höra sånt här och över att folk från den här "fina" orten där hon jobbar har så många och allvarliga problem. Det känns helt enkelt inte helt okej.

Alltså jag bara undrar hur man ska tänka här? Har en psykolog som har det tufft på jobbet rätt att bearbeta jobbiga saker från jobbet hemma? Är det okej att diskutera vissa delar av klienternas berättelser så länge de är avidentifierade? Jag har själv sagt till min släkting att jag inte tycker att det verkar helt okej, men han verkar tycka att det är helt i sin ordning eftersom hon behöver prata av sig eftersom hon mår dåligt. Någon som vet vad som gäller egentligen?
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

INTE OKEJ!!!
:mad::mad:
Blev riktigt arg när jag läste detta om att en psykolog gör sådant.
Psykvården är redan så dålig som den bara kan bli och en sådan här historia är inte så vidare trevlig heller precis.

Jag har själv gått till psykolog tidigare och så som din släktings tjej gör är absolut inte lagligt.....det är tom straffbart om det uppdagas.
Hade jag vetat om detta hade jag anmält...:mad:
Orkar man inte med som din släktings tjej/sambo gör så har hon verkligen valt fel yrke och borde fundera på om hon kanske borde byta.
För så hon gör är inte okej!!!

P.S. Ilska är riktad mot situationen som utspelat sig och dålig moral på vad som är rätt och fel för den person som utävar psykologi.

Mvh Xoya.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Jag tyckerinte att det är OK.

jag undrar om det inte finns möjlighet till handledning på hennes arbete? Att få tala om sin arbetssituation och sina patienter.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Jo hon har handledning men den räcker väl inte. Så som hon verkar må så skulle hon i så fall behöva handledning varje dag, det är på den nivån att hon bryter ihop och gråter ganska ofta, så som jag har förstått det.

Och det är förstås jobbigt och det kan säkert vara svårt att vara oerfaren i ett pressat system. Men det är just detta med att hon använder sin partner som avlastning som jag inte gillar. Vad händer om de separerar, nu kanske han är lojal, men jag tycker inte att man kan förvänta sig att han ska vara det i alla lägen. Tänk om de separerar och han sitter på en middag om ett par år och drar nån story. Han kan inte förväntas ha ett professionellt sätt att bemöta och hantera såna här saker, han har en annan sorts utbildning. Hellre i så fall att hon avlastar sig till någon kollega eller kompis från utbildningen, känner jag.

Men det vore intressant att veta vad man får och inte får säga enligt regelverket som leg psykolog. En läkare får väl tex säga till sin partner att den har behandlat ett komplicerat benbrott under dagen, men har en psykolog rätt att säga att den har behandlat ett tex ett våldtäktsoffer eller någon med social fobi? Det känns som att psykologer borde ha större krav på sig att inte säga något alls om sina fall eftersom det är mer känsliga saker och kanske kan spåras lättare?
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Vet du säkert att det är mot reglementet? Hur ser gränsen ut, har du kanske någon länk?
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Men det vore intressant att veta vad man får och inte får säga enligt regelverket som leg psykolog. En läkare får väl tex säga till sin partner att den har behandlat ett komplicerat benbrott under dagen, men har en psykolog rätt att säga att den har behandlat ett tex ett våldtäktsoffer eller någon med social fobi? Det känns som att psykologer borde ha större krav på sig att inte säga något alls om sina fall eftersom det är mer känsliga saker och kanske kan spåras lättare?

Varför skulle det vara någon skillnad i tystnadsplikten om det gäller ett benbrott än att någon varit hos psykologen?
För någon annan kanske det är jätte känsligt att ha brutit benet.

Personligen tycke jag inte att din släktings tjej gör fel, nämner inga namn, han eller hon.
Så ingen vet vem hon pratar om, bara att någon går igenom något.

Sen hur långt tystnadsplikten faktiskt sträcker sig vet jag inte.
Men skulle det vara så känsligt skulle inte en endaste undersköterska, vårdbiträde, sjuksköterska eller läkare heller få behålla arbetet...
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Uppenbarligen klarar hon inte jobbet så hon bör byta om inte det går att få handledning som gör någon skillnad. Inte utsätta andra för risk att deras problem kommer ut för råkar man få med några få detaljer kan det bli enkelt att lista ut vem det handlar om. På en mindre ort också. Släktingen kan komma över detaljer i andra sammanhang och känna igen...Nej, det är INTE okej.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Tiden är 70 år hos oss om jag kommer ihåg rätt.
Jag får prata med min sambo, men han ska inte ens kunna gissa vem det är.
Sen är det väl hur hon berättar det som gör det hela. Jag pratade en del med min sambo i somras då jag hade problem med etiken hos en brukare. Annars klagar jag mest på resetider numera
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Ja det kanske inte är någon bra idé att jämföra mellan olika sorters tystnadsplikt. Men jag tänker mig att det flickvännen vill diskutera är komplicerade historier med många jobbiga aspekter, typ anorexifall med en misshandelsproblematik eller nåt sånt. Det känns som om fall inom psykvården är betydligt mer personliga vilket gör att de inte borde beskriva dem alls annat än möjligtvis på diagnosnivå. Jag menar att det är (kanske?) okej att säga "idag har jag behandlat en depression" men inte "idag har jag behandlat en person med tre barn under fem år som är djupt deprimerad på grund av att en person i bekantskapen har våldtagit den äldsta". Och det har jag förstått det som att flickvännen gör, alltså berättar om det jobbiga med fallen.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Tycker inte heller det låter så bra. Jag undrar kring arbetsgivarens ansvar- dvs finns det några rutiner för art stötta de anställda, finns det ngt utrymme för dessa att prata av sig etc
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Det första ok, andra inte. Kanske hade varit ok att säga att ett barn blivit våldtagit men inte ålder eller kön
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Men man kan diskutera patientfall om det absolut inte går att identifiera personen.
Vad innebär detta då rent konkret för psykologer? Jag tänker att de flesta fall förmodligen har unika kännetecken och individuella omständigheter som gör att det går att identifiera för den som råkar känna till just den personen. Jag tycker att det enda tolkningen i så fall är att man inte överhuvudtaget diskuterar sina klienters fall med någon.

Sen finns ju alltid risken att folk som hör om historierna felaktigt börjar misstänka att det låter som nån de känner fast det kanske inte alls är så, det vore inte trevligt om folk som hör en sådan avidentifierad historia börjar tänka att det passar in på grannen. Eller att min släkting hör nåt om sin jobbarkompis svåger och kan börja lägga ihop ett och ett utifrån vad han har hört av sin psykologflickvän.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Det första ok, andra inte. Kanske hade varit ok att säga att ett barn blivit våldtagit men inte ålder eller kön

tycker detsamma. jag har själv gått i terapi under en lång tid som behandlade allvarliga saker, men ändå har jag personligen en ganska hög tolerans för vad jag kan acceptera att min terapeut berättade/berättar för andra. så länge en försäkrar sig om att det inte går att spåra personen alls, så ser jag inte något problem med att berätta att det är jobbigt att höra av sin patient att dennes barn blivit våldtaget, till exempel.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Är lättare att identifiera en person med tre barn under 5 år ;)
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Då är det bäst att inte säga något alls. Men att t.ex. prata om att en ung person har anorexi, då går det inte att identifiera den personen och således är det inte brott mot sekretesslagen. Väldigt generellt om sjukdomar/skador kan man alltså berätta om. Men vissa sjukdomar är väldigt sällsynta och då ska man inte nämna det överhuvudtaget.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Usch det låter inte alls okej...
Man skulle ju kunna få reda på vem det är genom att tex sitta i samma väntrum som den här personens patienter och få ansikten på vilka det handlar om.

Jag går regelbundet hos psykolog och har gått till samma i flera år. Det har blivit så att dom i receptionen hejar på mig och jag behöver inte dra mitt namn varje gång jag är där men jag undrar om vi har blivit lite "för" nära.
Jag har pratat med min psykolog om att jag skulle flytta och fick höra det i korridoren sedan av en helt annan behandlare som kom fram och frågade när flytten ska ske.
Det kändes lite konstigt att dom sitter och pratar om det med varandra när inte jag är där? Förlåt för OT men jag ville bara säga att det är känsliga uppgifter och jag vill kunna prata av mig om vadsomhelst utan att det ska nå någon annans öron.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

beror såklart på hur stort samhälle en bor i, det är väl klart att en får bedöma utifrån fallet ifråga hur mycket man kan ge ut? men absolut.
 
Sv: Hur långt sträcker sig psykologers tystnadsplikt?

Vet du säkert att det är mot reglementet? Hur ser gränsen ut, har du kanske någon länk?

Absolut.
Det är jag ganska så säker på.
Ge mig lite tid så ska luska fram lite information och förhoppningsvis en länk.

Mvh Xoya.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 733
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Exile
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp